Toshiba lanserar 16GB microSDHC minneskort

2008-11-26

microSD (det som kallades Transflash ett tag) är en typ av flashminneskort som är mindre än SDHC vilket gör dem väldigt lämpliga för mobiltelefoner och annat bärbart. De började säljas februari 2006 och finns i storlek från 64 MB till 16 GB. Åtminstone känner jag inte till något microSDHC som är större än 16 GB men jag har inte tittat på standarden så om större går att göra eller inte får jag lämna osagt (._.)

De som blev först med 16GB microSDHC och de enda så vitt jag vet förutom nu Toshiba var Sandisk som meddelande 29 september i år att de lanserar sitt SanDisk’s 16GB microSDHC card. Om SanDisk börjat säljas än vet jag inte. Idag 26 november 2008 (TOKYO) meddelar Toshiba att deras 16GB microSDHC kommer...

16GB microSDHC minneskort från Toshiba
Kortet ska förutom att ha stort lagringsutrymme tillåta snabb läsning och skrivning och Toschiba menar att stor efterfrågan på marknaden finns för det. Massproduktion av det nya 16GB microSDHC ska börja januari 2009:

Minneskort Utrymme Klass - Hastighet Massproduktion startar
microSDHC Memory Card SD-C16G 16GB Class 2 Jan, 2009

Vad klarar Toshiba 16GB microSDHC?
Det kan t.ex. lagra 270 timmar musik på 128kbps. SD hastighetsklass är Class 2 och mer exakt 6MB / S. Toshiba 16 GB SDHC klarar som jämförelse 20 MB / S så storleken har betydelse. Dimensionerna är 1,5 cm x 1,1 cm x 0,1 cm och vikten 0,4 g.

Läs mer om Toshiba 16GB microSDHC: TOSHIBA TO LAUNCH 16GB microSDHC (www.toshiba.com)
Läs mer om Sandisk 16GB microSDHC: SANDISK ANNOUNCES WORLD’S LARGEST MOBILE PHONE MEMORY CARD CAPACITY WITH 16GB MICROSDHC AND M2 (www.sandisk.com)

16GB är otroligt mycket utrymme egentligen. Ta som jämförelse min första dator: Commodore 64 som hade 56 kB tillgängligt minne. Eller min första PC (en Tulip) som hade 8 MB arbetsminne och 170 MB hårddisk...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar