Köpa dator

2007-12-08

Det börjar bli dags för mig att köpa en datorn. Här på bloggen kommer vi steg för steg gå igenom alla alternativ och sammanfatta allt man behöver veta. Än så länge är följande guide klar:

Alternativ när man köper dator
Som jag ser har jag tre alternativ:

  1. Behålla den låda jag.
  2. Köpa färdigbyggt standardpaket. Gärna en äldre modell som säljs ut.
  3. Köpa färdigbyggt efter beställning.
  4. Köpa i delar med ny låda.

För- och nackdel med alternativ ett
Fördel med det är att den är vettigt strukturerad efter diverse om byggnad och har optimal kylning. Annars brukar ju färdig byggt kräva att man river upp allt för att få ordning på utrymme i lådan och kylning,

Oroande med alternativ ett är att nätaggregatet är tämligen gammalt. Dessutom behöver moderkortet bytas vilket i princip är en hel ombyggnad. Givetvis går det ju genom att byta del för del för del att behålla struktureringen. Däremot lär jag behöva riva ut min kylning och bygga en ny för att få det att passa med det nya moderkortet och särskilt ett ev. nytt nätaggregatet.

För och nackdelar med dator köpet enligt övriga alternativen
För de övriga alternativ krävs prisundersökning för att se vad som lönar sig bäst.

En outsider är om jag ska ta upp att spela avancerade strategispel. Annars har jag hållit mig till Risk några år nu men det börjar bli trivialt och svårt att hitta bra motspelare. I så fall fodras minst sagt en stark dator. Moderna strategispel efter att EA förstörde Westwood och började utveckla undermåliga spel med svag spelkänsla med meningslösa förstoringsfunktion för att se enskilda soldater kräver väldigt mycket. I å andra sidan har Red Alert II hackats och utvecklas separat nu utanför den ondskan (EA).

Om att köpa dator
bitförbit med tunnt innehåll av tveksamt värde och låg kvalitet:
http://www.aftonbladet.se/pryl/article496420.ab Aftonbladet har det kanske mest triviala tipsartikeln jag har sett på svenska webben. Det känns verkligen som den tidning säljer ut den trust de byggt upp mot Google.
Blir Aftonbladets nästa exempel Tradera-nedsmutsning av sökresultaten?

IDG:s forum har en tråd som kanske är det att läsa?
Dags att köpa dator?

Köpa dator-tråden. Fuska.se. Datorspelare lär nog vara det som har bäst koll på var man får mest prestanda för pengarna. Några av kommenterarna i tråden håller jag för mer intressanta än sajten som länkas i första inlägget.

Jag ska följa upp mer framöver hur det går med köpa dator planerna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar