President Obamas kvinna i rött

2010-02-26

Jag kan inte nog understryka hur olämpligt oacceptabelt det är att på något sätt störa en så pass viktig politisk händelse som fenomenala President Obamas besök i Kina. Nu skedde det utgår jag från givetvis inte medvetet.

Det var ju också ett intressant besök genom att President Obama högg kommunisterna i ryggen med Twitter via en fråga från Ambassadör Huntsman:

"Well, first of all, let me say that I have never used Twitter. I noticed that young people -- they're very busy with all these electronics. My thumbs are too clumsy to type in things on the phone. But I am a big believer in technology and I'm a big believer in openness when it comes to the flow of information. I think that the more freely information flows, the stronger the society becomes, because then citizens of countries around the world can hold their own governments accountable. They can begin to think for themselves. That generates new ideas. It encourages creativity."

Likväl fick han en kvinna i rött. Och vid tillfället hur olämpligt det nu än var hade jag enormt roligt åt det :-)

Nedan har vi Fröken Zifei med en gullig hund som inte är hennes:

Fast en gullig hund är alltid en gullig hund, och en vacker kvinna i rött är alltid en vacker kvinna.

Fler kvinnor i rött:

Fallstudier: Kvinna i rött

Smaskiga och nyttiga apelsiner på SvD

Det här var ju ett kul kanske lite ovanligt sätt att använda frukter på i bilderna:

Skärmdumpen är från utsidan av Svenska Dagbladet och artikeln som marknadsförs på startsidan är:

Snabb och god sportlovsmat

Det skapar tror jag:

1. Orthogonius därför att apelsinerna ligger "utanför" bilderna samtidigt som bilderna har djup bakom dem.

2. En söt frukt är dessutom alltid bonus åtminstone om man inte är van vid kraftigare artificiellt godis. Det samma gäller kaffe även om koppen kanske inte är vad man direkt lägger märke till liksom givetvis övriga maten men den väger nog lätt jämfört med frukten.

3. Vi har infectus genom att frukten döljer en hel del av bilden men vi räknar automatiskt ut vad som finns bakom.

4. Nyheten har en röd kant ovanför liksom ett barn i rött. Rött är sådant vi lägger märke till. Optimalt kanske kan upplevas vara något liknande kvinnan jag tog med i fallstudierna:

Fallstudier: Kvinna i rött

Men det handlar givetvis om målgrupp. Här är målgruppen sannolikt just föräldrar snarare än målgruppen kvinnor i rött (den typ av kvinnor i rött jag egentligen följt snarare än den typ av kvinna i rött 18 Minuter fotograferade) har vilket gör det här mer lämpat. För mig som inte hör till den målgruppen skulle dock en kvinna i rött gjort hela skillnaden där den hade gjort det bra mycket troligare för att jag klickat för att se vad hon gillar att äta.

Egentligen ogillar jag personligen det där bildvalet med barn därför att jag kan uppleva att det samspelar obehagligt med min biologiska klocka. Det är väl kanske naturligt när man nått min ålder men samtidigt är det något jag föredrar att skjuta bort. En trevligt stor trend med många lättsamma kvinnor i rött utan tanke på att gifta sig känns bättre och lär få tyst på det som stör oss med det där:

Foto: E3000 Licens: CC by-sa 2.0

Jag har viktigare saker att göra. Komplettering: Sedan givetvis reagerar man så här är det kanske dags att inse att det är dags att slå sig mer till ro.

5. Dessutom under det här avsnittet liksom på ramen ovanför har vi figurer som gör yoga. Faktorerna runt det har jag inte definierat publikt men tog med i en del av serierna med stämningshöjande bilder:

Stämningshöjande bilder: Många typer

6. Det är svårt att bedöma om mappa verkar. Egentligen för alla sådana här sidor ligger det nog implicit men just för dom omedelbara bilderna finns det nog inte. Sedan kanske det ligger utbyggt ändå av samma bild som verkar via fem men troligen endast väldigt svagt.

7. Memoria bör vara fallet för många. Apelsinen i kombination med bilderna bör kunna ge den effekten liksom vad bilderna föreställer ensamt.

8. Färgvalet med mycket gult passar tror jag utmärkt för målgruppen enligt vad som diskuterades i punkt fyra. Referera gärna till följande artikel även om möjligen en del grundläggande kunskap som ev. inte tas upp kan krävas för att förstå varför det gör färgvalet relevant för målgruppen:

Därför associeras “serotonin” till “gult”

9. Absconditus genom att vi har skepnader i motljus.

Givetvis finns annat också men det är självklart svårt att få samman sådant här riktigt effektivt men just att man har othogonius med en stor gul frukt lär ge en del gissar jag. Apelsinen passade om man vill tolka in vad som helst också bra med Svenska Dagbladets politiska hemvist där man gillar kungahuset utifrån analysen runt apelsiner på en av deras bloggar nyligen:

Om färgen orange bland kungahusen

Vill man särskilt lyfta fram något med enskilda bilder är tror jag i de flesta fall bonus kombinerat med riktigt tydlig mappa är det bästa. Exemplet med McDonalds är lika bra som något annat jag har på Pryltrend:

McDonalds demonstrerar effektiv reklam

Är mobiler vägen till det absoluta ögonblicket?

Vad Vic Gundotra vid Google pekar på är självklart riktigt:

"Clearly, the mobile phone is the iconic device of the moment, and we're encouraging a new rule: Mobile First. When we announce new services for desktop computers, such as real-time search, we will debut an equally powerful mobile version. We will take advantage of this new class of smartphone, which is more sensory, acts as an extension of you, is aware of location, and can hear you, speak to you, take pictures and return information in a matter of seconds."

Från: Barcelona: Mobile First

Mobilen bär du ständigt med dig och i ögonblickets impuls kan du givet den tyngd nya mobiler idag har göra vad du har lust till. När vi betraktar mobilen utifrån nuhet blir de ännu intressantare:

Att mäta nuhet via Google

Medan folk på bloggar gör mer genomtänkta reflektioner och filtrerar vad de gör innebär mobiler att de oftare direkt publicerar:

1. De tar en bild som direkt åker upp på en fotosajt automatiskt med applikationen.

2. En snabbreflektion på ett par rader kan skrivas. Vissa gör det säkert till en vana att när de stannar upp någonstans skriva en rad om det.

3. Lokalisering ger möjlighet att lägga det till nuheten så att det också går att följa.

4. Musik, film m.m. som du i ögonblicket konsumerar beroende på plats och tidpunkt under dagen respektive över tiden blir enkelt att följa via tjänster för det.

Listan går att göra hur lång som helst och den största förändring det medför är givetvis den kommersiella prediktionen som blir möjlig. Att skapa ögonblicksbilder av vad som är tillväxt och efterfrågas blir mycket enkelt. Varje typ av preferens eller intresse framgår smidigt och enkelt.

Att prediktera kraftfulla trender

Sedan precis som jag skrev är jag en aning skeptisk till att det bättre predikterar större trender. Det handlar om intresset just nu och den omedelbara prediktionen t.ex. att många rör sig i en viss butik och att det motsvarar en ny vara TV bevakat, större tidningar skrivit om o.s.v. För mer långsiktig prediktion tror jag värderingen av noderna är betydligt viktigare.

För kraftfulla trender är ögonblickets hav av nuhet endast vad som speglar viktiga noders värde.

Underbart tilltalande användbar statistik hög i skönhet är det hur som helst.

Dikt till Googles alla vackra siffror

Liksom föregående två meningar indikerade blev jag en aning upphetsad av alla vackra siffror Google har vilket jag uttryckte i denna lilla dikt:

Djupa blå ögon
Skönt fyllda med möjligheter
Speglar ögonblicket

Frestande sensuella siffror

Att fånga känslor från bild

När man diskuterar nuhet är givetvis också känslor viktigt och en fråga värd att fundera över är vad ökad dokumentation vad t.ex. bilder på människor i regioner kan berätta. Med rätt mjukvara för bildanalys kan man få en god bild av deras känsloläge vilket ger menar jag kritisk information för vissa former av prediktion i vissa områden ännu mer värdefull därför att den är mycket svårare att lära sig använda, databehandla tillräckligt korrekt (tror jag) på tillräckligt stor datamängd (dock liksom jag tidigare tog upp kan optimeringar finns om man klarar att värdera noder).

Här har Google faktiskt ett flertal tjänster som indikerar god kompetens inom bildbehandling. Några exempel på deras satsningar inkluderar:

images.google.com/imagelabeler/
Google Using Image Recognition Filtering in Results
A new landmark in computer vision
Privacy fears force search giant to block facial recognition application on Google Goggles

Själv förstår jag inte poängen med att Google behöver blockera applikationen för ansiktsigenkänning. Den finns eller kommer trots allt till ett flertal mobiler inbyggt och likartad mjukvara finns från flera leverantörer.

Oavsett det förändrar det inte möjligheten för någon aktör med tillgång till publikt publicerade foton för vilka relevant meta-information finns i form av viktigast plats och datum (gärna med tidpunkt).

Det kommer inte förändra världen radikalt men däremot gissar jag annonseringsmarknaden. Det hjälper både annonsör och konsument att få bättre riktad och därmed relevant information. Här kan det handla likaväl om att få information om vad man vill ha men inte vet att man önskar (vilket givetvis är ett större steg som inkluderar allt från kartor till sociala medier). Garanterat är det också relevant för den som vill prediktera ekonomin avseende hushållens inköp. Förstår man sedan sambanden mellan sådant i olika regioner blir det riktigt intressant.

Ansiktens känslor
Talar om ögonblickets upplevelse av vara och tjänst
Viskar om morgondagen

Härlig statistik skapad av skönhet djupt fylld av möjligheter.

En relaterad fallstudie är:

Fallstudier: Stämningshöjande bilder

Mer om mobilernas framtid

Eric Schmidt presenterade Google's vision om den mobila framtiden vid Mobile World Congress i Spanien:

Google Earth till mobiler

2010-02-25

Google Earth finns nu till Android men som namnet på tjänsten antyder är det säkert tänkt att gå ut i större bredd när möjlighet finns - Google Earth for mobile. Redan är den klar direkt för iPhone och Google Nexus.

Funktioner inkluderade i Google Earth for mobile är:

1. Utforska i 3D bilder och terräng tillgängliga i desktop versionen av Google Earth.

2. Lokalsökning av städer, platser och affärsrörelser runt om i världen via Google local search.

3. Hamna direkt på kartan där du befinner dig via en tryckning.

4. Sök med rösten. Det gäller engelska, mandarin och japanska.

4. Se panorama, zooma och vrid bilden så att du ser den vinklad.

5. Väljer ett lager med geografisk information t.ex. vägar att särskilt se.

När det gäller mobiler som stöds skriver Google:

"Google Earth is currently available on Nexus One and iPhone. Regardless of which phone you have, you can visit m.google.com/earth using your phone's web browser to get the link to download Google Earth."

Från: Google Earth for mobile

Android på Google Nexus blir enhetlig access till allt Google

En sak som gör Android intressant är när Google själva gör en anpassning med Google Nexus är att vi får se hur Googles tjänster samlat kan realiseras. De kan allt tjänster de gjort i övrigt (kartor, sökning, översättning m.m.) bäst själva även om API:erna är öppna. De kan dessutom prioritera arbetet med anpassningar mot mobilitet "enklare" när det är för en egen lösning eftersom behovet lättare framgår.

Från det arbetet kan de lära sig massor nyttigt för inte minst alla andra nya kanaler som lär dyka upp i framtiden men även för webben. Den typen av helhet man skapar här behövs givetvis på webben men där skapas det från ett befintligt lapptäcke medan man för Google Nexus med Android gör det rent. Lika intressant att se detta är det för alla andra.

Mer om Android

Läs mer Android på Pryltrend i urval:

Därför är Google Nexus rätt fast den är fel
Android fördubblade sin marknadsandel sista månaderna 2009
Installera Androids utvecklingsmiljö på Ubuntu
Wi-fi router kan byggas på Android

Ännu mer att läsa om Google Earth

Datum och tid i Google Earth
Installera Google Earth på Linux (Ubuntu)
Följ satelliter på en karta
GeoEye-1 idag 5 oktober ovanför Uppsala
Google Earth till iPhone och iPod uppdaterad
Skapa 3D-hus till Google Earth med Google Building Maker
Kan Google Earth Inspirera till en Bättre Värld?
Nå Google från "alla" mobiler
Kör bil i solsystemet med Google
Google Latitude får historik och ropar i närheten av vänner
Bilderna från GeoEye-1 Imponerar


Bilderna till Google Earth tas bland annat med GeoEye-1. GeoEye-1 är den satellit som idag tar bilder med högst upplösning och ägs till hälften av Google.

Mer om Google Earth för mobiler

Läs mer på följande sida respektive inlägg på officiell blogg:

Google Earth now available for Android
www.google.com/mobile/earth/

Mer om Google local som är inkluderad finns att läsa på:

Google local

Google Fusion Tables visualiserar data med kartor och diagram

Google Fusion table är inte en tjänst jag prövat själv men den kan självklart vara intressant för mycket. Du laddar upp data och kan sedan direkt se det visualiserat på en karta eller ett diagram. Vad jag tror kan göra det mer använt är emellertid denna möjlighet:

"Google Fusion Tables is a place in the cloud for your data tables. Today we're announcing some new features that will let you upload and map large amounts of geographic data. This used to require a developer, but now you can do it yourself. You can also now hide and show different data depending on your own criteria."

Från: Mapping your data with Google Fusion Tables

Kombinerat med kopplingar till Google Earth och möjligheten att använda olika populationer anpassat via API:

"In addition to filtering, aggregating, mapping points, lines, or polygons, and exporting to Google Earth, with Google Fusion Tables you can integrate different data sources, collaborate with others on columns, rows, and cells, and visualize your data in lots of other ways."

API till Google Fusion table finns dokumenterat här:

code.google.com/apis/fusiontables/

Möjligen intressant när det kommer till mer automatiserad mätning av nuhet via Google:

Att mäta nuhet via Google

Fallstudier: Google Doodle

Googles doodles är en datakälla som intresserat mig länge. Delvis därför att det är en typ av datakälla jag inte ser något uppenbart alternativ till med likartade egenskaper (finns naturligtvis ändå):

1. Visar en ny bild på en sida besökaren är van att se.

2. Ofta men inte alltid försvinner bilden efter sökning.

3. Därefter visas sökresultat vilket är vad som oftast efterfrågas.

4. Dessutom visas annonser vilka oftast inte är vad som efterfrågas.

5. Annonserna kan ändå ha värde för besökaren.

6. Annonsblindhet är ett problem där besökaren missar värdet annonserna kan ha för honom.

Via doodle kan man i en kontrollerad miljö upptäcka eventuellt värde faktorer har i ögonblicket i en situation som är mer indirekt jämfört med t.ex. en reklambild i ett annonsnätverk. Datakällan är fullständigt enorm i antal besökare. Tidigare inlägg där jag "följt" detta inkluderar:

Analys av Googles OS-doodle utifrån faktorer i min metodik
Diskret stimulerad perception för aktiva besökare och en bättre värld
Google "pekar" med röda äpplen
Se din favorit doodle på Google

Jag har följt det i många andra inlägg också men problemet är att jag inte ser någon enkel metod att ta del av statistiken. De är fortfarande intressanta att följa av andra orsaker men tills jag kan se statistik är det knappast prioriterat avseende dokumentation där arbetet med Hedonimeter nu ligger.

En minnesvärd doodle jag ej tog med som eget inlägg givet att jag just då dokumenterade ner enorma mängder saker i rött varav endast en bråkdel tagits med här var denna:

Förutom rött har vi bland annat orthogonius som jag ännu inte själv vet om den kan verka i den här situationen även om jag håller det för mycket troligt. Jag skulle där egentligen gissa att denna med orthogonius är mer effektiv:

Ännu intressantare är det egentligen när den sätts i relation med de kulturellt intressanta också i "3D" men egentligen utan orthogonius till exempel:

De kulturella är givetvis i sig intressanta att se statistik för även om jag verkligen bedömer att vad de kan ge är mycket mindre utanför det rent visuella. Däremot för att bygga Googles varumärke är självklart lokalt inspirerade doodles ytterst värdefulla.

Se din favorit doodle på Google

Nu går det för oss som använder Google Chrome att få se den doodle man för ögonblicket bäst gillar på deras hemsida:

See your favorite doodle on Google

Att mäta nuhet via Google

Nu efter att jag så smått börjat diskutera commotion vilket utan tvekan är det mer synligt kraftfulla i Hedonimeter även om jag verkligen bedömer perceptio som intressantare kanske det kan vara lämpligt att även börja diskutera nuhet.

Commotion övergripande kan vi se som manifestationen av att många personer delar åsikter med varandra med ett underliggande drag av likhet finns. Det handlar också om att inspiration och önskan att göra något synligt eller förändrande finns som drivkraft.

Nuhet är komplicerat att följa

Givetvis byggs saker fram mot commotion stegvis men det är ändå verkligen hemmahörande i ögonblicket. Nuhet är dessa ögonblick sedda övertiden utifrån relevanta trender. Nuhet är grunden till att kunna följa trender.

Att följa nuhet är oerhört komplicerat och jag tror misstaget många konstant gjort är att de försöker hitta enkla lösningar. Det är inte nödvändigtvis så att det ger mer att plocka små stycken data från mängder av entiteter utan befintlig förståelse av hur de samverkar.

Google pekar på nuhet

Många nya tjänster och produkter från Google känns just nu nästan gjorda för att kunna följa vissa dimensioner i nuhet och jag tänker sätta upp ett svenskt schema för det. Det är föga förvånande eftersom Google självklart har intresse av att se likartade (men enklare) relationer t.ex. tänkbart för att anpassa reklamvisning mot grupper av personer med vissa karakteristiska liksom visning av sökresultat.

Nuhet är dessutom det område Google traditionellt (liksom ännu mer övrigt på nätet) är svaga inom.

Buzz är intressant för nuhet

Det här går självklart lika bra eller troligen fortfarande bättre att göra med Twitter och vad jag sett (utan att testat) Facebook än med Buzz.

Saken är dock den att Buzz är strukturerad på ett sätt som gör det enklare. Betrakta till exempel min profil på Google där dessa publiceras:

www.google.com/profiles/husman.hans#buzz

Här har vi förutom Buzz' meta-information som underlättar åtminstone manuellt arbete att sortera ut intressanta personer. Jag gillar t.ex. kopplingen till foton, karta och den information som efterfrågats som ju bl.a. ligger just i inspiration. En möjlighet är t.ex. att sortera bort alla som inte angivet viss meta-information.

Vad du just nu skriver, fotograferar och filmar säger vad du levererar till och/eller speglar i nuhet.

Buzz uppmuntrar dataimport

Ytterst tilltalande med Buzz är vidare att det sätt tjänsten skapats på uppmuntrar import till den från andra sociala medier och inte minst Twitter och Flickr.

Det gör att trots att Buzz länge kommer vara mindre, om än kraftigt växande, än övriga relevanta så kommer den mer än dessa tendera till att samla information om nuhet från dessa.

Trender att följa: Gulligt respektive Stämningshöjande bilder

Enklast att göra detta är givetvis områden runt kommersiella rörelser på nätet eftersom jag har bättre kontroll över dessas relationer men vad jag vill följa är utvecklingen av trenden gulligt som jag tänker börja accelerera även i Sverige tillsammans med stämningshöjande bilder. Några relevanta fallstudier på Pryltrend här är:

Fallstudie: Stämningshöjande bilder
Fallstudier: Musik som är gul
Fallstudier: Gulliga djur

Värdet ett commotion i detta ger är en viss stämningshöjande verkan där det kan förväntas att det bidrar till en bättre värld bl.a. genom mindre våld.

Mer användbart Google

Värdet just med Google är att de inte sitter och håller på statistik och verktyg. Istället är det öppet för alla åtminstone rörande vad som är mest intressant. Däremot är det inte nödvändigtvis enkelt att integrera flera saker utan en del inläsning och visst att jag troligen kommer föredra att göra en hel del manuellt. Google-produkter som dock självklart är intressanta inkluderar till exempel:

1. Google Custom Search Engine
Om den klarar minty-fresh.

2. Google Social Search (Official Google blog)
Jag har ännu inte testat den men givetvis bör den vara användbar givet att jag kan skapa sökning utifrån ett av mig definierat nätverk:

"Oh, and don't forget to create a public Google profile to expand your social circle and more easily find the information you're looking for (including that New York blog)."

Mer intressant och läsvärt från Google är också:

1. This week in search 2/21/10
Allt i detta inlägg är intressant och inte minst rörande Google Trends och Myspace.


Ingenting är jag mer svag för än vackra intelligenta kvinnor i rött som bygger tjänster som kan användas för att skapa en bättre värld.

2. Occam’s Razor by Avinash Kaushik
När det gäller webbstatistik generellt är Kaushiks blogg bland det bästa på webben.

3. Google acquires Aardvark
Köpet av Aardvark kanske ansågs ge sådana värden att det var nödvändigt och det kommer nog passera utan skadeverkningar. Ändå verkligen att varje köp där Google rör sig in i området som hör till publicister är direkt farligt för dom vilket jag tidigare förklarade i:

Därför är Google Nexus rätt fast den är fel

Mer intressant om sociala medier från Google:

The social web: All about the small stuff
Following, liking and people searching
OpenSocial makes the web better

Googles kollektiva medvetande analyserat och följt

Några tidigare analyser av Google och deras produkter relaterade till nuhet:

Behovet av "Google Buzz" och vad som krävs för framgång
Att lösa en svaghet Buzz har
Skapa fred i världen med Youtube i sex enkla steg

Trevligt foto på kvinna i rött i 18 Minuter

Här har vi ett fint exempel på det värde en kunnig fotograf har när det gäller bilder som tar en större del av en tidningssida eller används på deras utsida. Fotot är från dagens 18 Minuter som är en gratistidning som hör till UNT.

Fotot är kul att spara därför att jag nu följt trenden Kvinnor i rött i Uppsala och av och till accelererat den. Nu är den trenden i commotion:

Kvinnor i rött är i commotion

Mer om kvinnor i rött:

Fallstudier: Kvinna i rött

Sedan när vi diskuterar hur kvinnor i rött klär sig vill jag gärna passa på att peka på den inspiration jag särskilt lyft fram på huvudsidan för fallstudien:

Foto: E3000 Licens: CC by-sa 2.0

Givetvis är det just nu för kallt att klä sig exakt på det sättet men det är ändå den väg som är rätt att gå. Det är precis vad jag också tog upp i följande exempel där vi dessutom ser att kylan uppenbart går att arbeta runt:

Kvinna i rött måste klara mer än att fånga blicken

Vad det handlar om är att kvinnor i rött inte onödigt ska bylta på sig en massa kläder. Det ser bara klumpigt ut och kan negativt inverka på det värde som det annars kan skapa.

För barn som det i bilden är det annorlunda. Värdet för dom är ju implicit som att man inte ska trampa på dom eller att de ska bli överkörda av bilar. Där är det ju närmast en fördel ju tjockare påklädda de är eftersom det gör dem större och därmed mindre troligt missas. Förövrigt intressant runt det är att vi nu har bl.a. barnvagnar i rött och fler barn i rött. Det är troligen att den mer intressanta trenden spillt över.

Kvinnor i rött är ju naturligt stora och där är ju poängen att leverera värde efter att rött fångat blicken. Nu gillar många kanske inte att man uttrycker det så här men det gör det verkligen inte mindre riktigt. Fenomenet är trots allt väldokumenterat och känt. Det här tror jag rent av kan vara ännu viktigare för åtminstone ensamstående kvinnor i rött med barn att tänka på eftersom barn kan tänkas störa det värde som röda kläder är tänkta att leverera.

Fjärilar blir gula när de bättre uppfattar UV-ljus

Här har vi ett pressmeddelande om spännande forskning från University of California:

Butterfly vision, wing colors linked

Studien ger en möjlig förklaring till varför fjärilar med gula vingar haft en evolutionär fördel samtidigt med en genetisk förändring som förändrad hur de uppfattar ljus:

"Butterflies that have a duplicate gene allowing them to see ultraviolet colors also have UV-yellow pigment on their wings, reports the study by UC Irvine's Adriana Briscoe, Seth Bybee and colleagues. The UV-yellow pigment may help the butterflies survive by facilitating the search for appropriate mates, which leaves more time for reproducing, eating and thriving."

Från: Butterfly vision, wing colors linked

Vad jag tycker är intressant med studien är att det är ett till exempel på en möjlig koppling mellan färgen gult och solljus. Tidigare diskuterat bland annat i:

Därför associeras “serotonin” till “gult”
Fallstudier: Musik som är gul
Fallstudier: Färger

Solen är ju en gemensam faktor för de flesta djur och något som påverkade långt bak i evolutionen och därför kan antas verka mer gemensamt än mycket annat. På människan kan verkan kanske ofta vara svårare att se tydligt därför att vi är mer komplicerade. Det skulle förövrigt verkligen förvåna mig om slutsatsen University of California föreslår åtminstone delvis inte är riktig:

"Having both genes allows molecules to form in the eyes that are more sensitive to UV light. 'We think that by switching to a new way of making yellow, the mimetic butterfly species were better able to tell each other apart,'".

Från: Butterfly vision, wing colors linked

Återigen ett stycke välgjort intressant forskning från University of California.

Kvinnor i rött är i commotion

I går bedömde jag att vi nådde commotion för trenden Kvinnor i rött. Commotion hör till de större övergripande faktorer som ligger i den första delen av Hedonimeter ej hörande till perceptio. Ytterst litet är publikt dokumenterad kring det och commotion är vad jag hållit mest för mig själv av allt.

Även om jag knappast lär diskutera allt för mycket rörande commotion är det inte meningsfullt att helt utelämna det i publika fallstudier givet att andra nu är på väg att jaga ifatt det:

Längre artiklar med mer känsla blir virala

Även om tillämpningen där är ganska trivial lär den ha räckt för att sätta dem på rätt väg. Här låg ju samarbetet "mellan" The New York Times och University of Pennsylvania vilket för mig ganska tydligt pekar på vilken entitet som gav inspirationen till den studien och dom har alla förutsättningar att snabbt gå vidare med det. Självklart är det för det bästa men jag fann viss tillfredsställelse som det var innan när commotion var unik för min metodik eller som jag uttryckte min upplevelse:

Lätt surt irriterad med en angenäm känsla av inom vissa områden god förmåga med runt allt övrigt en generell upplevelse av att vara road.

Ändå även om inget värdet finns för mig i en så pass grundläggande studie har jag ju fått enormt värde i övrigt från annat.

Nu kommer jag avsluta dokumentationen av kvinnor i rött på Pryltrend avseende vad jag planerar att publicera.

Britney Spears - Circus

2010-02-23

Britney Spears med Circus där tidigare inlägg uppdaterades med ett mycket bättre filmklipp. Det innan var begränsat till lyrik men här har vi nu ett lateralt med musik, visuell upplevelse, Miss Spears själv och allt övrigt som hör till en riktigt påkostad produktion.

Madonna - Rescue Me

Madonna som en av de artister klarat att vara populärast längst och sålt mest är självklart intressant att av och till dokumentera här.

Lyriken kändes som en riktig upplevelse när jag läste den snarare än i musiken. Ren poesi. Egentligen kanske man själv borde ha blivit låtskrivare.

Madonna - Rescue Me (lyrics)

Och verkligen att sådant alltid åtminstone i viss utsträckning handlar om att rädda varandra även om det kan skilja sig i storlek och över tiden.

Om färgen orange bland kungahusen

Dick Harrison på SvD-bloggen kunglig historia ger en förklaring till varför orange är en färg ofta associerad till europeiska kungahus:

"Ytterst rör det sig om en sammanblandning av benämningen på en frukt och benämningen på en stad. Likheten mellan namnet på frukten och namnet på staden medförde att fruktens färg blev heraldisk symbolfärg för stadens furstehus. Senare följde färgen dynastins medlemmar till både Nederländerna och Storbritannien.

Frukten är förstås apelsin, som via italienskans melarancia (i sin tur ett arabiskt låneord) blev medeltidsfranskans orange."

Från: Apelsingul monarkism

Relaterat på Pryltrend:

Fallstudier: Färger
Kvinnor i rött
Fallstudier: Musik som är gul

Underbart rött mode

2010-02-22

En kvinna i rött med mer tilltalande mode än så här är svårt att hitta:

Där väger jag givetvis in den inspiration något liggande en bit bort från vår kultur ger. Och jag vill absolut inte avråda någon från att ta minst lika mycket inspiration från bilden jag valde ut till huvudsidan för fallstudien av den här trenden.

Fler kvinnor i rött inom mode från olika städer:

Shanghai Fashion Week kicks off

World Prominent Fashion Weeks

Baddräktsmode i rött från San Francisco:

Miss Chinatown 2010

Jag gillar allt. Trevligare än så här blir det inte.

En kvinna i rött hos University of Calgary

University of Calgary delvis av kulturella orsaker satsar hårt på rött på sin hemsida. Ett exempel har vi här:

Från:

Qatar embraces spirit of Stampede

Relaterat:

Fallstudier: Kvinna i rött

Orm struntar i att äta upp marsvin

2010-02-21

Japan är centrum för ett antal diskreta trender inom allt från kosmetika till film som passerar ut i världen. Kulturen i sin helhet - om än ofta visuellt och på andra sätt perceptivt mycket tydliga - är ytterst diskret och sällan tänker vi på hur oerhört mycket i vår vardag som är resultatet av japanska trender.

Inte minst är Japan centrum för många av de mer gulliga trenderna. Här kan vi se en mer extrem effekt av det (eller troligen inte men det är en komisk jämförelse) där en tränad krigare i form av en orm struntar i att äta upp ett litet marsvin för att istället ha kul med det:

Ormen får säkert annat att äta från zoo-skötarna så han kan givetvis kosta på sig sådant. Eller så äter han senare upp marsvinet när kameran är av. Vad han nu känner för.

Relaterat är så klart gulliga djur:

Fallstudier: Gulliga djur

Sedan hör både marsvin och ormar till de mindre gulliga djuren. Hundvalpar och kattungar har mycket högre gullighetsfaktor. Marsvin är vad man lurar på barn därför att de dör tidigt, äter lite, bor i en bur och inte behöver promeneras. Ormar är vad barn med allergi får istället för ett kul djur. Det är helt enkelt en fråga om evolution där marsvin och ormar ligger längre ifrån oss jämfört med hundar och katter som vi är relativt väldigt nära släkt med.


Foto: tibchris Licens: CC by 2.0

Själva situationen sig är dock gullig. Sedan visst blir ormen hungrig lär han säkert bara svälja ner marsvinet.

Britney Spears - The beat goes on

Få artister har klarat att uppnå den popularitet Britney Spear haft och har. Givetvis är hon därför av och till värd att dokumentera på Pryltrend. Om The beat goes on skriver Wikipedia:

"The Beat Goes On is a song written by Sonny Bono and recorded by Sonny & Cher. It was issued as a single and appeared on their 1967 album In Case You're In Love. It peaked at number 6 on the pop charts, charting January 14, 1967.
[...]
In 1998 a version by British electronic music group All Seeing I peaked at number 11 in the UK Singles Chart. The group also produced a cover version of the song for Britney Spears."

Från: The Beat Goes On

Vår vana trogen citerar vi en bit av lyriken:

"Drums keep pounding a rhythm to the brain
La-dee-da-dee-dee
La-dee-da-dee-da
The world keeps turning faster everyday (everyday)
We still want to dance the night away"

Filmklipp på Youtube från filmer och TV-serier indikerar tunga faktorer

Vissa litterära prestationer och filmatiseringar av dem i TV eller långfilm är lättare att plocka citat från. Här har vi ett exempel på det:

- Don't sit with your back against any doors commander!

Här kan vi också se exempel på ett annat fenomen där minnesvärda citat liksom komiska delar m.m. tenderar att plockas ut i filmklipp. Av det viktigare inser vi att filmklipp tagna från långfilmer, TV-serier m.m. indikerar att en kraftigare faktor är verkande i dom. Här förutom själva citatet ligger ett flertal varav egentligen inga av de viktiga hör till dom jag dokumenterat publikt än utan snarare dom som identifierades tidigt innan jag började på den för reklam och marknadsföring viktigare perceptio.

Bara det ovanliga i rött får nu komma med

Nu är det för många kvinnor i rött i Uppsala för att de ska gå att dokumentera. För ett tag sedan gick det ju att fånga åtminstone en acceptabel andel av vad man såg under promenaderna men de är för många nu. Idag halkade jag rent när jag skulle ta den första redan ute på gården.

Från och med nu får vi därför hålla oss till exceptionella kvinnor i rött och de besläktade färgerna. Kvinnor som representerar vågens extrempunkter - det behöver absolut inte vara något som blir populärt men detaljerna faller likt regn ner i bredden där det fångas upp i det lilla. Dessutom är det i extrempunkterna konstnärlig kvalitet hittas.

Här har vi nu en kvinna i rosa och också representerande japanska kawaii-modet:

Mest intressant med det är att Sverige traditionellt saknar all känsla för mode innan något blivit mainstream. Faktiskt är ju sådant mode vi ser som svenskt egentligen förenklingar av annat där allt av friare konstnärligt värde försvunnit eller där det existerande masstillverkas. Eller bara vulgärt. Mest störande med det är hur illa folk klär sig och särskilt på vintern.

Att vi för Europa börjar se extrempunkter i mode innebär att klädseln generellt kommer förbättras eftersom det för ut inspiration allmänt. Det är på ett större plan också önskvärt med mer intryck i vardagen för att stimulera svenskens allmänna kreativitet och prestationsförmåga.

Den stora trender är dock kvinnor i rött direkt och att jag tror att rött direkt kommer ta utrymmet rosa haft några år:

Vad som skapar årets färg 2010

Rosa är ju lite av fusk-rött och det är nog inte helt fel att tro att åren med rosa kan ha haft betydelse i att vi nu går mot rött.

Rött är också mycket mer tilltalande (men alla trender i tillväxt jag följer är tilltalande oavsett om det är företag, färger eller musik) och om det är orsaken till att de växer eller om det orsakas av att de växer är ett mysterium för mig - Kanske är det ibland en slump som får mig att börja knuffa på en trend tills den rullar av sig själv.

Relaterat:

Fallstudier: Kvinna i rött
Fallstudier: Färger

Blodpudding smaskigt grillad i ugn serverad med björnbär, knaperstekt bacon, saftiga äpplen och söt senap

Blodpuddingen är ugnsstekt på stekpanna i gjutjärn. Låt ugnen gå upp till cirka 250 grader utan fett med blodpuddingen med från 0 grader. Det tar inte många minuter innan den är färdigt.

Lägg upp dem på tallriken och låt stå i ugnen med ugslockan öppen med värmen avslagen för att inte kallna. De frystna björbären köpta på Hemköp kan under tiden tina en aning längst ner i ugnen. Knaperstek under tiden bacon. Servera med söt engelsk senap - Här Johnny's från Druvan senap som jag fick i julklapp (en massa portionsförpackningar) av en släkting. Skär upp härligt smaskiga äpplen och lägg mellan blodpuddingen på tallriken så att deras härliga doft sprider sig jämnt över tallriken.

Fler djupt tillfredsställande recept på smaskig kost:

Fallstudier: Kost
Fallstudier: Kost kombinerat

Gulliga Nintendogs i filmklipp

Filmklipp med animerade Nintendogs tillsammans med musik som visst är gullig men jag kan uppleva att det borde ha gått att ha valt något mer optimerat:

Nintendogs (ニンテンドッグス) är ett simulatorspel från fenomenala Nintendo till Nintendo DS. Läs mer hos Nintendo:

nintendogs.com
www.nintendo.co.jp/ds/adgj/index.html

Precis som jag visat i en trovärdig argumentation byggd på modern neurovetenskap och omfattande fallstudier är gulliga djur bra för humöret. Därmed inte sagt att det här dataspelet passar alla och jag har aldrig testat det själv. Filmklipp på Youtube av levande gulliga hundar kan ha lika god verkan liksom en i det fysiska rummet realiserad hund (vilket dock blir svårare för allt fler givet arbetstid m.m.).

Relaterat:

Fallstudier: Dataspel
Fallstudier: Musik som är gul
Fallstudier: Gulliga djur

Rött gör att din hund syns bra i trafiken

Vi har givit flera exempel på hur rött är lätt att lägga märke till. Ett av de viktigaste områdena är givetvis inom kvinnor i rött som dessutom är det mest tillämpade om man ser det heltäckande (d.v.s. inklusive föremål på Alla hjärtans dag m.m.).

Rött kan även användas i trafiken för att få saker som annars kan bli överkörda att synas bättre. Här har vi ett exempel på det med en gullig boxervalp:

Fallstudier rörande färger:

Fallstudier: Kvinna i rött
Fallstudier: Färger

Kyla en lördagskväll ökar antalet kvinnor i rött

2010-02-20

Givet att rött är lättare att lägga märke till är det inte orimligt att anta att fler kvinnor i rött är ute en lördagskväll (tillräckligt tidigt) när det är kallt:

1. Rött är mer användbart för kvinnor en lördagskväll eftersom det mer troligt kommer leverera faktiskt värde för kvinnan. Hon har troligare mer intresse av att bli uppmärksammad.

2. Vi kan också resonera att om det är kallt kommer en del avstå från att gå ut men en kvinna som verkligen är intresserad lär mindre troligt hindras av kylan. Det är även menar jag troligare att hon tänkt igenom färg på kläderna som bäst levererar återbäring.

Men det är svårt att bedöma och verkligen inte att det från en promenad genom en liten bit via Uppsala går att dra någon slutsats. Ändå tyckte jag att det var anmärkningsvärt många kvinnor i rött (och nu tydligt fler män i rött men det ids jag inte följa).

Jag räknade inte hur många som var ute och gick i kylan men det var inte överdrivet många direkt. Kanske var kvinnor i rött cirka 2/10 till 3/10 av totala antalet kvinnor.

Att fotografera i mörker är dock inte helt lätt utmärkt illustrerat av den sista bilden (eller det är det kanske om man vet hur man gör och inte trycker på knappen fast kameran varnar för att det blir en dålig bild):

Viss bildförbättring var därför av och till nödvändigt rörande avgränsade (sett från ett bildanalytiskt perspektiv) detaljer. Inte alltid att det just gjort någon skillnad heller men jag laddar upp bilderna ändå.

Kvinna i rött med man:

Kvinna i rött med en väninna som syns mycket sämre:

Vi hade också en kvinna och rött som rökte utanför en restaurang men det gick inte att se något alls av henne. Därefter bombades vi av män i rött respektive gult som kom ut i massor från ett möte men det hamnade av misstag inte på det här minnet.

Slutligen har vi denna kvinna i rött på väg hem? Klockan var cirka 21.00 men kanske slutar kvällen tidigare för kvinnor i rött?

Notera också (men det är givetvis svårt från så begränsad dokumentation) hur kvinnor i rött med man tenderar att "leda" denna. Det är precis delar av den möjlighet jag pekade på i:

Lär din man gå fot ständigt nyförälskad i fem enkla steg

Relaterat:

Fallstudier: Kvinna i rött
Fallstudier: Färger

Tävling i kreativitet på Youtube

Youtube har en tävling i kreativitet för sina användare:

www.youtube.com/areyoucreative

Illustrationen som marknadsför tävlingen är helt briljant:

Vad är kreativitet?

Kreativitet är ju själva definitionen av att se nya möjligheter utifrån aktuellt data och allt du redan känner till. Det är i hjärnan kopplingar mellan vad du vet och känner till. Utifrån det är givetvis kristallin intelligens viktigt eftersom det indikerar grundförmåga att hantera befintlig kunskap.

Ändå är flytande intelligens också viktigt eftersom det begränsar vad du kan relatera till.

Kreativitet i riktad information

För marknadsföring ligger kreativitet i vad jag här ibland refererar till blått och som faller under mappa (t.ex. navigation). Det handlar om information att tolka via hippocampus annat än i direkt respons.

När det fungerar gör det att du betraktar den riktade informationen längre tid än annars. Detta fångas bra i bilden:

1. Ögat hos mottagaren av information som betraktar den riktade informationen.

2. Den riktade informationen som kräver att du funderar. En labyrint eller allt som liknar det kan fungera utmärkt. Navigation är en ytterst grundläggande färdighet hos människan som har god prioritet liksom att vi upplever olika typer av vägvisare som viktiga.

Nya kopplingar utan inlärd relation

Just kreativitet ligger dock utan för kristallin intelligens och handlar enligt teorigrunden till Hedonimeter om kopplingar utan befintlig direkt erfarenhet mellan befintlig kunskap. Det är just där vi också får labyrinten därför ökar den aktiviteten för högt blir antalet möjligheter större än vad som faktiskt kan hanteras och ligger också i antal med för hög densitet utanför det praktiska d.v.s. viss förvirring eller överarbete (elegantare uttryckt) blir möjligt.

Både labyrinten och ögat i bilden visar också den sidan. Den överaktivitet som skapar det kan ju t.ex. resultera i övertolkning manifesterad i form av förföljelsemani eller att saker blir över-komplexa att tolka.

Att stimulera kreativitet med kartor över idéer

Här finns dessutom en kulturell koppling som är lika intressant. Olika verktyg för att försöka hitta nya idéer har genom åren dykt upp. Ofta försöker de uttrycka relationer mellan data för att stimulera att möjligheter går att se.

I mycket är jag skeptisk till hur bra de egentligen fungerar och jag tror nog att den effekt de egentligen har ligger generellt från att de ökar aktiviteten i de här områdena samtidigt som datat blir aktuellt. Även om det ger effekt är problemet att i grupp kommer aktivitetsnivån skilja sig över tiden och/eller hos personerna och just dom här lösningarna fångar inte upp det. Det gör att i varje ögonblick tråkas några ut och en del förvirras. Bättre är att optimera de enskilda personernas aktivitet och därefter sätta dem i samarbete för att se relationerna utifrån vad de individuella prestationerna resulterade i.

Därmed i lösningar där det mer handlar om automatik eller personer som ligger likvärt i förmåga är det troligen mer värdefullt. Betraktar vi mer avancerade modeller är detta ju vad t.ex. ontologi inom datavetenskap och filosofi handlar om:

"The term ontology has its origin in philosophy, and has been applied in many different ways. The core meaning within computer science is a model for describing the world that consists of a set of types, properties, and relationship types. Exactly what is provided around these varies, but they are the essentials of an ontology. There is also generally an expectation that there be a close resemblance between the real world and the features of the model in an ontology."

"What ontology has in common in both computer science and in philosophy is the representation of entities, ideas, and events, along with their properties and relations, according to a system of categories."

Från: Ontology (information science)

Bonus i tävlingar

Här finns dessutom ett pris för dom förslag som upplevs bäst. Priser är bonus och ofta kombineras mappa just med bonus.

Det motsvarar ju förövrigt fint flera naturliga företeelser. Ett uppenbart exempel är att springa i skogen (navigation) och jaga mat (bonus) m.m. Men verkligen att väldigt många aktiviteter just består av mappa och bonus.

Mer om kreativitet

Kreativitet går utmärkt att stimulera vilket jag diskuterade för skribenter på Nyhetsbloggen:

Stimulera din kreativitet och skriv bättre i nio steg

Abba - Money, Money, Money

Abba med Money, Money, Money:

Pengar är ju förövrigt bonus.

Av och till brukar man peka på att det får större fokus som drivkraft (därmed inte nödvändigtvis i kontext mer levererande) och alla möjliga orsaker till det inom kultur och moral brukar tas upp. Faktiskt tror jag nog att det stämmer men att orsaken ligger i kultur är jag mindre säker på men egentligen att säga något tydligt om det innan man sett en studie där det tabulerats mot generationer för storstäder är tvivelaktigt. Men visst att jag tror att en koppling finns till blyad bensin utan rening med katalysator.

De nivåer på bly i blodet som svenskar ligger på och vad som här anses säker har förövrigt i US visat sig ge systematiska skador just på dom delar där bonus verkar. Den typen av skador gör att kompenserande faktor som höjer aktivitet hos kvarvarande delar blir mer betydelsefulla för generell funktionalitet. Detta är ju dock ett expertområde som det inte finns utrymme att diskutera här även om det givetvis är viktigt för Hedonimeter. Låt oss istället vanan trogen citera en bit av lyriken:

"I work all night, I work all day, to pay the bills I have to pay
Ain't it sad
And still there never seems to be a single penny left for me
That's too bad
In my dreams I have a plan
If I got me a wealthy man"

Hennes & Mauritz har skyltfönster och logga som lockar

Här har vi ett skyltfönster från Hennes & Mauritz optimerat mot rött med en del leende ansikten:

Oavsett hur effektivt det är (och det går att göra mycket bättre) är det intressant som indikation på att vi ser en förändring hur man använder skyltfönster. Idag är de ofta närmast meningslösa och ev. effekt som ges är när skyltar, pilar och anslag om rea m.m. används. Undantag finns givetvis och bland de bättre lösningar ser man bl.a. för butiker som ligger i källare och dylikt men har ingång mot gatan.

Att en större och när det gäller reklam redan ledande kedja är bland de första att utveckla sig vidare är logiskt. Här när det är ett företag som lyckas bibehålla inspiration och kontinuerligt fångar nya trender exemplariskt bättre än de flesta konkurrenter blir det också snabbt starkt.

Bättre skyltfönster kompletterat med pil och solglasögon

En sak att prova med är att lägga till bonus och mappa. Varför inte en inte för dominerande stor pil i bredd men ändå ganska lång som pekar rakt ner på ett erbjudande för t.ex. ett par solglasögon som erbjuds. Givetvis bör solglasögonen i så fall ha confidence d.v.s. certifierat säkra (läs i Köp rätt solglasögon).

Bonus kan exempelvis realiseras via lågt pris eller genom att solglasögonen är ytterst exklusiva existerande endast i ett fåtal för ett fåtal utvalda kunder som handlar för mer än en viss summa. Erbjudandet för solglasögonen kan visuellt väldigt lätt utformas för att fånga ett flertal kraftfulla faktorer. Det är möjligt både att experimentera med ansikten hos kvinnor och män för att se vad som bäst fungerar.

En röd logga är ofta bra

Notera också att loggan för Hennes & Mauritz realiserad som skylt är röd och dessutom gjord för att utomhus ha viss ljussättning. Jag har ännu inte särskilt diskuterat det men det är inte svårt att se att ett antal företag som är beroende av sin försäljning utomhus och som klarat att bli framgångsrika i stora geografiska områden eller internationellt ofta har en logga hårt optimerad på faktorer som gör den enkel att lägga märke till.

Rött är en sådan faktor och används t.ex. även av McDonalds, Viking line, Coca Cola och otaliga andra kedjor. Andra faktorer finns också tror jag lika bra (och används även för vissa framgångsrika kedjor men mer sällan och intressant för en av de faktorer jag räknat som absolut bäst för en kedja som växt exceptionellt likt ingenting annat i US och sedan några år som ogräs ut i världen - säljer egentligen bara en sak om än i olika smaker) men rött är den uppenbara.

Fler röda loggor på Pryltrend

McDonalds demonstrerar effektiv reklam
Logga för Viking line analyserad
Åhlens Uppsala är dyrare, sämre och lite smaklöst
En läskedryck i rött


Mycket optimerad reklam: Stort, rött, glad kvinna, ljusa nyanser, en dryck som stimulerar bonus i hjärnan m.m.

Fler fallstudier

Fallstudier: Logga och varumärke
Fallstudier: Kvinna i rött
Fallstudier: Färger

Kvinna i rött med "navigation"

Kvinna i rött är en av de trender vi följt på Pryltrend och viktigare dokumenterar det en faktor i perceptio av Hedonimeter - den samlade metodik för riktad information (t.ex. reklam, artiklar, insändare o.s.v.) jag arbetar på. Tidigare tog jag med ett exempel där rött kombinerades med en ytterligare faktor och där lite mer vågad (och kanske kylig på vintern men jag är ingen expert på strumpbyxor):

Kvinna i rött måste klara mer än att fånga blicken

Här har vi ett till exempel på detta där en till faktor redan ligger på själva klädesplagget:

I detta fall är det ett exempel på mappa (eller som jag här kallar navigation). På sätt och vis är det liksom föregående kombination mycket passande just för tydligt röda klädesplagg (och en aning komiskt).

Rött fångar blicken oavsett om det är blod, fara, romantik eller vad som helst. Orsaken tror jag visst kan ha att göra med betydelsen just av blod både vid jakt och skada och jag tror att det evolutionärt kan ligga redan innan vi vandrade upp på land och även ha att göra kanske viktigare distinktionen det har från blått. Tänk på att som ljuset passerar genom vatten tenderar andra våglängder förutom "blått" filtreras vilket gör blått till bakgrunden.

Navigation när det fungerar hjälper betraktaren att titta en aning längre. Det gör att riktad information (d.v.s. för kläder t.ex. kroppsspråk) fårr en större tidsrymd att uppfattas på.

Relaterat:

Fallstudier: Kvinna i rött
Fallstudier: Färger

Fallstudie: Stämningshöjande bilder

2010-02-19

Ett antal applikationer har ramlat ut ur Hedonimeter (den samlade metodik om riktad information - reklam, marknadsföring, musikvideo, artiklar, insändare o.s.v. - jag arbetar) som konsekvenser av den grundläggande teorin rörande andra tillämpningsområden. Ett utmärkt exempel menar jag kan visa sig (om ekonomi i lösningen finns) bli ett värdefullt komplement till läkemedel och/eller annan behandling av ett antal psykiatriska sjukdomar inklusive depression, borderline personlighetsstörning, vissa former av demenssjukdomar, vissa former av ångestsjukdomar och en hel del mer. Inte att det är en tillräcklig åtgärd men som komplement och som sådan är kostnaden i princip 0 kr.

Denna applikation (och man kan tänka sig andra bilder mot vissa andra psykiatriska störningar) utnyttjar stämningshöjande bilder. Många kan säkert vara tveksamma till att effekten är mätbar men teorin predikterande den och något förvånande visade den sig på mig vara tydlig. Den grundläggande mekanismen fick jag också i dagarna bekräftade av ansedda Duke University som samtidigt förutom detta lyckades bevisa flera andra delar av den grundläggande teori som ligger Hedonimeter och som jag ansåg var vad som kunde förklara ett antal "banbrytande" studier som kommit inom neurovetenskap senaste två till tre åren.

Deras studie har jag tidigare diskuterat i:

Ekonomiskt värde i foton med ansikten går att beräkna
Att beräkna generella värden av vissa typer av faktorer

Läs gärna hela artikeln:

Distinct Value Signals in Anterior and Posterior Ventromedial Prefrontal Cortex

Det viktigaste här är att bilderna räcker för höja aktiviteten i anterior ventromedial prefrontal cortex vilket ger en diskret jämn stämningshöjande verkande. Du blir på en aning bättre humör och känner motivering att förlänga det. I studien användes bilder på kvinnor som visades för unga män men även om det kan tyckas speciellt är det helt säkert inte det. Samma sak kan gälla även annat och vad som inte berörs i studien men som Hedonimeter pekar på kan kombinationer med annat öka aktiveringen och ge mer lånsiktig effekt.

Följande sidor är primärt anpassade för män och jag är inte alls säker på vilken effekt de har på kvinnor:

Ökad Glädje Direkt
7/1-2010: Stämningshöjande bilder
Fler stämningshöjande bilder
Glada gulliga foton
Stämningshöjande bilder: Många typer
Fler glada bilder


Foto: Ygor Licens: CC by 2.0

Upprepa samma flera gånger samma dag och olika dagar. Det krävs oftare i början. Rätt musik pekar teorin på också kommer förstärka detta och den musik som ska användas är "gul musik":

Fallstudier: Gul Musik

Det finns även en stor samling filmklipp och bilder på gulliga djur som kan ha påverkan men den effekten kan kräva mer av tidigare sammansättningar och gul musik innan det blir märkbart.

Förväntad effekt är att du enkelt blir på lite bättre humör. Detta ska aldrig ses som ett alternativ till evidensbaserad medicin men däremot kan du komplettera annan behandling med det givet att några biverkningar av att titta på glada bilder eller gul musik knappast är trolig (men fråga gärna din läkare om det).


Foto: Kevin Dooley Licens: CC by 2.0

Även generellt när det gäller allt som lugnt och naturligt stimulerar dom här delarna av hjärnan gäller att det kan resultera i en viss "tillväxt" (inte jämförbart tror jag med neurogenesis) som gör dig mer känslig. Leende kvinnor och gulliga djur kan helt enkelt bli övertiden mer angenäma upp till en viss gräns. Känsligheten för det skiljer sig oerhört mellan olika personer men när det uppträder är det tror jag verkligen ingenting som någon upplever som en nackdel. Det finns vad som är värre att bli svagt naturligt hög av leende kvinnor även i ett möte i ett kort ögonblick.

Fler fallstudier hittas via:

Fallstudier

En tillämpning av stämningshöjande bilder kombinerad med gul musik och träning av hjärnan:

Bio: Optimera din upplevelse

Tack för hjälpen!

Tack till en vän som hjälpte mig när jag själv lyckades röra till saker i min vanliga dåliga organisering. Verkligen stort tack!

Gul japansk hund som Ler

Här har vi en trevligt gul hund som ler riktigt tydligt en bit in i filmklippet:

Fallstudien runt gulliga djur hittas via:

Fallstudier: Gulliga djur

Shannon - Do You Wanna Get Away (1985)

Här har vi Shannon med Do You Wanna Get Away (1985). Blå musik är inte alltid tydlig men det här är ett sådant exempel och intressant nog liksom så många andra gånger för musik i en tydlig "färg" (omskrivning för en gemensam egenskap i min samlade metodik för påverkan av information) går videon också i blått:

Här är lyriken också passande till musiken. Att get away kan kräva "blå" kreativitet.

"Do you wanna get away, do wanna escape
I can help you, I'm your lover, oh
Do you wanna get away, my love can take you some place
Where you'll never be discovered (Do you)"

Verkligen att det låter som paradiset helt riktigt också angivet:

"Do you wanna get away, do wanna escape
I'll help you leave it all behind you
I know a place in paradise
Where even time ain't gonna find you (Say yeah, say yeah)"

Ombyggnad har gått en bit framåt

2010-02-18

Nu är ombyggnaden av designen i alla fall påbörjad även om den inte är klar. Hur som helst upplever jag att den effekt jag trodde kanske kunde ges också blev fallet för den faktor från Hedonimeter som infördes men det mesta återstår. Helt klart att det är mina tekniska kunskaper i blogger som bromsar.

Relaterat:

Ombyggnad av Pryltrend

Fallstudier

Sammanställning av fallstudier pågår och det kan handla om 25 - 40 områden som är aktuella här. I nästa steg behöver identifierade faktorer kvantifieras avseende påverkan och hur de samspelar vilket kommer kräva mer omfattande statistik som enkelt kan bedömas.

Arbetsminne
Bio - Optimera upplevelsen
Dataspel
Fem (siffran och antalet)
Emotionellt läckage
Film
Filmmusik och musik från dataspel
Färger
Google Doodle
Gulliga djur
Gul musik
Gul musik II
Japan
Komisk text
Kost
Kost kombinerat
Kvinna i rött
Logga
Microsoft
Musik
Musikvideo
Placeboeffekt
Pansarvagnar
Paris Hilton
Reklamfilmer
Sarah Palin
Siffran fem
Smileys
Stämningshöjande bilder
Teatermasker
Varumärke
Visitkort
Vitaminwater
Vykort
Youtube

Blogger visar hur riktad information görs i gränssnitt

Precis när jag började arbetet med att skapa den nya layouten till Pryltrend på en separat blogg (för att inte ha sönder Pryltrend). Såg jag en oerhört intressant ny egenskap i Googles gränssnitt till Blogger. Vi har ett exempel på det nedan:

Tjänsten hittas nedan:

www.artisteer.com

Jag tror dock att jag handskriver min design bl.a. därför att jag förhoppningsvis samtidigt ska klara att förenkla ner koden ordentligt.

Tveklöst är en template-generator något användbart för många. Blogger är praktiskt och bra på flera sätt men har också nackdelar. En har att göra med templates där många gissningsvis vill göra mer kring utseendet och det kanske inte alltid är lika lätt som för Wordpress.org.

På ett personligt plan kan jag också säga att jag upplever en intensiv hunger efter statistiken avseende effekten för den här typen av lösningar. Jag behöver det för att kunna kvantifiera faktorerna i Hedonimeter:

hedonimeter.org/blogg

Ombyggnad av Pryltrend

Givet att Pryltrend är en av de mest lästa bloggarna i sitt segment och del av ett av Sveriges största oberoende grupp av nättidningar och bloggar är designen kanske inte riktigt vad den borde vara.

En viktig orsak till det är att genom att bloggen ofta använts för anteckningar och fallstudier runt utvecklat av min metodik runt reklam och marknadsföring har den inte haft ett entydigt avgränsat koncept på samma sätt som t.ex. Nyfiken vital. Samtidigt är den redaktionella kvalitén hög vilket skapat den lite underliga situationen med närmare 1000 unika besökare per dag men tämligen dålig design.

Nu tänker jag inte ge Pryltrend någon påkostad design för det genererar den verkligen inte annonsering för ännu. Men däremot ska den få något nytt:

Vi ska tillämpa några faktorer i Hedonimeter jag bedömt. Det blir diskret nytt inte bara för Pryltrend.

Fler kvinnor i rött

Filt med skarpa kanter som går att vika längs halsten tror jag är optimalt förkvinnor i rött. Eller för den mer vågade en huva som vi såg i:

Kvinna i rött måste klara mer än att fånga blicken

Varianten nedan tror jag också kan fungera bra för många åtminstone som här när det är en så tydligt vacker kvinna:

Det viktigaste är att dra nytta av den utökat aktiverade perception som allt rött medför och se till att leverera ett värde som håller kvar blicken. Det tycker jag att den här designen verkade göra. Emedan föregående gjorde det via låren sker det här via stjärten.

Butiken vars skyltfönster jag fotograferade kvinnan i rött genom är:

Här har vi en till kvinna i rött med huva. Här används den emellertid inte. Om det är samma plagg eller inte är svårt att avgöra.

Bilden nedan ger en ögonblicksbild av hur god tillväxten av kvinnor i rött just nu är. På bilden finns nio kvinnor i rött även om det egentligen endast är tror jag sex stycken som de flesta lägger märke till:

Mer om kvinnor i rött:

Fallstudier: Kvinna i rött