Virtuell hustru + Diary Girl + Dr. Kawashima = Framtiden

2008-10-27

Jag tog upp det här exemplet som en aspekt på någt jag tror kommer komma starkt 2009 / 2010...

"Plötsligt har Japan blivit helt rätt igen. Det är min generation som nu passerat 30 och vi växte upp med Gibson och hans japanska framtidsvisioner.

Dr. Kawashima’s", d.v.s. "personligheten" i programvaran som ger en tips, påminde mig om något i en av Gibsons böcker jag läste för många år sedan. Helt otroligt dök ett namn på boken upp i huvudet: Mona Lisa Overdrive. Och Wikipedia visade att det stämde...

The second story focuses on a young Japanese girl, daughter of a Yakuza boss sent to London to keep her safe while her father engages in a gang war with other top Yakuza leaders. In London she is cared for by one of her father's retainers who is a member of the London Mob. She meets Molly Millions (who calls herself 'Sally Shears'), who takes the girl under her wing.

Den unga japanska flickan får med sig en liten "handdator" med en mycket avancerad och människolik personlighet. Hennes far - maffiabossen - hoppas att den ska hjälpa henne klara sig i London dit han skickar henne."

Från: Julklapp till mig & Den japanska trenden

Samma sak diskuterades med ett annat exempel i Nintendo DS & Diary Girl <-> Mona Lisa Overdrive efter jag sett TV-reklam för Diary Girl för Nintendo DS där användaren (programvaran är riktad mot yngre flickor) kan föra dagbok, göra personlighetstester, chatta via Nintendo Wi-fi m.m.

Här har vi något som pekar på en tredje aspekt i det koncept jag tror är på väg. På webbsajten www.metaboinfo.com kan överviktiga japanska medelålders män skaffa sig en virtuell hustru som hjälper dem att äta rätt...

Framtiden - Din kombinerande Sekreterare / Expert / Mor
I det koncept jag ser kommer har vi en programvara till Nintendo DS eller liknande som inte bara är en möjlighet att organiserra vår vardag utan tar egna initiativ till det. En kalender bygger ju på att man själv ska tänka på allt. Detta koncept pekar ut vad man ska göra. Dessutom håller det kontroll på vår hälsa utifrån vad vi äter, övningar med hjärnan, motion m.m. Det samma för vårt sociala liv.

Förutsättningen här är givetvis stora möjligheter att införskaffa moduler som ger funktioner som passar just dig. Här ligger också Anime (アニメ) - Programvaran ska ha en ytterst tydlig mimik som uttrycker känsla. D.v.s. man ska utnyttja människans tendens att betrakta sådant som medmänniska. Det är just detta som krävs för att man ska få ett sådant förhållande med programvara att den fungerar som vår medhjälpare i det dagliga livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar