Fallstudier: Dataspel

2006-01-01

Dataspel liksom spelkonsoler hör till det mest intressanta område att analysera. Kundgrupperna är stora, konkurrensen är stenhård och budget för marknadsföring enorm. Dessutom och som just nu kunde vara en styrka är åtminstone viss spel tydligt profilerade mot åldersgrupper, kulturområden och särintressen.

Problemet är att dataspel är tämligen dyra. Givetvis borde jag undersöka möjligheten att få recensionsexemplar men allt eftersom bloggosfären växt i storlek har sådant blivit svårare. Från Nintendo respektive Bergsala får jag givetvis om jag ber men det täcker ju inte upp allt. Däremot ska jag ordna några att göra analys på och att sätta som pris i tävling när jag är klar.

Det finns ett flertal fallstudier gjorda respektive anteckningar. Dessa två är dock de mest intressanta då mycket egentligen rör trendanalys snarare än perception vilket jag just nu följer.

Därför är Kingdom Hearts populärt (2/05/2010)
Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget

Dessa är intressanta och rör reklamfilmer vilka kommer sorteras separat tillsammans med ett stort antal andra. De kan emellertid också vara relevanta här:

Fallstudie av reklamfilm för Nintendo DS med Liv Tyler
Reklamfilm för Nintendo DS med Matsushima förklarar marknadsföring

Följande kan möjligen visa sig intressant:

Konsolkriget: Xbox 360 hemliga strategi & Symbolerna som gav namnet
Vectrex: Extremistisk spelkonsol från en underlig tid (1982)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar