Google loggan - Färger & Djup

2009-09-29

Egentligen borde man kanske känna igen Google loggan vid det här laget men just genom att jag ser den mer eller mindre dagligen massor av gånger är det ingenting som spontant kommer upp i arbetsminne. Denna logga upplever jag dock är annorlunda från vanligt åtminstone senaste tiden:

(Korrigering? Efter att ha sökt runt på Google i images.google.com tror jag nog att jag tog fel. Andra varianter har nog förekommit men denna är åtminstone inte helt ny. Jag tar ändå och publicerar det eftersom det kan vara intressant att ha frågan om färger och skugga noterad att hålla utkik efter.)

Skillnaden (om skillnad finns) tror jag är mer djup och klarare färger. Om så är fallet tror jag principen är riktig. Inte därför att den kanske syns bättre utan därför att loggan är lite mer positiv och glad.

Google satsar hårt på att vara ytterst enkel, diskret och seriös. Det är helt rätt. Men just i de små detaljera vinner de på att kommunicera glädje. Loggan de hade med Mäster Kong tyckte jag var perfekt på alla sätt:

  • Lite kinesiska tecken som väcker upp perception men utan att styra.
  • Det samma gäller bilden i sin helhet.
  • Färgvalet tror jag är väldigt lagom: uppfattas bra men utan att kännas obehaglig.
  • Färgerna tonar diskret ut i vitt.
  • Dessutom uppmuntrar den till ökad kunskap.

Läs mer om Google-loggan med Mäster Kong och ta dig en titt på den i:

Konfucianism och Taoism

Fler relaterade inlägg:

TV3 loggan är diskret tydlig

Nytt Nyttigt till iGoogle

OPhone Mini3i: Ny mobiltelefon med Android från Dell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar