Riktig joystick på väg tillbaka

2008-11-30

Vad som gav 1980-talets actionspel dess fantastiska spelkänsla som attraherade så många olika personer var joystick. Jag kan se att PC-tangentbord kan ha värden i actionspel för personer som spelar samma spel eller likartade spel väldigt mycket. Om inte som utvecklingen har gått är det för komplicerat för att komma igång att spela. Det var en sanning som Nintendo Wii snubblade över när de visade att spelkonsol-branschen lämnat större delen av världen bakom sig. Fler och fler hör det och en av de senaste är Hori som kommer med en joystick inspirerad av klassisk arkad-stil till Xbox 360:

Den finns dessutom åtminstone till Playstation 3 och ska börja säljas 18 december för 10000 yen:

En till liknande variant för Xbox 360 har vi nedan. Det finns också några till varianter. Vi kan dock se att det huvudsakliga tänket är ungefär samma:

Denna joystick tillverkas av www.hori.jp: Real Arcade - Pro Ex (japanska)

Är denna joystick lika bra som 1980-talets joysticks?
Jag som faktiskt tillskillnad från de flesta andra idag har spelat allvarligt och mycket på riktiga joysticks är lätt skeptisk till den här konstruktionen. Problemet jag ser är att den är något bred och att man därför optimalt behöver ha ett bord under den. När man spelar med joystick behöver man emellertid röra kroppen för att nå högsta reaktionsförmåga och hastighet. På en klassisk arkad blir det inte ett problem därför att du står upp men bord på den höjden har man ju inte framför sin spelkonsol...

Den här konstruktionen lutar jag därför åt är obekväm att spela många timmar med. Fast jag tror den kommer sälja ganska bra ändå.

En joystick som saknar detta problem och visar att en bra joystick är enkel men effektiv var Tac-2. Den gick utmärkt att hålla i en hand:

Joystick: Tac-2

Tac-2 var en väldigt populär joystick till Commodore 64 åren 1985 - 1990.

Sparbössa + RPG = Bank Quest

För någon dag sedan bloggade jag om två prylar som kombinerade sparbössa och arkadspel. Här har vi en liknande pryl där sparbössa kombineras med ett inbyggt RPG-spel. Det är inte direkt någon nyhet och pressmeddelandet om det kom för flera månader sedan. I princip fungerar spelet som en Tamagotchi inbyggd i ett torn. För att komma vidare i spelet, införskaffa föremål m.m. krävs det att du sparar pengari sparbössan.

Konceptet framgår ganska bra från bilden nedan (klicka för att förstora):

Du kan också se ungefär hur det fungerar genom att besöka hemsidan och stoppa ner pengar i Bank quest på www.takaratomy.co.jp: Bankquest (japanska)

Så vitt jag vet finns den här inte på svenska Sverige utan jag har bara hittat den på japanska. Egentligen tror jag mer på en sparbössa som kombinerar RPG med olika arkadspel. Genom att dessa idag kräver så lite hårdvara går det att skapa en sparbössa som på det här såttet kan hålla på nästan i evighet och ändå inte kostar särskilt mycket. Ta t.ex. Yuraku som med sina 32 spel höll lågt pris trots flera trådlösa kontroller. Spelet kan övergripande fungera ungefär som Bank Quest men sedan stoppar man in små prövningar i form av enkla arkadspel typ Arkanoid, Tetris, Pac-man o.s.v.

Hello Kitty notebook från Epson

För inte så länge sedan kom världens första Hello Kitty netbook. Nu har dessutom en ny Hello Kitty notebook kommit och den här gången från Epson.

Hello Kitty notebook finns i två konfigurationer. Den första har en Intel Celeron 575 CPU på 2 GHz, 1 GB minne och 80 GB hårddisk. Konfiguration två har Intel Core 2 Duo P8400 CPU på 2.26 GHz, 2GB minne, 120GB hårddisk med en DVD SuperMulti drive. Båda har Wifi a/b/g/n och fyra USB portar och kommer med Windows Vista Home Premium. Skärmen är en LSD på 15.4" med en upplösning på 1280x800.

Besök Epson: www.epson.jp (japanska)

Mer Hello Kitty på Pryltrend.com: Hello Kitty

Netbook känns mer Kawaii (かわいい) och Hello Kitty är till 50% om Kawaii. Hello Kitty som netbook tror jag därför kommer sälja mycket bättre än Hello Kitty som notebook. Det samma gäller om någon (om det inte redan skett) tar fram en Hello Kitty Nintendo DSi.

Kinnikuman - Nu USB-minne

Figurer från anime-serier har flera gånger tidigare visat sig bli extremt populära som USB-minnen och har ofta sålt helt slut på några dagar. Försäljningsframgångar eller mycket troliga framgångar vid närastående lansering är: Ayanami Rei, Elisabeth (Gin Tama), Simons borr från Gurren Lagann och Gundam.


Ayanami Rei blev en ofantlig försäljningsframgång när hon kom som USB-minne. På några få dagar hade hon sålt slut överallt.

Nu är det dags för flera figurer från Kinnikuman att bli USB-minnen och fyra stycken finns redan att köpa.

USB: Kinnikuman

Vad är Kinnikuman (キン肉マン)?
Kinnikuman (キン肉マン) är ett manga skapad av Yoshinori Nakai och Takashi Shimada och som redan 1985 vann det prestigefyllda Shogakukan Manga Award for shōnen manga. Det utvecklades vidare till en anime i form av TV-serie. Hjälten Kinnikuman får sin kraft från att äta vitlök vilket förvandlar honom en jätte som klarar att bekämpa nästan vilket monster som helst. Det var redan från början en parodi på andra japanska anime-hjältar och kom att utvecklas till att istället göra det genom att Kinnikuman brottas med andra japanska superhjältar i brottningsringen.

Filmklippet nedan upphittat på Youtube visar ungefär vad det handlar om:

Figurerna säljs här: Kinnikuman Warriors (www.geekstuff4u.com)
Mer om anime på Pryltrend.com: Anime
Fler USB-prylar på Pryltrend.com: USB

Sedan om de här blir samma framgång ska jag låta vara osagt. De kan säkert sälja bra men parodi är ändå bara parodi och når sällan upp till nivå med originalen. Själv tycker jag att de filmklipp av serien jag sett är tämligen vulgära.

Spara pengar - Nytt Atari Breakout (och tetris)

Breakout är ett av de mer inflytelserika arkadspelen i riktigt tidiga generationerna och kom ut 1976. I spelet finns en serie med brickor och en boll studsar mellan sidorna på skärmen. När en bricka träffas studsar bollen i bort medan brickan förstörs. Spelaren förlorar när bollen träffar botten på skärmen och för att hindra detta rör spelaren en flyttbar enhet som kan få bollen att istället studsa iväg. Spelets mål är att förstöra alla brickor i varje omgång. Ju längre man kommer desto högre fart på bollen. Enheten man studsar bollen mot minskar dessutom i storlek.

Arkanoid från Taito
Även om principen bakom reak är enkel har det givit upphov till många populära efterföljare. En av de bästa kan nog ha varit Arkanoid från Taito som kom som arkadspel 1986. Monitorn på Arkanoid var svart-vit men såg trots det ut att ha färg genom att någon form av färgat plastmaterial var fäst ovanför skärmen. Vi kan se att det fungerade alldeles utmärkt:

Arkanoid portades till mängder av hemdatorer och spelkonsoler. Det gäller åtminstone (och helt säkert flera andra): Commodore 64, Amstrad CPC 464, Apple II, Amiga, Atari ST, PC, Playstation och Nintendo DS. En av de bästa versionerna av de jag spelat var din till Commodore 64. Denna hade trevlig grafik och med rätt joystick (en TAC-II) var spelkänslan optimal. Andra banan visar vilken förbättring det är jämfört med Breakout:

Arkanoid: Commodore-64

Utseende på banorna är varierade och det handlar nu inte bara att slå sönder brickor utan dessutom angriper fiender man måste studsa sönder. Olika typer av brickor kan kräva olika antal studsar för att gå sönder och vissa brickor kan inte gå sönder. Vidare kan gåvor ramla ner som ger dig fördelar: Extra liv, dubbelt så lång enhet, möjlighet att kunna skjuta med kanon m.m.

Arkanoid till Amiga var givetvis lite skarpare i grafiken men tillförde ingenting nytt i spelet:

Arkanoid: Amiga

Breakout som arkadspel hemma
Nu har de kommit ett litet arkadspel att ha hemma med Breakout. Precis som riktiga arkadspel behöver du stoppa pengar i det och på så sätt blir du motiverad att spara. Filmklippet nedan visar hur det går till att spela:


Spargrisen med Breakout går att förbeställa här för $39.9 US: Arcade Gaming Piggy Bank (www.strapya-world.com)

Relaterade bloggpostningar:
Yuraku - Billigt 16-bitars TV-spel lånar från Wii
Uzebox - Spelkonsol du bygger själv
Zeebo är den Häftiga & Billiga Spelkonsolen

Precis samma sak som det med Breakout går förövrigt också att förbeställa med Tetris för samma pris. Fast även om jag vet att Tetris är populärt hos många tycker jag ändå inte att det riktigt spelar i samma division som Breakout. Eller rättare sagt gör det naturligtvis det men jag tycker inte att det borde göra det. På det stora hela var Tetris ett ganska fjantigt spel (>_<) Hur kunde det bli så populärt (¬_¬)

Yuraku - Billigt 16-bitars TV-spel lånar från Wii

Här har vi ett TV-spel som ser ganska intressant ut som koncept:

  • Det är väldigt billigt. Priset i UK är bara £34.95.
  • Det har design inspirerad av Wii så den känns lite trendig.
  • Den lånar idéer från Wii t.ex. trådlösa handkontroller.
  • Flera handkontroller används rent av till samma sak t.ex. tennisracket.
  • Designen i övrigt liknar Wii.
  • Den kommer med 16 eller 32 spel inbyggda.

TV-spelet heter Yuraku och vi ser det nedan:

Så vad är nackdelen med Yuraku? Anledningen till att det är så billigt är att det inte innehåller någon avancerad hårdvara. Yuraku är ett 16-bitars TV-spel och hör därmed till den fjärde generationen TV-spel.

16-bitar eran: Fjärde generationens TV-spel
Fjärde generationen TV-spel kallas ibland 16-bitar eran och började i slutet av 1987 när NEC (Nippon Electric Company) kom med TurboGrafx-16. De som dominerande tidsåldern blev emellertid Nintendo med Super Nintendo och Sega med Sega Mega Drive. Nintendo och Sega slogs om makten. 16-bitar eran "slutade" 1993 när det första 32-bitars TV-spelet kom.


Sega Mega Drive

Både Super Nintendo och Sega Mega Drive används som plattformar för TV-spel än idag som kommer ut under olika namn. Ofta handlar det om små bärbara enheter som kommer med många inbyggda spel. Det är mycket troligt att Yuraku är byggd på antingen Super Nintendo eller Sega Mega Drive.

FC Twin
En av mängder av kloner som finns av Super Nintendo är FC Twin som klarar spel både till Nintendo NES och Super Nintendo.

Är Yuraku Super Nintendo eller Sega Mega Drive?
Hade jag tillgång till en enhet vore det naturligtvis bara att titta. Tydliga bilder från spelen hade också givit bra ledtrådar men sådana har jag inte klarat att hitta. Tillverkaren har gjort tillbehör både för Nintendo och Sega så där har vi ingen ledtråd heller. Antalet knappar som är sju på en av kontrollerna säger heller ingenting eftersom kontroller med upp till sex knappar har funnits till både Super Nintendo och Sega Mega Drive.

Att välja Super Nintendo som plattform kanske kan tyckas lite provokativt om man låter sig inspireras så tydligt av designen på Nintendos Wii men jag lutar ändå att spelkonsolen är baserad på Nintendo:

  • För ett stickprov av de 32 speltitlarna som finns för Yuraku visade sig alla finnas för Super Nintendo men inte alla för Sega Mega Drive. Namnen kan dock ha ändrats så det här är ingen säker indikation.
  • Vad som talar för Super Nintendo är dessutom att Yuraku genom "inspirationen" av Wii och det låga priset kan tänkas köpas av Nintendo-samlare. Chansen för det ökar om den är byggd på Super Nintendo.

Men dessutom finns det naturligtvis fler alternativ än Super Nintendo och Sega Mega Drive om än inte lika troliga. Förutom (troligen) en klon av antingen Super Nintendo eller Sega Mega Drive har Yuraku sedan givetvis kompletterats med nyare hårdvara och system för att hantera de trådlösa enheterna och översätta signalerna till klonen.

Hur mycket Nintendo har kommit efter Super Nintendo?
För att få ett begrepp om var Yuraku ligger i tiden kan man också titta på vad som kommit efter Super Nintendo respektive Sega Mega Drive:

Spelkonsol År Bitar
Sega Mega Drive 1988 16
Super Nintendo 1990 16
Sega 32X 1994 32
Sega Saturn 1994 32
Nintendo 64 1996 64
Sega Dreamcast 1998 128
Nintendo Gamecube 2001 64
Nintendo Wii 2007 256

Även om Super Nintendo är 19 år gammal var det en populär spelplattform med välgjorda spel. Hur tilläggsfunktionerna för hantering av det trådlösa är kan jag inte bedöma.

Tidigare om spelkonsoler & Nintendo
Det som bloggats tidigare om Nintendo på Pryltrend.com finns samlat här: Nintendo

Övrigt intressant om spelkonsoler på Pryltrend.com:
Uzebox - Spelkonsol du bygger själv
Zeebo är den Häftiga & Billiga Spelkonsolen

Att Yuraku är billig kanske passar bra nu? Fast egentligen tror jag det skulle bli en större försäljningsframgång att se om det går att göra en spelkonsol från någon generation senare billigt. Där kanske acceptera att man säljer den för cirka 1000 kr inklusive ett stort antal spel.

Läs mer
Om Yuraku på www.yuraku.com.sg:
Yur.Gaming V-MAX16 (23 games) (PDF)
Yur.Gaming V-MAX16 (39 games) (PDF)

Om spelkonsoler från Nintendo (som diskuterats här) i en.wikipedia.org (engelska):
Super Nintendo
Nintendo 64
Nintendo GameCube
Nintendo Wii

Om spelkonsoler från Sega (som diskuterats här) i en.wikipedia.org (engelska):
Sega Mega Drive
Sega 32X
Sega Saturn
Dreamcast

Givetvis kan man också försöka med officiella hemsidor tillhörande Nintendo respektive Sega men i allmänhet har de ytterst begränsad information om äldre plattformar.

USB-hub i Katt-design

2008-11-29

Här har vi en USB-hub med stöd upp till 480 Mbps och USB 2.0. Den har fyra portar varav en är i kattens mun och tre på dess rygg.

USB-hub: Katt

Kontakten som kopplas till datorns USB-port sitter på en sladd som går ut från dess framben. Egentligen förvånar det mig lite. Hade det inte varit mer naturligt om sladden hade varit kattens svans? Även om det blir så att säga åt fel håll för hur man oftast vill koppla går det ju att lösa i designen. Fast när man tittat på den ett tag till känns den nuvarande designen bättre. Vad vi har här är naturligtvis en katt som jagar ett garnnystan där USB-kontanten är garnnystan (^_^)

Mer information om denna OEM finns här: Cat Shape USB 4 port hub, USB Hub, Hub (Alibaba.com)
Läs mer bloggat om prylar på Pryltrend: USB

Jag tyckte den här "USB-katten" ser riktigt trevlig ut jämfört med många USB-prylar som har kommit de senaste åren. Kanske går USB sakta från det vulgära till något bättre?

Rosa "Pod Kit"

2008-11-28

Här har vi bärbara högtalare, hörlurar, väska, en detalj som ser ut som ett gammalt kassetband och kablar som ska passa det mesta. Allt i rosa. Det kan ju passa bra att blogga appropå det komiska rosa tangentbordet för blonda. Namnet Pod kit var ju också lite kul nu när allt heter iPod.

Rosa högtalare Pod Kit

Det här ska gå att koppla till de flesta MP3-spelare med alla kablar som kommer med. Även ska det gå att koppla in i bilstereo. Högtalare behöver få ström via USB.

Priset är £15.00 hos www.pinktoolbox.co.uk: The Pink Pod Kit.

Mer om MP3-spelare och högtalare.
Fler USB-prylar.

Vill man ha en billig julklapp till någon yngre flicka som gillar rosa kanske något sådant här kan fungera bra?

3D Webcam + Robot = Minoru

Här har vi något riktigt intressant jag ramlade över av en slump. Lite mystiskt rent av för det saknas ännu en hel del information och kanske & väldigt spekulativt visar det sig att ett väldigt stort företag egentligen är de som ligger bakom det här? Det här är i princip en webcam men i en väldigt snygg robot-design:

Minoru - Webcam

Minoru = Verklighet
Minoru är japanska och det kan tror jag översättas till Verklighet. Det man avser med Verklighet är att Minory är en 3D-webcam. Det finns också en hemsida men med väldigt lite information: www.minoru3dwebcam.com. Företaget som står bakom webbadressen är Promotion & Display Technology. Deras kärnverksamhet om jag uppfattar den riktigt är att utveckla särskilt telefoni-design åt stora företag. Bland deras kunder finns: British Telecom, Hewlett Packard, EasyGroup, Google and Yahoo, Tesco, Olympus, Skype/VoIP Voice och United Online.

Det finns extremt lite officiell information och jag har fått sammanställa den från flera ytterst begränsade källor. Minoru har inte börjat säljas än men man uppger att förbeställningar snart ska tas upp. Är den begränsade information en medveten PR-strategi kan det mycket väl fungera bra. För en produkt som kanske mest kommer sälja på sin design snarare än funktion och prestanda är ju fokus på design givetvis det bästa snarare än hårdvara. Minoru som jag uppfattar den är ju egentligen bara en tilltalande design och 3D som skapas genom att den har två linser på avstånd mellan sig motsvarande mellan våra ögon.

Vad mer gör Minoru?
Den ytterst begränsade information som finns på den officiella hemsidan berättar att Minoru blir levande när man ansluter honom till datorn. Hans ögon lyser upp och han kommer titta på dig i 3D. Minoru ska komma klar med integration för Windows Live Messenger, Skype, AOL instant messenger, OoVoo och många liknande programvaror.

Dessutom ska den klara Youtube, Flickr o.s.v. mer eller mindre automatiskt. Priset beräknas bli €69.95 vilket jag kan tänka mig många tycker att designen är värd. Själva funktionen webcam (3D låter jag dock vara osagt för jag har aldrig tittat på priser men det är ju inte grundfunktionen webcam) går ju annars att få mycket billigare.

Minoru i i-stage
Jag upptäckte att Minoru deltagit i en tävling kallad i-stage som Consumer Electronics Association (CEA) haft där de vunnit ett pris:

"In addition, Promotion and Display won the 'Fan Favorite' award for its Novo Minoru, the world's first 3D webcam. As the 'Fan Favorite,' the company wins a spot in the i-stage TechZone at the 2009 International CES."
Från: SOCIAL MEDIA INNOVATION TAKES TOP PRIZE AT CEA'S i-STAGE

Genom att jag såg att de varit med i i-STAGE lyckades jag på Youtube hitta ett filmklipp av presentationen de gjorde i tävlingen:

Vilken prestanda har Minoru?
Dessutom har jag klarat av att sammanställa vilken prestanda Minoru har vilket inte alls var lätt (¬_¬) Det bygger på flera pressmeddelanden från delvis olika aktörer och man ska nog inte utgå från att det säkert blev korrekt i alla detaljer:

  • USB 2.0.
  • Output: 3D, 2D och Picture in Picture (PiP).
  • Upplösning: 704x576, 640x480(VGA), 352x288, 320x240 pixels
  • 3D Mode: "Optimised Red/Cyan Anaglyph viewed with Red/Cyan 3D Glasses".
  • Frame rate: 30 frames / second.

3D-glasögon krävs
Det verkar med andra ord så att 3D-glasögon krävs och det med en gammal välkänd teknik för att skapa 3D. När jag var barn för många år sedan hade vi ett jullovsprogram (så var det på den tiden: två TV-kanaler fanns och utbudet var väldigt begränsat. Under loven kom lite extra program för att avlasta Sveriges föräldrar) som hette TV-piraterna. Det var kanske julen 1982, 1983 eller 1984. Till det programmet köpte man sådana där 3D-glasögon. Innan hade det också varit några liknande program i Sveriges television riktat även mot vuxna.

Mitt minne av det där gör att jag verkligen önskar att know-how kring tekniken ökat massor sedan dess. Det är väl kanske inte orimligt. Annars är det ev. kul ett tag för att sedan bli något som aldrig används.

Vem ger oss Minoru?
Det är möjligt att det här ett venture Promotion & Display Technology gjort för egen del men givet att väldigt lite information tycker jag inte att man kan utesluta att Promotion & Display Technology är i "partnerskap" med någon av sina stora kunder. Av och till refererar man även till ett företag Novo förutom Promotion & Display Technology. Några få bl.a. IDG använder dock Novo som produktnamn framför Minoru och anger att den kommer från Promotion and Display. Jag tror dock att det är fel och att företaget verkligen heter Novo och att Promotion & Display Technology antingen är huvudägare eller huvudleverantör.

Ingenstans där man diskuterat Minoru har jag hittat någon information om vilka Novo är. Däremot skriver många på sådant sätt att Novo verkar välkända. Jag har dock inte klarat av att reda ut vilka de är. Min gissning är att det är ett nystartat brittiskt företag.

Mer information
Den enda information i övrigt är att hemsidan hänvisar till ett brittiskt TV-program om prylar. Hos dem har jag hittat följande: Studio Blog - Episode 8. Där nämns Minoru men varken i filmklippet och bloggpostningen fick jag någon ny information. Kanske finns ett längre avsnitt än det jag såg?

Relaterade bloggpostningar på Pryltrend.com:
The Flip - Billiga videokameror för Youtube & Allt annat
Arkiv för hemelektronik.
Arkiv för USB-prylar: USB.

Ukiyo5 - Anime & Manga säljer design

Ukiyo5 är en design och ett koncept utvecklad av Sara Hochuli. Centrum är villa Miyuko Mansion som du kan besöka på webben. Miyuko Mansion är väldigt inspirerad från manga och anime. Bakom idéen låg också Sara Hochuli fascination för Japan och visuella formationer. En tanke i projektet är att föra besökaren bort till land av drömmar byggd av japansk grafik. Villa Miyuko Mansion är nu Sara Hochuli centrum där hon kan uttrycka sina idéer.

Besök Miyuko Mansion: www.ukiyo5.ch
Besläktat är denna sajt där bl.a. hennes webbutik finns: www.plastikhaar.com

Kring det här finns hennes kollektion. Bland mycket annat finns där hennes slipsar och bl.a. denna med "Atomica":

Ukiyo5: Atomica - Slips

Genom att besöka villa Miyuko Mansion kan man läsa vem Atomica är. Bland annat att hon är 25 och född i lejonet. Favorit färger är giftgrön, cobolt-blå och svart.

Tidigare bloggat om anime: Anime

Presentation är viktigt för kollektion. En välkänd metod är mannekänger. Här har vi istället tecknad manga och anime.

Komiskt tangentbord för blonda

Här har vi ett tangentbord som försöker vara rolig på bekostnad av kulturen runt Paris Hilton m.fl. Tangentbordet har dels den rosa-nyans populär här samtidigt som flera av tangenterna har olika skämt skrivna på sig. Exempel är "Oops!" för delete och "Yes! I want it!" på return. En del bokstäver har text skrivna under bokstaven t.ex. "LOL" på L och "OMG" på O.

Tangentbord - Rosa

OMG - Tangentbordet pratar också!

Tangentbordet säljs för hos: www.keyboardforblondes.com
Där finns även en demo där du bättre kan se vad som står på de olika tangenterna. Priset är $49.95 US men ska senare höjas till $100 US.

Mer bloggat om hemelektronik på Pryltrend.com: Hemelektronik

Först tyckte jag att det var lite elakt. Men jag är mindre säker nu. Det kanske rent av kan vara kul att ha även för den kultur man försöker göra sig rolig på bekostnad av?

Dissidia: Final Fantasy - Figurer på Läskburkar

Dissidia: Final Fantasy är ett aktionspel som utvecklas av Square Enix till PlayStation Portable. Spelet är en del av firandet av att Final Fantasy fyller 20 år och det ska därför innehålla figurer från olika Final Fantasy spel. I Dissidia är det strid mellan två gudar: Kaos och Cosmos. Cosmos är harmoni och Kaos är kaos. Hjältar som stridit har hållit dem i balans med Kaos försöker nu seger genom att kalla in skurkar från andra Final Fantasy spel.

Figurer från Dissidia: Final Fantasy på läsk
I Japan har nu läskedrycker med figurer från Dissidia: Final Fantasy skapats och ska börja säljas 9 december. Burkarna varieras avseende vilken figur från spelet de visar och både Cosmos och Kaos har fått åtta burkar med motiv. Nedan kan du se ett urval av dem (klicka på den för att förstora):

Dissidia: Final Fantasy

De finns i två smakvarianter: "Cosmos" som smakar grapefrukt och "Kaos" med smak av muscat. Försäljningen börjar 9 december. Det här är inte första gången som Suntory (leverantör av drycken) och Square Enix Co samarbetar. År 2006 gjorde de en dryck till Final Fantasy XII och 2007 till det äldre Final Fantasy VII.

Läs mer hos www.suntory.co.jp: Dissidia: Final Fantasy Portion (japanska)
Där kan du klicka på burkarna och se dem i förstoring tillsammans med information om figuren.

Mer om Dissidia: Final Fantasy hos Square Enix Co: Dissidia: Final Fantasy

Relaterade bloggpostningar på Pryltrend:
Ninendo Wii & DS spelar tillsammans i Final Fantasy Crystal Chronicles: Echoes of Time‎
Nintendo DSi i design från Final Fantasy Crystal Chronicles: Echoes of Time

Det är nog tveksamt om något liknande dyker upp i Sverige.

Netbook blir viktig plattform för Online-spel

IstockAnalyst tror att Netbook kommer bli en populär plattform när det kommer till online-spel. De väljer att definiera Netbook precis p.s.s. jag gjort tidigare:

  • Goda funktioner för att ansluta till internet t.ex. wi fi, blåtand, 3G o.s.v.
  • Väger cirka 1 kg.
  • Är mycket portabla.

Deras första antagande är att netbook kommer blir väldigt vanligt. Även om deras begränsade storlek innebär att de har mindre lagringsutrymme och är begränsade i övrigt tror de att online-dataspel på dom kommer bli mycket vanliga. Argumenten för det är i princip:

  • Dataspel för allt PC är större än alla spelkonsoler tillsammans.
  • Netbook kommer bli väldigt vanliga.
  • Deras goda möjligheter att ansluta till internet gör att online-spel blir enkelt.

Du kan läsa vad de skriver här: Here Come The Netbooks (www.istockanalyst.com)

Netbook för dataspel? Har IstockAnalyst rätt?
Jag skulle inte bli alls förvånad om det visar sig att de har rätt. Mitt första argument är lite komplext så jag delade upp det i två steg:

1. Bärbar är viktigast för bärbara spelkonsoler
För bärbara spelkonsoler har vi sett i historien att prestanda hos hårdvaran inte är vad som viktigast.

Nintendo Gameboy klarade av att besegra starka konkurrenter trots att hårdvaran i flera fall var mer begränsad i Gameboy. En konkurrent var Wonderswan från Bandai med trevlig färgskärm, stark hårdvara och massor av bra spel. Att Gameboy besegrade Wonderswan finns säkert många orsaker till men en av dom tror jag var att Gameboy hade mycket längre batteritid. Orsaken till det var just att Gameboy saknade batteritid.

Det är batteritiden som gör att bärbara spelkonsoler just bärbara och det är det bärbara som köparen önskat sig. Nintendo hade givetvis också andra fördelar förutom hårdvaran och bakom det låg säkert deras erfarenhet åtmin

2. Vi är flockdjur
Människan är flockdjur och vi gillar att kommunicera. När det kommer till online-spel uppfattar vi det nästan som "riktig" kommunikation. Människan prioriterar t.ex. sin status i ett online-spel nästan och i många fall mer än i verkliga livet. Vad som avgör om ett online-spel blir populärt långsiktigt bör därför inte vara grafik, ljud o.s.v. utan den sociala aspekten. Är den stark och man når ut går det att bygga vidare på samhället som blir större och större.

För medlemmarna blir det prioriterat och intressant att kunna titta till det hela t.ex. när man väntar på bussen. Anslutbarheten och att en netbook är väldigt lätt blir därför viktigt i förhållande till övrig prestanda. Det här är det samma som den längre batteritiden. När du vänjer dig att använda din netbook allt mer för att vara social på nätet utanför hemmet blir det snart vanligt att du använder den i hemmet istället för din stationära dator. Bättre anslutbarhet har ju värde även i hemmet. Netbook kommer därmed kunna ta utrymme från större PC.

Men blir inte dataspel på mobiler mer populärt?
Det är givetvis möjligt men mobilleverantörerna har ännu inte tvingats till standardiserad hårdvara och plattformar. Samtidigt har de heller inte tvingats behöva lära sig samarbeta med speltillverkarna för att överleva. För Nokia N-Gage hör jag t.ex. att det är väldigt bökigt för leverantörerna att få sina spel certifierade. Jämför det med netbook där ingen certifiering krävs.

Egna smala plattformar innebär dessutom att färre spel kommer portas till dem. Färre titlar är färre spelare och för online-spel är det sociala viktigt och du måste det också finnas folk att vara social med.

Hur är det med mobiltelefoner med Windows?
Inte heller mobiltelefoner med PC-plattform tror jag klarar detta de närmaste åren. För netbook är släktskapet tydligt det är en PC med god anslutbarhet men mindre storlek och svagare hårdvara. En mobiltelefon blir istället en mobiltelefon som kan spela. Telefoni och spel är ännu ganska olika saker när det kommer till handkontroll och bekvämlighet. Det är kanske inte så lätt att kombinera kraven i en enhet? Nokia klarade inte det med sin Nokia N-Gage och Game Boy Advance som kom ungefär samtidigt 2003 sålde bra medan N-Gage floppade.

Samtidigt är folk redan vana med att ha både mobiltelefon och bärbar spelkonsol och bärbar dator.

Möjlighet att vinkla skärmen på en netbook är kanske bra
Jag har ingenting emot att FRA avlyssnar oss på internet. Orsaken till det är att jag redan vet att så många redan gör det. Det gör varken till eller från för privatlivet om FRA också avlyssnar oss mer än att folk vet att någon gör det. Trots det kan de fysiska möjligheterna till privatliv upplevas viktiga och också vara viktiga. Med en netbook kan du vika skärmen och du kan bättre styra vad andra kan se:

Netbook

Mobiltelefoner är inte byggda på det här sättet. Spelar man ett bilspel har det säkert ingen betydelse. Kanske heller inte när man läser e-post därför att man lägger vanligen inte så mycket tid på det. Är du inne i ett online-spel och har en privat social diskussion med en vän så kan den däremot hålla på länge.

Nokia N-Gage

Avancerat socialt deltagande kräver fler applikationer
Ett långsiktigt deltagande i ett online-spel som blir ett socialt samhälle förändrar också hur du deltar över tiden. Du kanske skriver hjälptexter, utvecklar banor, bloggar om det o.s.v. Sådant kräver fler applikationer än själva spelet. De finns för PC men inte till legacy-plattformarna oavsett om de heter iPhone, Nokia eller något annat.

Det är åtminstone min teori (^_^)

Tidigare bloggat som kan vara intressant att läsa är:
Årets julklapp: Mini-PC är kandidat
Årets julklapp - Elektronikbranschen tror på mini-pc
Nintendo

Hur det blir återstår att se. Sådant här avgörs ju också hur man definierar en netbook i framtiden (-__-)

Diskret grå är nya röd - Nintendo genom historien

2008-11-27

Läste du resonemanget om vilken som är rätt färg? Föga seriöst och vetenskapligt men det dyker av och till upp annat som pekar i samma riktnng ändå känns det allt mer dyker upp som också pekar i den riktningen. Men innan vi tittar på det aktuella exemplet tar jag och sammanfattar det tidigare resonemanget här för dom som inte läst det:

Spontant känner jag att Japan är hett och vilken "pryl"/"varumärke" från Japan är och var mest hett 2008? Jag upplever att det var Nintendo. Nintendo är vit så den heta färgen 2008 är kanske vit?

Apocalypse och Utopia
Glöm inte det reportag Metro hade med Sara Winter från Moderådet december 2007. Två av de trender hon pekade på var:

    "Apocalypse – Döskalle-romantiken har flyttat in i finrummet och en mörk färgskala i svart och blått syns i både inredning och mode.

    Utopia – Vi reagerar mot lyx- och glamourtrenden och söker ett rent samvete – både mot miljön och andra människor."

Miljöproblemet fortsätter givetvis att öka och på det har vi finanskrisen. Apocalypse känns ännu aktuellt. Fler och fler börjar också förstå prövningen vi står inför med klimatförändringen, miljögifterna som skadar vårt nervsystem o.s.v. Det stärker trenden kring utopia.

Färgen på ett "rent samvete" är självklart vitt precis som Nintendo. Så vi får:

2 * vitt + "mörk färgskala i svart och blått syns" = ljusgrått till beige

Hum. Hum. Fast att resonera så här är givetvis helt oseriöst (n_n) Alla vet ju att Nintendo var årets julklapp 2007 vilket ju var vi kom fram till här på bloggen (-__-) Samtidigt är både miljö och ekonomi sämre i år. Därmed blir det självklart ju:

Vitt + Svart = Grått

Vi kan se exempel på hur fler svarta prylar dyker upp. Svart har givetvis alltid haft utrymme när det kommer till elektronik men för mig känns det som att mer high-end nu testar svart som design. Nintendo (任天堂株式会社) verkar däremot tänka ungefär som jag gör och har nu rent av officiellt ändrat sin logo. Här har vi den klassiska röda...

Nintendo - Röd

Nedan har vi den nya...

Nintendo - Grå

Det här är den färgnyans Nintendo använt ett tag på Nintendo Wii och Nintendo DS Lite. Den passar väldigt bra mot deras nu vanliga vita-bakgrund på spelkonsolerna. Det kan också vara så enkelt att:

  • Nintendo ville ha vita spelkonsoler.
  • Rött och nästan alla färger skriker mot vitt.
  • Diskret grått skriker inte mot vitt.
  • Nintendo Wii segrade i konsolkriget.

Att då hålla kvar i röd logo i övrigt känns kanske riskabelt? Att det kan störa den lycka Wii förde med sig?

En teori om effekt diskreta nyanser kan ha som jag har är att de kan förstärka det värde man uppfattar att produkten har: En bra produkt behöver inte skrika med tydliga färger.

Färger Nintendo valt förr
Roar man sig att titta bakåt i tiden kan man se att färgen var grå redan på Nintendo Gamecube (2001):

Nintendo - Gamecube

På Nintendo 64 (1996) kombinerade man blått och rött:

Nintendo 64

På Nintendo Virtual Boy (1995) var det svart på rött när det kom till själva spelkonsolen. Märkningen Nintendo Virtual Boy i övrigt var tvärtom rött på svart. Vad man tycker om utseendet på Virtual Boy i övrigt är givetvis individuellt:

Nintendo Virtual Boy

På Super Nintendo (1990) var den svart:

Super Nintendo

För Game boy (1989) var den blå åtminstone på den här enheten:

Game boy

Från vad jag kan se måste vi i alla fall för de stora spelkonsolerna gå tillbaka ända till Nintendo NES (1985) innan den är "entydigt" röd:

Nintendo NES

Designen på Nintendo NES är intressant. Åtminstone den ovan som var hur vi tyckte att sådant har skulle se ut i Europa i slutet av 1980-talet.

På Nintendo Game & Watch (1980) var deras logo svart mot metall:

Nintendo Game & Watch - Logo

Intressant är att de lade till en metall-bakgrund precis bakom logon på sådana Game & Watch där det saknades (t.ex. Donkey Kong som i övrigt var helt orange). Metalldetaljer kändes futuristiskt för oss i början av 1980-talet och med Game & Watch lyckades Nintendo bra.

Mer om Nintendo:s nya logo
Jag hittade ingen officiell information om detta men Nintendo använder den grå-nyansen själva i alla sammanhang. Jag ser att Wikipedia uppmärksammade det och bytte färgen redan i början av augusti i år:

"17:10, 3 August 2008" [...]
"Nintendo official logo is now gray (as in [http://www.nintendo.com/images/countryselector/worldmap.png)"
Från: Nintendo.svg

Själv har jag egentligen inte tänkt på det här förrän jag nu läste det här på en blogg hos MTV: ‘New’ Gray Nintendo Logo Is For U.S. Too.

Äldre spelkonsoler från Nintendo
Om alla gamla spelkonsoler som diskuterats har Wikipedia bra information:
Game & Watch
Nintendo NES
Game boy
Super Nintendo
Nintendo Virtual Boy
Nintendo 64
Nintendo Gameboy

För deras nya spelkonsoler Nintendo Wii och Nintendo DS rekommenderas de officiella hemsidorna:
wii.com
www.nintendo.com/ds

Tidigare bloggat om Nintendo: Nintendo

Hur tänker gamla Nintendo-spelare?
Någon information om det här hittade jag inte i nintendo.wikia.com och där fortsätter man ännu använda röd-logo. Det ska bli intressant att se hur nintendo.wikia.com, bloggar om Nintendo och övrigt i spelsamhället agerar kring det här. Många där har givetvis spelat Nintendo många år och i sådana situationer tenderar människor att fästa betydelse vid sådana här små saker. Det gäller givetvis också om man kanske är missnöjd i övrigt. Även om Nintendo just är väldigt framgångsrika är det lite nervöst i deras gamla spelsamhälle. Viktiga orsaker uppfattar jag är:

  1. Många har växt upp sedan du börjat spela Nintendo och upplever att många spel inte är lika kul som förr. Den inriktning Nintendo har som passade dem förr stämmer inte med vad de vill ha nu.
  2. Framgången Nintendo har bygger delvis på att de breddat gruppen av potentiella köpare och de förändringarna adresserade egentligen inte problemet i 1).

Lösningen på det för Nintendo tror jag är att parallellt med ev. nuvarande utvecklingsprojekt för kommande plattformar investera en stor summa från dagens vinster i ett till projekt för spelplattformen efter den kommande. Och där försöka bygga något väldigt extremt och klarar att kombinera klassisk spelkänsla med en visuell spelmiljö som är nära nog likvärdig med hur vi upplever det fysiska rummet. Det får också som effekt om man lyckas få till den att man kommer ligga för konkurrenterna överraskande tidigt med den generationen. Misslyckas det har man förlorat pengarna men byggt kunskap samtidigt som man inte är försenad i övrigt.

Spela Nintendo NES på nätet utan spelkonsol

På vNES kan du roa dig med de gamla spelen från Nintendo NES och spela dem online. Jamie Sanders som driver webbsajten utvecklade själv Nintendo NES emulator som ger möjligheterna. Du behöver heller inte se reklam när du spelar utan sajten lever på donationer. Eftersom de bara kan ge möjlighet till spel som de själva har en fysisk kopia av på "kontoret" är fler sådana något de behöver hjälp med.

Att spela på Virutalnes
Att spela på sajten går jämfört liknande saker jag prövat (oavsett vad de emulerar) riktigt bra. Vi ser ett exempel nedan från Wario's Woods:

När man spelar använder man tangentbordet. Stöd finns för båda spelkontrollerna och det går därför bra att vara två spelare även om det kan bli trångt (^_^)

Vill göra Spelkontroll I Spelkontroll II
Vänster Pil vänster Num. pad 4
Höger Pil höger Num. pad 6
Upp Pil upp Num. pad 8
Ner Pil ner Num. pad 2
Välja Ctrl höger Num. pad 3
Starta Return Num. pad 1
A X Num. pad 7
B Z Num. pad 9

Genom att använda programvaran JoyToKey kan du dessutom mappa över tangenttryckningarna till olika spelkontroller som kopplas till USB-porten på datorn.

Besök vNES: www.virtualnes.com
Mer Nintendo på Pryltrend.com: Nintendo

VirtualNES menar att man kan ge access till de klassiska NES spelen utan att bryta mot copyright-lagstiftningen. Om det är korrekt kan jag inte bedöma men argumentationen verkar genomtänkt.

Uzebox - Spelkonsol du bygger själv

Uzebox är en enkel spelkonsol byggd runt AVR 8-bit mikrokontroller från Atmel. Det drivs som ett open-source-projekt och det hela verkar väldigt spännande. Du kan bygga Uzebox själv eller köpa den färdig. Att utveckla spel är relativt enkelt samtidigt som goda möjligheter att skapa kul spel finns. Jag räknar själv med att försöka bygga en Uzebox under julledigheten så har gjorde jag en liten sammanställning (^_^) Färdig ser de ut att se ganska presentabla ut med trevliga skal...


Foto från Uzebox-projektet

För den som vill ha en snabb introduktion till Uzebox finns en promotion-film nedan...

Uzebox är enkel spelkonsol
En viktig målsättning med Uzebox var att spelkonsolen skulle vara så enkel som möjligt med ändå ha hyggligt bra ljud och grafik med möjlighet till att utveckla intressanta spel. Samtidigt ska det vara enkelt och roligt för intresserade att utveckla program. Uzebox kan du antingen bygga själv eller köpa färdig. Vi ser i bilden nedan att hårdvaran inte är "onödigt" komplicerad:


Bild från Uzebox-projektet.

Byggd runt AVR ATmega644
Uzebox är byggd runt AVR ATmega644 som är en 8-bitar mikrokontroll från Atmel. En mikrokontroller kallas ibland för enkretsdator och det förklarar bättre vad det är. Det handlar om en "liten dator" där CPU, arbetsminne, programminne, I/O-enheter o.s.v. är sammanbyggt i en krets. Idag är mikrokontroller ytterst vanliga och förekommer nästan all modern elektronik.

Prestanda för AVR ATmega644 (enligt Atmel) har vi nedan:

Flash (Kbytes) 64
EEPROM (Kbytes) 2
SRAM (Bytes) 4096
Max I/O Pins 32
F.max (MHz) 20
Vcc (V) 1.8-5.5

Det var förövrigt Atmel ATmega644 som Ulrich Radig, Holger Buss och Thomas Scherer byggde ECB ATmega32/644. ECB ATmega32/644 är också den en hårdvara i öppenkällkod som från början utvecklades för att styra en kaffemaskin på internet.

Uzebox jämförd med Commodore 64 och Nintendo NES
Jämför man hårdvaran med moderna spelkonsoler som Nintendo Wii och Playstation 3 verkar Uzebox givetvis väldigt svag (<_<) Den räcker emellertid faktiskt alldeles utmärkt för att ta fram intressanta spel och flera av de spelkonsoler och hemdatorer som sålt bäst genom historien har ungefär samma prestanda. Ta t.ex. Nintendo NES, Commodore VIC-20, BBC Microcomputer System och Apple II vilka alla var byggda runt MOS Technology 6502. Eller Commodore-64 som var byggd på MOS Technology 6510. Eftersom både Commodore 64 och Nintendo NES både var välkänt mycket bra spelplattformar för alla som upplevde dem i tiden kan det vara kul att jämföra dem med Uzebox.

För Uzebox liksom Commodore 64 och Nintendo NES är det inte så himla många faktorer som påverkar vad spelen klarar. Här nöjde jag mig med det som inte hade med ljudet att göra eftersom hårdvaran för ljud och musik är svårare att jämföra bra.

Plattform Uzebox Commodore 64 Nintendo NES
CPU ATmega644 8-bitar MOS Technology 6510 8-bitar Modifierad MOS Technology 6502 8-bitar
Klockfrekvens 28.62 Mhz 14.32 MHz / 17.73 MHz 1.66 / 1.79 MHz
Programminne 64 KB 64 KB Upp till 48 KB
Antal färger 256 16 48
Upplösning 240x224 320×200 (*) 256×240
Sprites 32 st 6×8 pixlar 8 st 24×21 pixlar (*) 64 st 8×16 pixlar

(*) Minskar om man vill använda många färger.

Vi ser att Uzebox har en prestanda fullt jämförbar med två av de spelplattformar som sålt bäst och varit allra mest uppskattade genom historien.

Hur är det med spel till Uzebox
Vill man bara ha en billig plattform med många bra spel är det naturligtvis bättre att helt enkelt köpa en Nintendo NES, Commodore 64 eller Sega Megadrive eftersom många fler spel finns klara. Poängen med Uzebox har att du får tillgång till en spelkonsol för hobby-ändamål där allt är öppet tillgängligt och du själv kan utveckla spelkonsolen och dataspelen samtidigt som du kan utbyta erfarenhet med andra intresserade. Sedan går det givetvis bra att spela på den och grafiken ser ut att vara ungefär jämförlig Nintendo NES och C64:

Givetvis har vi alla sett betydligt bättre spel till både NES och C64 än det ovan men jag tycker ändå att det tillsammans med övrig information indikerar att ungefär samma möjligheter finns. Skillnader har snarast att göra med resurser som lagts på spelutvecklingen där det för C64 och Nintendo NES fanns stora ekonomiska resurser hos speltillverkarna. För C64 där både jag och många andra utvecklade spel som hobby såg dessa ut ungefär som det ovan.

Hur är det med spelkontroll?
En bättre lösning här än den projektet valt kan inte jag se. Vad man gjort är att ingång finns för två stycken joypad vilka är kompatibla med NES/SNES. Sådana finns det mängder av och de kostar nästan ingenting att köpa. Vill man bygga en själv bör det också gå utan större problem.


Foto: Justin Baeder

Ljud och musik till Uzebox
Här har vi ett demo av möjligheterna:

Mer om Uzebox
På följande webbsidor hittar du allt du behöver veta:
Officiell hemsida: The Uzebox Project
Forum: Uzebox Forum

Relaterat på Pryltrend.com:
Nintendo
Zeebo är den Häftiga & Billiga Spelkonsolen
Köp "$100 datorn" One Laptop per Child (OLPC / XO) på Amazon

Att sådana här projekt uppstår är en av många positiva verkningar av att internet kopplar samman folk oavsett fysisk närhet.

Video - Pistol som Mobiltelefon

Pistoler maskerade som mobiltelefoner är ingenting nytt oavsett vad vissa tidningar påstår. Sådana dykt upp av och till i Europa åtminstone sedan 2000 och förekommer också i USA. Italienska polisen beslagtog nyligen en till "mobiltelefonpistol" som klarade att hålla fyra .22 kulor. I videon nedan ser vi hur den fungerar:

Relaterade bloggpostningar:
Schwerer Gustav - Världens största kanon vägde 1344 ton
Pistol i Lego
SwissMiniGun - Världens minsta Revolver
Automatvapen skjuter marshmallows
Agni var en eldgud - Idag är det indiens kärnvapenbestyckade missiler
Dolk & Svärd från Andra världskriget
Flygplan, båtar och bilar som använder smygteknik
Tomahawk - Fortfarande ett modernt närstridsvapen
Titan Missile Base i Washington för US $1,500,000.00
Kinesiska armborst
Fällknivar för att överleva
30 cm lång Stridsklo

Egentligen förvånar det mig att inte fler hembyggda handeldvapen cirkulerar. Jag kan inte alls se att sådana numera är svåra att tillverka i ganska god kvalitet genom att utgå från andra prylar som säljs i vanliga butiker.

Nintendo DSi i design från Final Fantasy Crystal Chronicles: Echoes of Time

2008-11-26

Tidigare har jag bloggat om Nintendo DS, Nintendo DS Lite och Nintendo DSi i design från Kingdom Hearts utgåva, Tales of Hearts, Pokémon, New Super Mario Bros och Brain Age. Nu kommer Nintendo DSi i Final Fantasy Crystal Chronicles: Echoes of Time utgåva. Bakom det står naturligtvis Square Enix...

Det hela kommer ut 29 januari Japan och priset beräknas bli ¥23,940 inklusive Echoes of Time och en Nintendo DSi i Crystal Chronicles Edition. Någon bild av den färdiga produkten finns ännu inte men den uppges bygga på Final Fantasy: Crystal Chronicles Echoes of Time logotypen målade i motiv av en katt. Här kan vi visa denna siluett som ska bli vad som trycks på Nintendo DSi...

Läs mer på www.ffccnews.jp (Square Enix): FFCC エコーズ・オブ・タイム」任天堂DSi同梱版発売決定!
Mer Nintendo: Nintendo

Köper man en Nintendo DSi i present är det givetvis mycket roligare att kunna välja en särskild utgåva som passar den som får den i present.

Nintendo DS i unik design + Spel: New Super Mario Bros + Brain Age

Regelbundet dyker det upp Nintendo DS med design från kända spel, anime m.m. Tidigare har jag bl.a. bloggat om: Nintendo DSi - Kingdom Hearts utgåva, Nintendo DS Lite - Tales of Hearts och Nintendo DS Lite Pokémon Limited Edition. Nu har precis två till kommit: Mario Red Nintendo DS och Ice Blue Nintendo DS.

Mario Red Nintendo DS inkluderar en röd Nintendo DS med välkända M för Mario och ett exemplar av New Super Mario Bros:

Ice Blue Nintendo DS kommer med ett unikt utseende på Nintendo DS tillsammans med populära Brain Age™: Train Your Brain in Minutes a Day och ett fodral. Brain Age har jag bloggat om tidigare och kan verkligen rekommendera.

- Nintendo DS är både det mest prisvärda och populära spelkonsolen i denna generation. Dessa utgåvor i begränsad utgåva är en tilltalande present för både samlare och förstagångs spelare, menar Cammie Dunaway, VP Nintendo USA Sales & Marketing.

Mario Red och Ice Blue DS är inte det enda som kommer. På väg är flera andra:

  • Pokémon™ Ranger: Shadows of Almia.
  • Kirby Super Star™ Ultra.
  • Personal Trainer™: Cooking.
  • Mystery Case Files™: MillionHeir™.

Läs mer på Nintendo.com: Nintendo Kicks Off The Holidays With Two New Nintendo DS Bundles
Tidigare bloggat om Nintendo: Nintendo

Om man ändå ska köpa en Nintendo DS kan det givetvis vara kul att köpa den i särskild utgåva. En Nintendo DS Pokémon är givetvis roligare om man verkligen gillar Pokémon än en vanlig Nintendo DS.

iPod - iPanda & iPig - Gulliga högtalare

Redan sedan tidigare finns den extremt gulliga högtalaren iPig. iPig är inte bara en dockningsstation till iPod utan fem högtalare som sprider ljudet 360 grader i rummet som du kan använda till massor av annat förutom iPod. Poängen med iPig är naturligtvis dess utseende som jag känner skiljer sig ut från allt annat jag sett. Och en gammal sanning är att barn och djur alltid känns trevliga och nu när ekonomin är lite sämre vill kanske många just ha en gullig och trevlig dockningsstation & högtalarsystem (^_^)

Nu utökar Speakal med iPanda. Det är samma koncept men den här gången en gullig panda istället för en gullig gris. Och ärligt talat känns egentligen inte panda som ett gulligare djur än grisar?

Vad klarar iPanda och iPig?
De är kompatibla med de flesta iPod, MP3, MP4, Portabla spelkonsoler (PSP, Nintendo DS), spelkonsoler (PS2, PS3, Wii, Xbox, Xbox360), portable och ej portabla CD- och DVD-spelare, TV, datorer, mobiltelefoner m.m. De har en tryckkänslig volykontroll och genom att tryck på grisen högra öra höjer du volymen medan det vänstra sänker ljudet. Den patenterade tekniken bakom volymkontrollen uppges bara reagera när människor rör öronen och reagerar inte temperatur eller luftfuktighet.

iPig och iPanda har totalt fem högtalare inklusive subwoofer och ger totalt 25 W. De har dessutom en super Hi-Fi Amplifier och en "interior dynamic airflow optimizer" (jag vet inte riktigt vad det är) och ett kylsystem som stabiliserar ljudet.

Dessutom:

  • Dockningsstation till iPod. Klarar av de flesta iPod.
  • RF fjärrkontroll.
  • Ljus i munnen på iPig och iPanda anger om enheten är på.
  • Ställbar baskontroll.
  • Bass Reflex.
  • Sprider ljudet 360 grader.
  • iPig och iPanda uppges dessutom vara gjorda av miljövänliga material.

Köp den här: www.speakal.com
Mer om iPod: iPod
Mer om högtalare: Högtalare

Nu har jag ingen iPod eller någon annan MP3-spelare men hade jag en kanske iPanda är den dockningsstation jag skulle välja.

Toshiba lanserar 16GB microSDHC minneskort

microSD (det som kallades Transflash ett tag) är en typ av flashminneskort som är mindre än SDHC vilket gör dem väldigt lämpliga för mobiltelefoner och annat bärbart. De började säljas februari 2006 och finns i storlek från 64 MB till 16 GB. Åtminstone känner jag inte till något microSDHC som är större än 16 GB men jag har inte tittat på standarden så om större går att göra eller inte får jag lämna osagt (._.)

De som blev först med 16GB microSDHC och de enda så vitt jag vet förutom nu Toshiba var Sandisk som meddelande 29 september i år att de lanserar sitt SanDisk’s 16GB microSDHC card. Om SanDisk börjat säljas än vet jag inte. Idag 26 november 2008 (TOKYO) meddelar Toshiba att deras 16GB microSDHC kommer...

16GB microSDHC minneskort från Toshiba
Kortet ska förutom att ha stort lagringsutrymme tillåta snabb läsning och skrivning och Toschiba menar att stor efterfrågan på marknaden finns för det. Massproduktion av det nya 16GB microSDHC ska börja januari 2009:

Minneskort Utrymme Klass - Hastighet Massproduktion startar
microSDHC Memory Card SD-C16G 16GB Class 2 Jan, 2009

Vad klarar Toshiba 16GB microSDHC?
Det kan t.ex. lagra 270 timmar musik på 128kbps. SD hastighetsklass är Class 2 och mer exakt 6MB / S. Toshiba 16 GB SDHC klarar som jämförelse 20 MB / S så storleken har betydelse. Dimensionerna är 1,5 cm x 1,1 cm x 0,1 cm och vikten 0,4 g.

Läs mer om Toshiba 16GB microSDHC: TOSHIBA TO LAUNCH 16GB microSDHC (www.toshiba.com)
Läs mer om Sandisk 16GB microSDHC: SANDISK ANNOUNCES WORLD’S LARGEST MOBILE PHONE MEMORY CARD CAPACITY WITH 16GB MICROSDHC AND M2 (www.sandisk.com)

16GB är otroligt mycket utrymme egentligen. Ta som jämförelse min första dator: Commodore 64 som hade 56 kB tillgängligt minne. Eller min första PC (en Tulip) som hade 8 MB arbetsminne och 170 MB hårddisk...

Musse Pigg Robot

Denna Musse Pigg Robot klarar ganska lite jämfört med "Emma" från Sega som delar ut visitkort och kysser dig eller Nao Robot som verkar klara av allt. Men Musse Pigg är givetvis alltid Musse Pigg och är självklart rätt sedan mer än 80 år.


Musse Pigg är 30 cm hög, väger 1.5 kg

Vad kan nu denna robot Musse Pigg göra? Blinka med ögonen, rynka på näsan och röra på munnen när han talar. Totalt har han lärt sig 600 japanska ord och har vidare en samling med ljud- och känselsensorer så att han kan reagera på omvärlden. Musse Pigg klarar att reagera på kommandon och har en inbyggd klocka för att styra uppgifter att göra vid olika tidpunkter. Han uppges kunna spela spel och ska bli mer vänlig och anpassad till dig över tiden. Beroende på vad det här egentligen innebär kanske han ändå är ganska avancerad?

Du kan köpa roboten på www.japantrendshop.com för $221 US: Mickey Mouse Robot - Friend of Friends

Tidigare bloggat om & kring robotar:
Kul robot från Sega: E.M.A. sjunger, dansar och kysser dig
Nao Robot - Häftig, Humanoid & Programmerbar
Robot som dansar till iPod
Robot håller reda på toalettpapper
Transformers - Beatmix Bumblebee Dansar och Sjunger
Wall-E lär barn bokstäver, ord, matematik, logik m.m.

Bloggat om Musse Pigg:
USB - Musse Pigg Fanatism

Tänk på att Musse Pigg roboten endast talar japanska.

Nya MP3-spelare - GoGear SA52 - från Philips

Nu kommer Philips med sin nya serie MP3-spelare: GoGear SA52. GoGear SA52 är utrustad med Fullsound och Philips menar att ljudet kommer sätta "en ny standard för ljud i mp3-spelare". För mig verkar det för allt bärbart att design och det prylen säger om dig är viktigt när man handlar så det är bara att fundera om GoGear SA52 känns rätt där...

Jag upplever att den har en ganska "tyst" design som inte säger något? En anonym MP3-spelare och det skiljer sig menar jag från de bärbara prylar som säljer bra just nu. Fast är det en bra MP3-spelare kanske försäljningen går bra trots designen? Pressbilden var heller inte den bästa...

Hörlurar och Fullsound
Philips verkar optimistiska när det kommer till GoGear SA52 prestationsförmåga och menar att deras "Fullsound tillsammans med nya hörlurar ger ljud av högsta klass". Fullsound är en teknologi Philips utvecklat som klarar att "återställa" ljuddetaljer som försvunnit vid den förstörande komprimeringen av musikfilerna. Resultatet av det menar Philips gör att MP3-spelaren ger samma upplevelse av ljudet som stereon i vardagsrummet. För att tekniken ska komma till sin rätt har Philips också satsat på bra hörlurar.

Bakom satsningen ligger en europeisk konsumentundersökning där det framgick för Philips att många användare av MP3-spelare tycker att ljudkvaliteten är viktig och att alla konsumenter inte var nöjda. Cirka 25% menade att ljudkvaliteten på deras mp3-musik borde vara bättre och inte mer än 17% var nöjda med kvaliteten på hörlurarna som kommit deras MP3-spelarna.

Philips GoGear 52
Mer musik går att fylla på via USB och Philips GoGear klarar de flesta formatet för ljud och bild: MP3, WMA, AAC, AVI, MPEG1, 2 och 4, DVD (vob), MOV, WMV och RM. Fulladdad innehåller den cirka 30 timmars musik eller sex timmars video. Två modeller är utrustade med Bluetooth så att du kan ladda trådlöst med datorn, ha trådlösa Bluetooth-hörlurar och föra över musik till andra spelare med Bluetooth.

I serien är SA5245 på 4GB, SA5285 på 8GB, SA5295 på 16GB, SA5245BT på 4GB med Bluetooth och SA5285BT 8GB med Bluetooth.

Läs mer hos Philips: Bättre ljud än någonsin i Philips nya mp3-spelare (www.philips.se)
Mer om MP3-spelare: MP3-spelare och högtalare

Tidigare bloggat om Philips:
Ljusterapi - Philips goLITE BLU
Philips LivingColors är lampan med 16 miljoner färger

Det ska bli spännande att se hur det kommer gå för de här MP3-spelarna.

Tre komiska teckningar kring Prylar

Här har vi tre komiska teckningar appropå prylar. Alla tre hittades hos www.marriedtothesea.com.

Först har vi en appropå Apple... Det är ju ett företag som verkligen gått upp och ner. För mig verkar de leva i sin egen lilla värld och ibland passar den bra för konsumenter i hela världen och ibland bara för dom som bor i samma värld som Apple.

Married To The Sea

Och så en om eBay. Riktigt kul faktiskt.

Married To The Sea

Den här kan vi säga passar in i pryl-området figurer (@_@) Kul var den i alla fall.

Married To The Sea

Det fanns många andra kul teckningar på sajten och den kan vara värd några besök...

Solceller laddar din bärbara spelkonsol

iCharge eco är en ny laddare som klarar att ge kraft till PSP, iPod, många mobiltelefoner och Nintendo DS Lite. Dessutom uppges att all utrustning som kan laddas via USB går att ladda med iCharge eco. iCharge eco har ett 1,350mAh batteri som laddas upp på 15 timmar i solen, 3,5 h med AC adapter eller 5 timmar via USB. Nedan ser vi de tre sätt som iCharge eco går att ladda:

Konceptet är givetvis att man ska använda solcellen så ofta som möjligt. Den energi som samlas in från solen använder man sedan för att ladda up sin PSP, iPod, Nintendo DS Lite, mobiltelefon o.s.v. Därmed spar man pengar och bidrar inte lika mycket till växthuseffekten.

iCharge Eco är 51,5 mm bred, 107,5 mm lång och 15,3 mm tjock. Färger som finns är silver, grön, blå, rosa, röda, svarta och vita.

Läs mer: iCharge eco DX - www.links.co.jp (japanska)

Tidigare bloggat om batterier och batteriladdare:
USBCELL - Uppladdningsbara batterier via USB
Miljövänligt batteri från svenska myFC

Det här tycker jag verkar vara en riktigt bra pryl. Framöver ska jag ta och söka runt efter fler liknande prylar och särskilt något som redan säljs i Sverige (0_<)