Uppdaterad köpguide för luftrenare och ny forskning

2007-08-02
Vi har uppdaterat vår köpguide för luftrenare på Nyfikenvital. Det har också kommit en del ny forskning om luftrenare med jonisator som pekar på risker.

För er som funderar på att köpa luftrenare kan jag berätta att vi uppdaterat vår köpguide för luftrenare på Nyfikenvital. Viktigt som tillkommit är:

  • Tabell som enkelt visar vilken teknik som har effekt på vad.
  • Beskrivning av tre till tekniker som används i luftrenare.
Interna länkar till fler artiklar hos os gjordes om. Det finns en del artiklar som hade dålig relevans för luftrenare medan andra tillkom.

Vidare har det dykt upp ny forskning om luftrenare:

Luftrenare med jonisator och rengöringsmedel
Det har också kommit en del ny forksning om luftrenare. Tydligen kan luftrenare med jonisatorer skapa fler partiklar i luften om vissa rengöringsmedel används samtidigt.

Det här är något man behöver ta hänsyn till: Rengöringsprodukter och luftrenare tillsammans kan ge smutsig luft. Antingen stänger man av luftrenaren när dessa används och vädrar mellan eller så får man välja rengöringsprodukter som saknar dessa ämnen.

Små mängder ozon skadligt?
En studie pekar också på att luftrenare med jonisatorer kan vara skadliga trots att det är så små mängder ozon som produceras. Jag har inte hunnit läsa artikeln än och flera felkällor tycks mig kunna finnas. Dessutom bör placering ha betydelse.

Därför har jag inte publicerat den här nyheten än på Nyfikenvital men gjorde en kort sammanfattning på min forskningsblogg så jag inte glömmer bort att följa upp det. När jag läst artikeln och e-postat med forskarna ska jag publicera en seriös artikel om det på Nyfikenvital.

Oseriös bevakning
Kring den nyheten kan jag förövrigt säga att övrig nyhetsbevakning kring den forskningen känns minst sagt oseriös. Många tidningar tar pressmeddelandet rätt av medan andra skriver om det. Det blir allt mer sådant kring media.

Tidningarna skriver snabbt och gör inte längre djupare kontroller eller ger kontext information. Därmed blir de allt mer lätt manipulerade. Det är oroande. Det är vi vanligt folk som blir lurade.

Länkar om luftrenare
Den uppdaterade guiden till luftrenare har vi här. Länkar till sådant som är värt att veta innan du handlar luftrenare här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar