PETA har gjort en häftig protest mot Cooking mama. Det här är heller inte första gången protesterar mot dataspel vilket de tidigare gjorde mot reklam för Samba de Amigo där en tränad schimpans var med. Att det var rätt att protestera mot håller jag helt med efter att för några år sedan faktiskt sett flera avsnitt av Moneky World där det tydligt visades vilka både fysiska och psykiatriska skador aporna tar av sådant.
Cooking Mama: Mama Kills Animals
Cooking Mama: Mama Kills Animals är en väldigt elegant och välgjord parodi på Majesco's dataspel Cooking Mama: World Kitchen. PETA menar att Cooking Mama är fylld med maträtter gjorda av döda djur...
- Vi har försökt göra oss lite roliga på bekostnad av Mama's men det finns inget roligt i den plåga som kalkoner och andra djur utsätts för. Med alla goda vegetariska alternativ finns ingen anledning att äta torterade fåglar, menar Joel Bartlett vid PETA.
Parodin har vi nedan...
Cooking Mama svarar på kritiken
Cooking Mama har svarat på kritiken och menar att hon ger 51 recept från olika delar
av världen där även vegetariska recept t.ex. misosoppa och riskakor finns med precis som bl.a. ingefära fläsk och rätter med bläckfisk.
- Jag skulle aldrig ha råtta i min Ratatouill. Precis som vilken annan erfaren kock skapar jag mina recept för att tilltala en bred uppsättning smaker. Det enda mål jag har är att du ska lämna bordet tillfredställd, förklarar en glad Cooking från köket där hon lagar mat för fullt.
I Cooking Mama World Kitchen finns totalt 25 vegetarian-vänliga recept uppger leverantören.
Mer om Cooking Mama
Cooking Mama är en serie spel som först kom till Nintendo DS där det första kom 8 december 2006. Cooking Mama: World Kitchen kom 18 november 2008 är den första versionen till Nintendo Wii.
Mer om Cooking Mama: www.cookingmama.com
Mer om Nintendo: Nintendo
Skulle jag gissa tror jag inte det här påverkar försäljningen negativt. Tvärtom ger det spelet mer uppmärksamhet. Samtidigt tror jag säkert att PETA vinner på detta därför parodin de gjort är ett effektivt sätt att få uppmärksamhet och det är viktigt för att öka medlemsavgifter och bidrag. Därmed har båda parter vunnit på det (0_<)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar