IDG har ett reportage om Coolstuff och berättar att "coola prylar" är en kassako:
De började med att leta kul prylar på nätet. För Coolstuffs idé är att sälja coola prylar till vuxna som man inte går att hitta någon annanstans. Förra året omsatte bolaget Omander & Co 13,1 miljoner och hade en vinstmarginal på 20 procent. Det gör dem till den näst lönsammaste e-butiken i Sverige. Under 2007 räknar grundarna med en omsättning på 24 miljoner kronor.
2007 års stora trend på nätet var nog sådant som roar tror jag :-)
Nätet blir allt större - Blir det mindre för webbutiker?
När jag började surfa runt 1993 - 1994 var vi på nätet mestadels studenter. Sedan blir internet hemma allt vanligare. Nu har folk redan internet och det kan knappast bli vanligare än det redan är. Istället för att bara surfa "producerar" allt fler "mer internet" t.ex. i form av bloggar. Svenska internet blir i någon mening allt större per "innevånare".
Att som Coolstuff lyckas med att hitta en trend är nog viktigt. Men det Christian Omander berättar för IDG om PR är kanske något ännu viktigare:
"PR är den viktigaste biten av vår marknadsföring även om vi kör en del sponsrade länkar. Sedan tipsar gärna våra kunder varandra om våra produkter."
I ett större internet per innevånare blir det också "mindre internet per webbutik" i någon mening. Att hitta något att sälja som lätt kommer fram är säkert väldigt viktigt. Kul prylar verkar ha den egenskapen.
Prylar från artikeln
Här har vi några av de prylar som jag tror skribenten avser. Först den radiostyrda mini-helikoptern PiccoZ (Piccopter):
Och så en slutsåld nageltorkare i form av en apa:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar