Hur har det gått med min jonglering?

2009-06-30

Jag köpte ju tre jongleringsbollar för 29 kr med tänket att det kunde vara bra träning av hjärnan:

Träning tycker jag tillför något. Åtminstone upplever jag att det är bra för humöret och effekten liknar något den jag fått av att träna hjärnan med dataspel. Jag kan också känna när jag tränar att det här är något där man kanske från början har varit svag. Kring själva övningarna med jongleringen har jag nått så här långt:

  • Började så smått med två bollar men gick sedan tillbaka till en och lärde mig att jonglera den med händerna stilla.
  • Sedan har har jag börjat öva med två bollar igen men mer med olika mellan-övningar snarare än att gå direkt på "klassisk-två-bolls-jonglering".
  • Detta därför att jag upplever (rätt eller fel) att jag vill få ut så mycket som möjligt av bollarna som övning innan man bottnat ut vad de kan ge.

Första gången jag skrev om jonglering refererade jag till en studie där man såg tillväxt i hjärnan efter tre månaders jonglering. Idag såg jag det här om ett pågående svenskt forskningsprojekt:

"The relation between regional dopamine D2 receptor density in humans (PET) and inter-individual differences between the ability to learn complex motor tasks and the degree of creativity as measured with psychometric tests. Research groups: Farde, Forssberg."
Från: Action and Perception

Citerat från Stockholm Brain Institute som är ett samarbetsprojekt (de kallar det konsortium) för forskning i neurovetenskap mellan Karolinska Institutet, Royal Institute of Technology och Stockholm University.

Kanske finns en synergi mellan den typ av träning t.ex. jonglering är ett exempel på och träning av arbetsminne med dataspel?

Några tidigare inlägg om att träna hjärnan:

Tränar min Intelligens! Inköpta prylar
Klassisk Rubiks kub köpt billigt
Morsdagspresent: Big Brain Academy för Nintendo DS
Sudoku för alla! Billig och bra

Huvudsida och sammanfattat inlägg för detta område finns i:

Träning av hjärna

Värdet jag får av särskilt av dataspelen för att träna hjärnan är tydligt. Det förbättrar humör och effekten ökar över tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar