För pyromanen - Mayapulver & och svenskt tändstål

2007-07-28

Två prylar att ta med sig ut i skogen. Eller för den tredmedvetna pyromanen som värderar tradition och kvalitet: Eldstål & pulveriserad sydamerikansk gran.

En utbyggd och större version har gjorts till julen 2008 nu i oktober:

Tändstål (Eldstål) med Eldspån (MayaDust) är prisvärd svensk kvalitet.

Civiliserad som jag är brukar jag likväl vistas i naturen. Jag föredrar att vandra ensam med minimal packning. Mat tar jag från naturen och enklast vid den här tiden på året är sniglar och bär.

Att göra upp eld

För att göra upp eld brukar använder jag vanliga tändstickor och en liten burk tändsticka. Så länge de är torra är de tillförlitliga och tillsammans med tändvätska får man eld även om det blåser.

Ett ännu mer tillförlitligt alternativ som också räcker längre är tändstål.

Svenskt tändstål

Den här produkten tycks vara en svensk framgång. Tillverkas av Light My Fire AB men säljs av >massor av internetbutiker. Tändstålet uppges ha utvecklats ursprungligen för försvaret:

Mayapulver

Mayapulver är ingenting som kändisar och överklassen drar upp i näsan på festerna på Östermalm. Istället är det en blandning av kåda och sågspån från tall. Också denna kommer från Light My Fire AB och uppges vara gjord av en Sydamerikansk tall: Finns med tillhörande mayapinnar för den som inte vill göra egna stickor:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar