3D Webcam + Robot = Minoru

2008-11-28

Här har vi något riktigt intressant jag ramlade över av en slump. Lite mystiskt rent av för det saknas ännu en hel del information och kanske & väldigt spekulativt visar det sig att ett väldigt stort företag egentligen är de som ligger bakom det här? Det här är i princip en webcam men i en väldigt snygg robot-design:

Minoru - Webcam

Minoru = Verklighet
Minoru är japanska och det kan tror jag översättas till Verklighet. Det man avser med Verklighet är att Minory är en 3D-webcam. Det finns också en hemsida men med väldigt lite information: www.minoru3dwebcam.com. Företaget som står bakom webbadressen är Promotion & Display Technology. Deras kärnverksamhet om jag uppfattar den riktigt är att utveckla särskilt telefoni-design åt stora företag. Bland deras kunder finns: British Telecom, Hewlett Packard, EasyGroup, Google and Yahoo, Tesco, Olympus, Skype/VoIP Voice och United Online.

Det finns extremt lite officiell information och jag har fått sammanställa den från flera ytterst begränsade källor. Minoru har inte börjat säljas än men man uppger att förbeställningar snart ska tas upp. Är den begränsade information en medveten PR-strategi kan det mycket väl fungera bra. För en produkt som kanske mest kommer sälja på sin design snarare än funktion och prestanda är ju fokus på design givetvis det bästa snarare än hårdvara. Minoru som jag uppfattar den är ju egentligen bara en tilltalande design och 3D som skapas genom att den har två linser på avstånd mellan sig motsvarande mellan våra ögon.

Vad mer gör Minoru?
Den ytterst begränsade information som finns på den officiella hemsidan berättar att Minoru blir levande när man ansluter honom till datorn. Hans ögon lyser upp och han kommer titta på dig i 3D. Minoru ska komma klar med integration för Windows Live Messenger, Skype, AOL instant messenger, OoVoo och många liknande programvaror.

Dessutom ska den klara Youtube, Flickr o.s.v. mer eller mindre automatiskt. Priset beräknas bli €69.95 vilket jag kan tänka mig många tycker att designen är värd. Själva funktionen webcam (3D låter jag dock vara osagt för jag har aldrig tittat på priser men det är ju inte grundfunktionen webcam) går ju annars att få mycket billigare.

Minoru i i-stage
Jag upptäckte att Minoru deltagit i en tävling kallad i-stage som Consumer Electronics Association (CEA) haft där de vunnit ett pris:

"In addition, Promotion and Display won the 'Fan Favorite' award for its Novo Minoru, the world's first 3D webcam. As the 'Fan Favorite,' the company wins a spot in the i-stage TechZone at the 2009 International CES."
Från: SOCIAL MEDIA INNOVATION TAKES TOP PRIZE AT CEA'S i-STAGE

Genom att jag såg att de varit med i i-STAGE lyckades jag på Youtube hitta ett filmklipp av presentationen de gjorde i tävlingen:

Vilken prestanda har Minoru?
Dessutom har jag klarat av att sammanställa vilken prestanda Minoru har vilket inte alls var lätt (¬_¬) Det bygger på flera pressmeddelanden från delvis olika aktörer och man ska nog inte utgå från att det säkert blev korrekt i alla detaljer:

  • USB 2.0.
  • Output: 3D, 2D och Picture in Picture (PiP).
  • Upplösning: 704x576, 640x480(VGA), 352x288, 320x240 pixels
  • 3D Mode: "Optimised Red/Cyan Anaglyph viewed with Red/Cyan 3D Glasses".
  • Frame rate: 30 frames / second.

3D-glasögon krävs
Det verkar med andra ord så att 3D-glasögon krävs och det med en gammal välkänd teknik för att skapa 3D. När jag var barn för många år sedan hade vi ett jullovsprogram (så var det på den tiden: två TV-kanaler fanns och utbudet var väldigt begränsat. Under loven kom lite extra program för att avlasta Sveriges föräldrar) som hette TV-piraterna. Det var kanske julen 1982, 1983 eller 1984. Till det programmet köpte man sådana där 3D-glasögon. Innan hade det också varit några liknande program i Sveriges television riktat även mot vuxna.

Mitt minne av det där gör att jag verkligen önskar att know-how kring tekniken ökat massor sedan dess. Det är väl kanske inte orimligt. Annars är det ev. kul ett tag för att sedan bli något som aldrig används.

Vem ger oss Minoru?
Det är möjligt att det här ett venture Promotion & Display Technology gjort för egen del men givet att väldigt lite information tycker jag inte att man kan utesluta att Promotion & Display Technology är i "partnerskap" med någon av sina stora kunder. Av och till refererar man även till ett företag Novo förutom Promotion & Display Technology. Några få bl.a. IDG använder dock Novo som produktnamn framför Minoru och anger att den kommer från Promotion and Display. Jag tror dock att det är fel och att företaget verkligen heter Novo och att Promotion & Display Technology antingen är huvudägare eller huvudleverantör.

Ingenstans där man diskuterat Minoru har jag hittat någon information om vilka Novo är. Däremot skriver många på sådant sätt att Novo verkar välkända. Jag har dock inte klarat av att reda ut vilka de är. Min gissning är att det är ett nystartat brittiskt företag.

Mer information
Den enda information i övrigt är att hemsidan hänvisar till ett brittiskt TV-program om prylar. Hos dem har jag hittat följande: Studio Blog - Episode 8. Där nämns Minoru men varken i filmklippet och bloggpostningen fick jag någon ny information. Kanske finns ett längre avsnitt än det jag såg?

Relaterade bloggpostningar på Pryltrend.com:
The Flip - Billiga videokameror för Youtube & Allt annat
Arkiv för hemelektronik.
Arkiv för USB-prylar: USB.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,

Den finns nu i Sverige. Såg den på nrett.se

MVH

Stefan

Skicka en kommentar