Miljövänligt batteri från svenska myFC

2008-11-26

Svenska myFC har utvecklat en spännande lösning som ger riktigt miljövänliga batterier som ska gå att använda för i princip alla bärbara prylar. Deras teknik använder väte som bränsle. En katalysator separerar väte i fria elektroner och vätejoner. De fria elektronerna ger strömmen. Vid katoden när elektronerna når den reagerar de med vätejonerna och syre från luften. Resultatet blir vatten.

Varför är myFC intressant?
I bränsleceller som den här batteritypen kallas förbrukas inte själva batteriet (undantaget bränslet). Istället är det syre från luften som går åt. Batteriet bör därför ha väldigt lång livslängd för hur många gånger man kan fylla på det igen med nytt brännsle (d.v.s. väte för myFC). Det borde kunna innebära att batterierna blir mer miljövänliga och mer kostnadseffektiva.

För den här bränsecellen bildas dessutom bara vatten som biprodukt. Batteriet tar med andra ord in syre från luften och ger tillbaka vatten. Från bränslet (väte) och batteriet bildas med andra ord inga miljöfarliga biprodukter.

myFC 1636 Chip & myFC FuelCellPlatform
myFC arbetar med att utveckla ett flertal produkter och för flera tolkar jag informationen som att de är mer eller mindre klara för massproduktion. En av dessa är myFC 1636 Chip vilket är en bränsecell som klarar att ge 0.5 - 0.75 W och är tänkt att användas i bärbar elektronik. Nedan ser vi myFC 1636 Chip:

1636 Chip är byggd på den myFC teknik som de kallar FuelCellPlatform. FuelCellPlatform verkar för mig vara en riktigt elegant lösning och tolkar jag informationen rätt är detta i princip bränseceller i form "byggstenar" så att det enkelt går att bygga upp batterier som passar alla möjliga tekniska lösningar. Utformningen av FuelCellPlatform gör dessutom att det går att bygga ytterst tunna batterier vilket också underlättar integrationen. Givet att elektroniska prylar tenderar att bli mindre och mindre kan det vara styrka jämfört med konkurrenterna.

myFC Excess Charger
Den lösning myFC gjort jag tycker verkar mest spännande är emellertid myFC Excess Charger. myFC Excess Charger är en portabel strömkälla skapad av FuelCellSticker. Det kanske inte verkar så märkvärdigt givet att alla batterier egentligen är just detta. Antalet elektroniska prylar tenderar emellertid att öka i antal i det typiska hushållet. Det handlar dels om sådant som verkligen kräver batterier t.ex. mobiltelefon, MP3-spelare, laptop o.s.v. Dessutom finns väldigt mycket där man normalt tar ström från elnätet men där det i vissa fall kan vara praktiskt att slippa det. Du kan t.ex. vilja ta med din tekokare utomhus.


myFC Excess Charger. Notera hur tunna det går att få batterierna när de byggs upp av FuelCellPlatform.

Klarar man att ta fram en strömkälla som är:

  • Väldigt flexibel för vad man kan koppla den till.
  • Har hög lagringskapacitet.
  • Är kompakt.

Blir det på en gång väldigt intressant. Då kan du bära den med dig och börjar batteriet ta slut i din laptop, mobiltelefon, MP3-spelare eller något annat kopplar du in din myFC Excess Charger. Optimalt bör den naturligtvis inte så mycket ersätta det befintliga batteriet som att båda ge ström och ladda upp det på samma sätt som när du kopplar in din mobiltelefon till elnätet. I hemmet kan du koppla den till kaffekokare, tekokare, rakapparater m.m. som du tillfälligt vill använda utan sladd.

Det är åtminstone en användning jag tror kan bli riktigt stort om man nu klarar att ta fram det vilket kanske inte är det lättaste (^_^) Jämför med alla prylar som dykt upp vilka kopplas till datorns USB-port bara för att ta ström därifrån. Det finns ingen begränsning på vad man kan använda en tillräckligt praktisk strömkälla till. Den myFC Excess Charger som finns idag är dock bara avsedd för bärbara prylar som kräver upp till 3 W i effekt.

Läs mer om myFC på deras hemsida: www.myfc.se

Tidigare bloggat om batterier: USBCELL - Uppladdningsbara batterier via USB

En intressant fråga är varifrån man får väte att fylla på batterierna med. Väte måste produceras och paketeras vilket naturligtvis kostar viss energi. För att de här lösningarna ska bli kostnadseffektiva och miljövänliga krävs att det går utan hög kostnad (i energi eller annat). Jag är överhuvudtaget inte uppdaterad på den tekniska utvecklingen här men för mig verkar det inte otroligt att om man får lite volym (tänk på att liknande lösningar också testas bl.a. på bilar) och utnyttjar ren och effektiv energiproduktion kommer klara det alldeles utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar