Julklapp till mig & Den japanska trenden

2008-10-22

Jag är för egen del totalt ointresserad av elektronisk och liknande typer av prylar. Däremot är de ju kul för att följa trender och kanske lära sig något om människor. "Prylar" kanske är olika saker för olika typer av personer? Något från evolutionen som gör att vi uppfattar dem som viktiga även när det inte stämmer (O_O)

Nintendo DS & Dr. Kawashima’s Brain Training
Den här prylen har jag dock önskat mig länge: Nintendo DS med "Dr. Kawashima’s Brain Training™: How Old Is Your Brain?" Den är för att pröva och skriva om i Nyfiken vital nu i samband med temat om hjärnan. Det har jag inte gjort än för de är en del övningar kvar. Men jag är imponerad. Jag har testat ett par webbsajter för att öva upp hjärnan också och de fungerar de med men just att man lätt tar Nintendo DS med sig blev det lättare att göra det till en regelbunden vana: På morgonen & innan jag lägger mig.

Eftersom jag inte är särskilt road av "vardagselektronik" var det en hel del att lära sig med pennan man använder på skärmen. Så det övade också upp hjärnan. När man börjar med något sådant som det här tror jag det är väldigt viktigt att man gör det kravlöst i början. Är man ovan presterar först dåligt och det gäller att inte sluta bara därför. Nästan alla är dåliga i början (^_^)

Trots att övningarna är ganska enkla fungerade de också både enligt den ålder på hjärnan som programmet beräknat (från cirka 50 år när jag lärt mig pennan o.s.v. till 20 år) respektive ett helt annat test baserat på Ravens matriser (se följande forskningsnyhet för även en förklaring av vad Ravens matriser är).

Den Japanska Trenden
Jag skrev tidigare att jag tror att en stor japansk trend är på gång igen. Och Nintendo DS är japansk. Vidare gjorde jag en jämförelse med Gibsons litteratur:

"Plötsligt har Japan blivit helt rätt igen. Det är min generation som nu passerat 30 och vi växte upp med Gibson och hans japanska framtidsvisioner."

"Dr. Kawashima’s", d.v.s. "personligheten" i programvaran som ger en tips, påminde mig om något i en av Gibsons böcker jag läste för många år sedan. Helt otroligt dök ett namn på boken upp i huvudet: Mona Lisa Overdrive. Och Wikipedia visade att det stämde...

"The second story focuses on a young Japanese girl, daughter of a Yakuza boss sent to London to keep her safe while her father engages in a gang war with other top Yakuza leaders. In London she is cared for by one of her father's retainers who is a member of the London Mob. She meets Molly Millions (who calls herself 'Sally Shears'), who takes the girl under her wing."

Den unga japanska flickan får med sig en liten "handdator" med en mycket avancerad och människolik personlighet. Hennes far - maffiabossen - hoppas att den ska hjälpa henne klara sig i London dit han skickar henne.


I bilden ser vi William Gibson (Wikipedia)).
Foto: Frederic Poirot (licens Creative Commons Attribution ShareAlike 2.0)

Här startade den japanska trenden: Nintendo DS Lite
Jag tror ju att Nintendo DS Lite var ett av de första tecknen vi såg på den breda japanska trenden jag nu tror kommer börja:

  • Tydliga ansiktsuttryck och känslor d.v.s. anime (アニメ).
  • Gråa nyanser.
  • Retro - Notera att de tagit den gamla designen från Donkey Kong (1980 - 1982?) men vit istället för orange.
  • Utopia - Vi växer. Prylen gör oss till en bättre människa.

Så frågan inför julen nu 2008 tror ju jag är hur det här utvecklas vidare. Det som mest typiskt visar det blir årets julklapp. Kanske (@_@)

Mer om varför Nintendo Wii blev populärt där en koppling till även Nintendo DS finns:

Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget

Nu har jag förövrigt givit bort min Nintendo DS och istället köpt en Wii. Wii upplever jag ger mer när man övar. Samtidigt kan jag konstatera att det blir av att öva oftare med DS eftersom den just är bärbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar