Madonna - La Isla Bonita

2010-04-22

La Isla Bonita med Madonna är ett fint exempel på gul musik:

En snabb rytm

Givetvis är det som nästan alltid från Madonna och särskilt den här perioden ett förstklassigt framförande. Sedan upplever jag utan att ha försökt följa det egentligen att hon har en förkärlek för en ofta snabb rytm liggande under. Det är givetvis positivt för hennes musik som trend därför ökad hastighet stimulerar och för många situationer vi lyssnar på musik är det drivande.

Jag tror förövrigt men utan att helt se hur det görs att svenska Abba gör något liknande och att det i mycket kanske förklarar deras unika framgång. Högre hastighet men inte på samma sätt som Madonna gör det för vilka jag ser och förstår hur det sker t.ex. här med trumman. Hur Abba gör det klarar jag inte att skönja även om det ofta känns tydligt för hela framförandet men det känns inte trovärdigt att de t.ex. sjunger och spelar snabbare genomgående så någon form av illusion från ett instrument verkar troligt. Vid tillfälle ska jag höra mig för lite och läsa mer om dem. Det bör vara dokumenterat eller upptäckt av någon gissar jag.

Dock här för gul musik störs dom gula egenskaperna av detta. Det finns många exempel från reggae i gul musik II där man klarat att få detta utan att störa gulheten för kontext opassande.

Alizee - La Isla Bonita

Även om det här sångmässigt är en sämre prestation vilket är givet från att det skett utanför studio är gulheten bättre gjord. Musikerna följer upplever jag sången bättre och ligger bättre bakom den och det gör att dess gulhet får större utrymme.

Allt i övrigt är ju också gjort starkare i gulhet: magen, ljus o.s.v.

Solig lyrik

Vanan trogen citerar vi en bit av lyrik - upplevelsen är trots allt en kombination av musik och lyrik, och det som ges när lyriken sjungs istället för att läsas eller pratas...

I want to be where the sun warms the sky
When it's time for siesta you can watch them go by
Beautiful faces, no cares in this world
Where a girl loves a boy, and a boy loves a girl

Mer Madonna

Utifrån intressen jag har rörande fallstudierna ligger också hur kulturell inspiration särskilt mellan avgränsade delar påverkar samhället. Där är ju Like a Prayer lite intressant:

Madonna - Like a Prayer

I övrigt finns bl.a. en analys av en reklamfilm med Madonna:

Madonna i reklam för Mitsubishi - Causing A Commotion (1987)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar