Hemligheten med Hello Kitty

2009-06-25

Jag skrev så här nyligen ett inlägg om det Hello Kitty Memory jag köpt. Frågan som diskuterades var hur och varför hon är populär år ut och år in. Hon skiljer sig från väldigt mycket annat i japansk populärkultur och jag kunde inte exakt se vad hennes hemlighet är. Vad jag då skrev var ungefär:

Hello Kitty har funnits sedan 1976 och är fortsatt populär. Tillskillnad från många andra liknande trender känns det inte för mig att drivande varit TV-serier, tecknade serier, dataspel m.m. även om de funnits. Figuren "talar" och agerar inte tydligt "animerat". Istället är kärnan teckningar på Hello Kitty som (eller en vän) när hon gör något.

Jag trodde mig vara långt ifrån hemligheten men så var det inte. I den här meningen var jag så nära...

Hon är också generellt väldigt "tyst" och har sällan något tydligt ansiktsuttryck. Japansk populärkultur med fokus på anime upplever jag i övrigt ha övertydliga ansiktsuttryck.

Att hon inte har något tydligt ansiktsuttryck är naturligtvis fel men hon har inte ett tydligt ansiktsuttryck på det vanliga sättet. Det är detta som förvirrar.

Vad gör Hello Kitty populär? Kända faktorer

En faktor känd för mig sedan länge är givetvis kawaii. För diskussion om kawaii se:

Kawaii räcker inte som förklaring. Det finns massor som är kawaii och inte orkar som hello kitty.

Vidare är givetvis kopplingen till traditionell japansk kultur illustrerad med de japanska lycko-katterna Manekineko. Japan är en enorm marknad och sådant här bidrar kanske till en stabil hemmahamn och kan ha varit viktigt när hon inledde offensiven. Nedan har vi en bild på en manekineko tänkt att få folk att köpa lotter. Likheterna med Hello Kitty är många och både manekineko och hello kitty är väl resultatet av kulturella historik där Hello Kitty är yngre och anpassad för att sprida sig via nya vektorer:

Inte heller detta räcker.

En till faktor jag länge trott spelar in är att hon i kroppsspråk kanske tilltalar barn:

  • Hon är aldrig hotfull.
  • Hon "över-talar" inte utan är just ganska "tyst".
  • Tänk också på att lite äldre barn (kanske från 12 år) och vuxna reagerar på stora ögon men mindre barn är inte känsliga och föredrar nästan små ögon. Men jag har aldrig försökt verifiera det här med små ögon på dockor och mindre barn med forskning.

Jag tror säkert det spelar in men kändes ändå inte avgörande eller att jag såg det för otydligt. Här ska också tilläggas att leverantörer ibland förstärker hennes ögon. Det är väl kanske för att påverka föräldrar att köpa i butiken samt för att gå upp i kundgrupp till lite äldre barn. Vi kan t.ex. se det nedan:

Hello Kitty är unik

Vad är det då jag nu tyckt mig se som lägger till något som förklarar Hello Kitty? Titta på henne t.ex. i den här bilden.

Hon saknar mun! Hello Kitty är just tyst. Det tog några dagar efter jag insåg att det var kring just detta som hemligheten låg innan jag började förstå exakt vad det. Så fundera på det ett tag innan du avfärdar detta.

Ord, kroppsspråk, målningar, foto m.m. Allt som är kultur är språk. Det talar till oss. När man ser att Hello Kitty saknar mun ser man efter ett tag också följande:

  • Avbildningarna av henne är målade för att sätta fokus ut från mitten till ansiktets ram.
  • Morrhåren förstärker detta.
  • Ansiktet blir utanför munnen väldigt tydligt.
  • Det förstärks av de små ögonen.
  • Hon blir helt tyst på massor av kanaler för språk som annars är vanliga.
  • Därmed blir hon avkopplande.
  • Hon har något av Zen.

Vidare är hon ändå inte tyst utan hon talar. Och hon talar tydligt! Hon är som en cirkusartrist som gjort ett tryck och ställer upp sig i posering. Givetvis är det otydligt uttryckt än men det är svårt att sätta ord på sådant här. Betänk också att vår perception reagerar annorlunda mot det som är "tyst" och koncentrationsförmågan ökar. Detta borde jag tänkt på tidigare eftersom jag själv började följa henne (jag är lätt "känslig" för sådant) och jag skäms verkligen över att jag kunde missa det. Perception är ju trots allt avgörande för hur alla av den typ av trender som diskuteras här på Pryltrend sprider sig.

Koncentration av perception för dina ögon mot Hello Kitty. Du möter hennes ögon. Du följer henne med blicken. Det är inte krävande därför att hon i övrigt är tyst (och stilla vilket är en del av det).

Det här är faktiskt riktigt roligt därför att det förklarar kanske också hemligheten med manekineko. På samma sätt som Hello Kitty redan i butik får nytta av koncentrerad perception därför att du ser saker med hennes tryck kommer manekineko kunna ge butiker fler kunder därför att de upptäcker butiker de annars hade tänkt bort.

Nu ska jag ta och följa upp vad andra skrivit om Hello Kitty. Ser jag något som lägger till viktig kunskap där kanske jag bloggar det.

Mer om Hello Kitty

Ett urval av tidigare inlägg gjorda på vägen till en förklaring av Hello Kitty:

Det här tror jag förövrigt är det sista inlägget om Hello Kitty. Om något som verkar viktigt upptäcks när jag tittar hur andra tänkt lägger jag till det. Eller om jag hittar en verbalt tydligare förklaring.

2 kommentarer:

Swedish Research sa...

I kawaii ligger ju här också att hon ibland särskilt på senare år kan se lätt rädd ut. Kanske började det i samband med 1990-talets finanskris som ju var lite av omställning i Japan? Något att undersöka?

Swedish Research sa...

Nu ramlar mer ut när man kommit igenom:

1. Vi ser likartat språk hos mindre barn när de visar upp något för vuxna.

2. Vi ser en påverkan i skapelsen av Hello Kitty från Japansk traumatisering av WII.

Skicka en kommentar