Trend - Intim med en Anime med AI & personlighet

2008-11-08

AkibaToday uppger att en grupp otaku samlar in namnunderskrifter med målet att det ska bli lagligt att gifta sig med 2D-figurer. Otaku (おたく) är ett japanskt ord som betcknar personer med ett ovanligt stort intresse och oftast rör intresset anime, manga eller dataspel.

"At this point we have no interest in the 3 dimensional world. If possible we would like to become inhabitants of the 2D world. With current technology standards however, this won't be possible anytime soon. Having said that, at least we ask for the legal right to marry a 2D character. If comes though I would like to marry Asahina Mikuru."

Uppgav en av kampanjens ledare enligt AkibaToday.

Idoru - Kawaii
Idoru är ett japanskt ord som brukar användas på flickor runt 20 år eller lite yngre som blir berömda via massmedia. De har kawaii d.v.s. är mycket tydligt söta, vackra och feminina i de yngre kvinnliga dragen. I anime kan man se samma egenskaper men att det är tecknat gör att konstnären kan förstärka dessa drag ännu mer till det nästan överdrivna.

Idoru är ofta sångare, skådespelare, TV-personligheter eller blivit kända genom någon mediahändelse. Bland kvinnliga idoru är det ganska vanligt att även vara modell för "vuxenbilder". Kawaii är emellertid ingenting som är begränsat till idoru och anime. Det är starkt drag sedan länge i japanskt kultur i det mesta: kläder, design m.m.

Att gifta sig med en Kawaii-förstärkt Idoru-Anime
En av de västerlänningar som tidigt spekulerade och utforskade den påverkan den japanska kulturen skulle ha på oss var författaren William Gibson. I Bridge trilogin är en av böckerna Idoru där rockstjärnan Rez är på väg att gifta sig med en artificiell personlighet - Rei Toei. Rei Toei är en Idoru men inte människa utan snarare en Anime-Idoru med en AI som kan fatta egna beslut.

För Rei Toei och Rez är det inte bara kärlek. Det är också evolution. Den tekniska utvecklingen och de ekonomiska tillgångar Rei Toei har gör att hennes AI kan utvecklas vidare som personlighet. Om Rei Toei och Rez klarar "sammangåendet" med den teknik de fick tag i och vad det egentligen innebär lämnas obesvarat. Idoru kom 1997 men de senaste två åren kan vi i Japan se att man närmar sig och försöker utveckla artificiella idoru. Det är logiskt:

  • Ägarna kan kontrollera alla tillgångar.
  • De åldras inte.
  • De gör som de blir tillsagda.
  • Artificiella figurer är redan mycket populära i anime och dyligt.

Sakura Sakura är en Visuell novell för vuxna
Ett exempel inte på en artificiell idoru men väl hur kawaii i anime ofta förstärks nästan till det orimliga är den tecknade Nanako Sakura från den visuella novellen Sakura Sakura. Hennes kawaii är extrem samtidigt som hon helt saknar den mogna och på många sätt mindre tröttsamma kvinnlighet som utvecklas efter 20 år...

Sakura Sakura har inte kommit ut på marknaden än men är planerad att släppas den 19 december för PC. Att det är en visuell novell innebär att det är en interaktiv berättelse i form av ett spel. Ofta innehåller de statisk grafik och vissa rörliga sekvenser där spelaren fattar beslut hur handlingen går vidare. Visuella noveller (och liknande dataspel) är mycket populära i Japan och för PC står de för nästan 70% av försäljningen.

Att kawaii förstärks beror naturligtvis på en efterfrågan. Det bör därför inte förvåna någon att de visuella novellerna (liksom anime i form av spelfilmer) kan innehålla även vågade händelser och vuxenscener. Från det kommande Sakura Sakura har vi ett exempel nedan:

Bilden hör absolut inte till de mest vågade bilderna som leverantören gjort tillgängliga. Det finns även ännu mer avslöjande bilder där hon är intim med en manlig bekant.

Simulerad verklighet som är overkligt stimulerande
När anime nått en punkt där publiken uppfattar det som mycket verkligt även i det mer intima har tillverkarna lärt sig vad i vår uppfattningsförmåga som de behöver nå för att simulera verkligheten. Det går då också att förstärka vissa drag längre än vad de kan nå i verkligheten.

Nu behöver steget till teknik som konkret simulerar och delvis ersätter verkligheten inte vara långt. Inte heller till artificiella personligheter i vår vardag som vi konkret men falskt uppfattar som mänskliga. Jag gissar och spekulerar att det viktigaste resultatet av det kommer bli att vi handlar mycket mer än idag. Att få oss att köpa saker är ju trots allt vad leverantörerna är mest intresserade av att uppnå och att potent påverka oss där kommer nog med på köpet oavsett vilken artificiell anime eller AI vi handlar första gången.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej super bra tycker jag

Anonym sa...

Tack!

Du har en skämtteckning på samma tema här (den längst ner):
http://www.pryltrend.com/2008/11/tre-komiska-teckningar-kring-prylar.html

Skicka en kommentar