Dolk & Svärd från Andra världskriget

2007-12-01

Många dolkar och svärd som använts i modern tid är egentligen inte ändamålsenliga för en soldat i fält. Men sådana här prylar handlar framför allt om att bygga krigskult...

Katana under Andra världskriget
Katana är ett japanskt enkeleggat svärd med en krökt form. Krökningen gör att det går att dra svärdet snabbt ur skidan och en skärande rörelse i hugget. Det är ett av de svärdspar som samurajerna bar medan det andra svärdet är det kortare wakizashi. Hos officerare förekom katana under andra världskriget...


Foto: Renfield.

Mer om katana i Wikipedia.

Tysk Dolk
Denna uppges i alla fall vara från andra världskriget och såldes för $1150 US: Red Cross Officer's Dagger. Dolken ska ha varit avsedd för tyska officerare.

Dolken bör ha varit mer praktisk att ha under Andra världskriget än en katana.

4 kommentarer:

Sandraa sa...

Fina svärd.

Anonym sa...

ME SO BADLY WANT!

Anonym sa...

Ja uppenbarligen är en dolk mycket mer praktisk som försvarsvapen eller för tyst dödande än ett svärd som katana. Jag kan tänka mig att de som bar katana i strid gjorde det av tradition och för sakens skull helt enkelt. Japaner är ganska kända för att vara lite annorlunda i strid, där man mer än gärna dör för landet och hedern. Att springa fram med svärd mot vinande kulor kan ha varit samma grej som att självmordsbomba och flyga flygplan ner i döden. Men jag bara gissar.

Hans sa...

Nja,

Det är nog ett ganska allmänt fenomen för krigarkulturer tror jag. Både den öst-preussiska och den engelska hade mycket av samma sak.

Mer ensamma terrordöd misstänker jag har en del av det bakomliggande men också mycket annat som gör det mer komplext.

Första kan vi kanske se som vad många kanske kallar manligt mod. I det andra har vi också ofta fler saker och jag tror det är signifikant som jämförelse att tyska armén oftare förföll till sådant hos enskilda medan de retirerade bakåt från Leninggrad än när de "marscherade" dit.

Skicka en kommentar