Läsk med curry, wasabi och vindaloo? Ja från Kimura Drink

2008-12-19

Nyligen bloggade jag om ett japansk öl med fisk (bonito). Det dyker regelbundet upp livsmedel som vi skulle tycka är underliga i Japan och det handlar nog inte bara om en annorlunda matkultur. Kanske är det också så att man i Japan allmänt experimenterar mycket mer med nya produkter?

Här har vi först Cocktess Curry Chamery som är en läsk smaksatt med curry:



Förutom curry har man samtidigt kommit med en läsk smaksatt med durian. Durian brukar ofta här i Sverige kallas för stinkfrukt p.g.a. den mycket speciella lukten den ger ifrån sig mogen. Den tredje smaken i samma serie är jordgubbar som känns betydligt mer konservativt.

Kimura Drink och Ramune (ラムネ)

Tillverkaren av Cocktess Chamery är Kimura Drink. Kimura Drink är annars kända för läsken Ramune. Ramune finns inte i någon särskilt underlig smak utan istället är det flaskan som är speciell. Flaskan försluts av en glaspärla som håller sig på plats av trycken från kolsyran. För att öppna flaskan trycker man pärlan ner i flaskan. Pärlan är för stor för att ta sig ut och befinner sig därför nere i flaskan när man dricker. I den första designen av flaskan kunde därför nybörjare ha lite problem med att se till att pärlan inte blockerar för läsken.



Läsken smaksatt med curry är förövrigt inte den första kryddstarka läskedrycken från Kimura Drink. Toku Ramune är en hyperstark läsk kryddad med wasabi respektive vindaloo. Den uppges vara något barn inte ska dricka.

Toku Ramune


Läs mer om Cocktess Chamery, Kimura Drink och Ramune

Du hittar mer att läsa hos tillverkaren www.kimura-drink.co.jp:

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det slog mig precis att jag nog greppade Toku fel för läsken med wasabi och vindaloo. Jag undrar om inte toku helt enkelt här betyder "special". Och att man med det menar här att det är en speciell variant av Ramune som är lite underlig. Vilket ju stämmer.

Men jag är väldigt osäker.

Anonym sa...

Vad är det för katt på bloggen

Anonym sa...

Ett inlägg med konstiga drycker i Sverige kunde också vara kul?

Anonym sa...

Jag tar och förklarar katten i egen bloggpostning senare idag. Tills dess kan jag kort säga att de förekommer i Japan för att föra med sig tur och uppmuntra folk att gå in i butiker. Jag tänkte att den kanske kan få fler att prenumerera på RSS-strömmen f(^_^)

Anonym sa...

Du glömde katten!

Skicka en kommentar