Om strukturering av Kraftfulla Trender

2009-07-04

Att sätta Träning av hjärna bland "Trender förklarade & klara" är givetvis felaktigt. Vad jag egentligen syftade på var en gemensam underligande faktor för flera av fenomenen. Det har dock av olika orsaker berörts dåligt och inte minst för Google och Hello Kitty. Träning av hjärna berör heller egentligen inte det alls utan är mindre case-studie underliggande ett där större tänk.

Det är naturligtvis utan betydelse. För alla är det ju ändå uppenbart att omedelbar och uppföljande påverkan på humör är avgörande för hur saker och ting säljer och sprider sig. Här ligger egentligen en troligen ganska viktig faktor bakom Google:s framgång. Medan t.ex. Yahoo ökat sin ansträngning av de omedelbara delarna här av kognitionen har Google lyckats hålla nere det medan de samtidigt ökat långsam långsiktig positiv påverkan. För långsiktigt värde se t.ex. Att söka internet bra för hjärnan. En kort reflektion är också:

Sedan vilket är lite intressant ökade Google utan att tänka på det tror jag den negativa ansträngning som krävs av mindre och medelstora publicister i två perioder (jag sett). Båda gångerna resulterade det i stor negativ återkoppling och att Google förändrade strategi. Där är vi förövrigt just nu precis efter den sista sådana perioden.

Men exemplen är givetvis väldigt kort & saknar helhet och något djupare lär heller inte publiceras här.

Hur som helst spelar det egentligen ingen roll. Men för den som seriöst här tittar på flera av trenderna är det naturligtvis bra att veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar