OnDemand kräver Mediaspelare duktiga på Musik

2009-09-26

Gustav Andersson, ljudredaktör på IDG, såg i ett "stort" test (jag har inte läst testet) av mediaspelare att de var bra på filmuppspelning men dåligt klarade musik. Han skriver:

"Nu visade det sig dock att alla spelare i testet utom en hade mer eller mindre urusla musikfunktioner vilket jag inte kan förstå alls.

[...]

Hur svårt kan det vara att bygga en mp3-spelarfunktion som är minst lika bra som den billigaste mp3-spelaren för några hundralappar?"

Från: Musik är media!

Inte heller spelkonsolerna Xbox 360 och Playstation 3 (kan fungera som mediaspelare) var bra på musik.

Musik är viktigt

Om Andersson har rätt kan jag inte bedöma men han kan nog det här bra. Att mediaspelare är duktiga på musik menar jag hur som helst är viktigt och orsaken diskuterade jag nyligen i:

TV OnDemand måste orka till Nöje OnDemand

Användarna efterfrågan enkelhet och en pryl i hemmet för film, musik m.fl. digitala nöjen är därför framtiden. Snart laddas musik ner i mediaspelare kopplad både till TV och riktiga högtalare i "alla" svenska hem. Leverantörer sena med mediaspelare med bra musik riskerar helt i onödan sin försäljning.

Musik på Pryltrend

Musik på Pryltrend följs avseende perceptiv verkan (hur det påverkar våra känslor). Viktigaste sidan där allt intressant hittas är:

Faktor i Hit-musik

Mängder av andra inlägg om musik finns. Några större färska inlägg om musik:

Kan "subliminal perception" påverka?

Bonnie Tyler - Holding Out for a Hero - Dans mot förtryck

E-Type - This is the way

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar