Microsoft rustar vinteroffensiv mot Google

2009-07-31

Nyligen blev det känt att Microsoft och Yahoo går in i ett mycket nära samarbete. Det kan därför vara kul att ta sig en titt på vad de söker hos Yahoo och hur detta kommer påverka Google. Själv föredrar jag ett starkt Google eftersom jag är van vid deras produkter och gärna slipper behöva lära mig något nytt. Jag tror inte detta påverkat analysen.

Steve Ballmers går i krig

Att vara vaksam på Steve Ballmer och Microsoft klokt för Google. Microsoft är kraftfulla och ger sig in i alla kritiska segment: hemdatorer, kontorsprogram, mobiler, spelkonsoler, dataspel, sökmotorer, annonsering o.s.v. Dessutom har Google och Schmidt under många år irriterat Ballmer och tidpunkten för en kraftull offensiv är just nu bästa tänkbara:

  • Marknaden är turbulent och föränderlig.
  • Politiska situationen gynnar Microsoft.

Dessutom fylls Ballmer med kraft: Han har väntat länge, omständigheterna blir inte bättre och Google-hotet är tydligt. Ballmer söker det genombrott han vill ska ge en avgörande seger. Under vintern kommer Ballmers fälttåg rulla ut i sin fulla kraft.

Vilket vapen får Microsoft från Yahoo!

Att Steve Ballmer kommer klara att vinna en avgörande fördel är långt ifrån säkert. Även om allt värde man söker i Yahoo! realiseras behöver det inte betyda något. Google kan kompensera det via innovationer och flera mindre men tydligare riktade uppköp. Dessutom har Google ännu en stor potential som inte utnyttjas och kan realiseras via fortsatt arbete med enkelhet, integration mellan produkter och kommunikation till kunderna.

Denna typ av affärer handlar givetvis om att räkna samman värde. Här tror jag inte det var avgörande för affären utan endast en förutsättning för att den skulle gå att genomföra. Steve Ballmer såg ett vapen i Yahoo! för att tvinga fram ett genombrott mot Google. Vi måste fråga oss vad detta vapen är.

Varumärket Yahoo!

Att titta på värde resp. varumärke har i UK illustrerar en viktig begränsning hos Yahoo. Yahoo har värde i USA men är mycketm mindre i de flesta övriga viktiga regioner. I USA är Yahoo fortfarande stort och här har deras vertikaler värde. I topplistan Superbrands.uk.com gör hamnar både Microsoft och Google i absoluta toppen:

1. MICROSOFT
2. ROLEX
3. GOOGLE
4. BRITISH AIRWAYS
5. BBC

Yahoo kommer först på plats 140 direkt efter Xbox (spelkonsol från Microsoft):

139. XBOX
140. YAHOO!

Superbrands.uk.com definierar ett "superbrand" enligt:

"A Superbrand has established the finest reputation in its field. It offers customers significant emotional and/or tangible advantages over its competitors, which (consciously or sub-consciously) customers want and recognise."

Dessutom ska experter och konsumenter värdera respektive varumärke utifrån tre faktorer:

  • Kvalitet.
  • Tillförlitlighet.
  • Unikhet ("Distinction").

Unikhet är tror jag mest intressant och det förklaras enligt:

"Is the brand not only well known in its sector but suitably differentiated from its competitors? Does it have a personality and values that make it unique within its marketplace?"

I Sverige uppfattar de flesta inte Yahoo! som mycket mer än en avdöd startsida med en sökmotor. I USA har Yahoo! fortfarande profil och personlighet men det är inte i närheten av vad det varit.

Att Microsoft söker varumärke hos Yahoo! tror jag inte på. Varumärket kommer ändå flyta ut i Microsoft bit för bit trots den separering som kvarstår. Ingen egenskap skadlig för Googel tillkommer heller som inte fanns innan.

Cloud Computing

För cloud computing kanske något intressant finns hos Yahoo? Google har en lösning igång och den är stabil och prisvärd. Varken Microsoft eller Yahoo har ännu någon färdig skarp lösning. Båda arbetar på sådana och Microsoft meddelande 14 juli att deras Windows Azure ska börja säljas senare i. När Yahoo räknade med att deras skulle vara klar hittade jag ingen uppgift om.

Här kan man tänka sig att Yahoos plattform har en eller flera funktioner som kan tillföra värde till Windows Azure. Sådant som är mer stabilt eller funktioner Windows Azure saknar.

Ändå är jag tveksam till om Microsoft här får något de ens bryr sig om:

  • Windows Azure är .NET och det är deras övergripande arkitektur.
  • De satsar hårt här och Windows Azure har nog det som krävs.
  • Saknas något i Windows Azure är det långt ifrån säkert att Yahoos lösning kan tillföra mätbart värde.
  • Dessutom tror jag annat både billigare och för cloud computing bättre finns att köpa.

Det man möjligen kan tänka sig är att Microsoft riktar in Windows Azure på större företag där de har bra kontaktnät och många befintliga kunder. Yahoos lösning kanske man istället sätter upp på nätet för att mer stora Googles affärer under två till tre än att man räknar med att den kommer leva kvar långsiktigt.

Utveckling av en sökmotor istället för två

Totala utvecklingskostnaderna för sökmotorerna minskar naturligtvis. Samtidigt är jag inte säker på att det handlar om särskilt mycket pengar för Yahoo där det nog inte längre var särskilt prioriterat. Att detta var en viktig faktor tror jag därför inte på.

E-post, chatt, telefoni m.m.

Jag tog mig inte tid för att gå igenom alla produkter och tjänster hos Microsoft respektive Yahoo! inriktade för webben. Även om det borde ha gjorts är jag tveksam till att något kritiskt här kan finnas gömt i Yahoo. Snarast misstänker jag att ökad röra i integration mellan olika sajter är en riskfaktor för Microsoft och kan minska antalet nya registrerade användare.

Annonsering

Annonsering är givetvis oerhört intressant. Det handlar om mycket pengar och här tar Google större delen av de aktuella kunderna. Tydlig synergi mellan Microsoft och Yahoo finns och uppgifter i pressmeddelandet anger att:

  • Yahoo! ska hantera all försäljning som kräver säljare.
  • Microsoft lösning kommer hantera all automatisk handel i annonser.

Fördelen bedömer jag är mycket större än vad som först framgår. Dels handlar det om att det blir enklare för kunderna och att de förenade annonseringsnätverken blir mycket större:

  • Kunder kan köpa annonser som visas i ett mycket större nätverk av sajter.
  • Det gör det enklare att handla stora kampanjer utan att behöva köpa från flera aktörer i olika gränssnitt.
  • En del kunder som tidigare valde bort Yahoo och Microsoft för att använda Google kan kanske tillkomma.

Yahoo! har vidare vertikala sajter specialiserade på särskilt lönsamma segment (t.ex. resor). Dessa besökare är värdefulla för annonsering och väldigt billiga att få dit. Varken Google eller Microsoft tycker jag man kan säga har något motsvarande.

Är detta ett vapen mot Google? Absolut! Några angrepp som kan vara möjliga (därmed inte sagt att de blir aktuella) är:

  • Priserna på annonsering kan pressas ned. Om det drabbar Microsoft mindre är inte säkert men det är inte orimligt p.g.a. fler inarbetade affärer.
  • En annan kultur bland Yahoo-säljare kan ta vissa typer av kunder från Google.
  • Det förenade nätverket kommer ta annonsering där de innan var för små och därmed mer problematiska att köpa ifrån.
  • Annonsering kommer lägga fler kampanjer hos Microsoft med enkelheten som förutsättning men med målet att ha en stark konkurrent till Google.

Detta tror jag var en mycket avgörande faktor bakom samarbetet.

Ett hot som numera är litet är avseende totala antalet egna besökare. Google har idag många mycket välbesöka sajter utanför sökmotorn.

Samarbete med Googles fiender

Steve Ballmer kommer söka samarbete med Googles övriga fiender. Däribland troligen i först de stora amerikanska tidningarna. Microsoft kommer säkert komma ut med förändringar anpassade för dem eller nya produkter.

Det kan tyckas att samarbetet med Yahoo! inte är avgörande för detta men jag tror att det är det. Nu upplevs Bing under en period som ett realistiskt alternativ till Google. Hur länge perioder varar återstår att se men Ballmer kommer fullt utnyttja spelrummet han har.

Vad är vapnet?

Vapnet är annonsering på Googles starkaste fiender. Det kommer komma nya starka produkter inriktade på tidningar. Microsoft kommer dock knappast begå misstaget att rikta in sig för unikt på de stora missnöjda tidningarna. De vet att de större bloggar och nättidningar är mer lönsamma kunder genom att vara mer kostnadseffektivare. Vidare är dessa publicister kritiska för hur åsikter sprider sig på internet.

Vidare verkar det inte otroligt att Microsoft kommer utnyttja produkter från Yahoo! utan långsiktigt värde för att störa Googles affärer.

Vem fick ut mest av affären?

Jag menar att Microsoft fick ut mer därför de kan ha hittat ett vapen. Yahoo kommer bygga upp större annonsintäkter men det gäller lika mycket Microsoft.

Följande inlägg mig att fundera över och därför skriva inlägget:

Who came out ahead in the Microsoft-Yahoo deal?

Något som förvånar mig är hur många som kan svara så snabbt på frågan. Själv känner jag snarast att det här skulle man behöva titta flera veckor på. Troligen spelar trosföreställningar in i den typen av snabba åsikter. Här tillför de ingenting därför att vapnet rör inte personer som redan är troende på någon part utan påverkar mer neutrala respektive Googles fiender.

Fortsättning och mer om sammangåendet

I en fortsättning kommer några förslag på hur Google kan möta hotet. Det är egentligen mer intressant att titta på och långt ifrån otroligt kommer nya insikter kring vad Microsoft såg hos Yahoo komma.

Mer om samarbetet finns att läsa i pressmeddelandet:

Microsoft, Yahoo! Change Search Landscape (Microsoft.com)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar