Nintendo DS, Hello Kitty & Anime - De stora japanska trenderna

2008-11-06

Appropå bloggningen jag gjorde om Hello Kity väskor till Nintendo DS:

Upptäckte jag att det finns ett ganska nytt Hello Kitty spel till Nintendo DS: Hello Kitty: Big City Dreams.

Hello Kitty: Big City Dreams finns bara för Nintendo DS och uppges vara ett litet äventyr där Kitty White flyttar ifrån sin pojkvän till en enkel lägenhet i den stora staden. Spelarens uppgift är att se till att hennes dröm om att flytta in i lyxig lägenhet blir verklighet. Ett par bilder från spelet har vi nedan...

Tre japanska trender i en...
Här kan vi kanske se tre japanska trender i en? Eller i alla fall vad jag uppfattar som trender och japanska sådana...

  • Kompakta flexibla prylar - Nintendo DS (ニンテンドーDS)
  • Tydliga "tecknade" ansiktsuttryck - Anime (アニメ)
  • En gullig ung kvinna - Kawaii (かわいい)

Diskussionen nedan om Hello Kitty är intressant men delvis lite "föråldrad". Ett senare och totalt sammanfattande inlägg om Hello Kitty finns i:

Hemligheten med Hello Kitty

Nu är Hello Kitty inte just anime men vi har just tydliga ögon och känslouttryck i ansikte som ju annars känns så typiskt för anime. Här är ögonen inte stora eller rörliga men svarta mot vit bakgrund. Känslouttrycken är många färre än vad mitt intryck är att det är i anime men de som finns är tydliga. För att citera vad jag själv skrev i ett annat sammanhang...

Något jag upplever är viktigt för populariteten hos anime är att har väldigt tydliga ansiktsuttryck på figurerna. Känslor blir nästan övertydliga. Det ska man sedan sätta i kontrast till de typiska (ej tecknade) action-filmer eller numera nästan alla filmer där så mycket som händer samtidigt att känslor inte kan uttryckas hos skådespelarna så att det uppfattas av publiken.

Att anime är tecknat gör det möjligt för konstnären att direkt arbeta med figurernas känslor med ett mycket tydligt "språk". De filmer jag sett rör sig också saktare så att man hinner uppfatta känslorna. Miljöerna är ofta lugna för att lyfta fram känslorna ännu mer. Av och till när man vill göra det ännu tydligare skärs bakgrunden bort och kanske bara huvudet visas.

Det lilla konstverket nedan som jag hittade i Wikipedia på anime illustrerar väl vad jag menar...


Creative Commons Attribution ShareAlike license 2.0 Illustration: Kasuga

Ovan har vi dessutom mycket tydlig kawaii (かわいい) precis som hos Kitty White. Kawaii är "gulligt" och konstant rätt i feminin japansk design.

Hello Kitty - Mer att läsa
Tidigare bloggat om Hello Kitty här på Pryltrend:

Nintendo DS - Mer att läsa
Tidigare bloggat om Nintendo DS här på Pryltrend:

Fler än så finns både om Nintendo DS och Nintendo Wii så använd gärna sökfunktionen:

Bättre namn på trenderna?
Om någon har ett bättre eller etablerat namn på de här japanska trenden blir jag väldigt glad om ni kommenterar några länkar till mer information. Tipsa gärna!