Slutgiltigt omdöme: Mortal Kombat för ökad motivation

2009-07-30

I Träna hårdare med musik skrev jag om tipset Matt Cutts gav om Mortal Kombat som träningsmusik. Efter att ha testat lite mer följade jag upp mitt inlägg och skrev bland annat:

"Jag måste säga att filmmusiken fungerar perfekt för motivation. Fast det gäller att man rör sig för att få effekt. Perfekt att träna kampsport i luften utan motståndare till."

Citerat: Raiden i Mortal Kombat

Nu har mer experimenterade skett och jag är beredd att ge ett slutgiltigt omdöme.

Mortal Kombat har ovanlig påverkan

Det filmklipp som avses har vi nedan och jag är inte säker på att det är samma musik utan valde ut en jag tyckte verkade intressant:

Den kan på öka min motivation men effekten uteblir om jag bara hör musiken. Istället störs jag då av de mer oroliga delarna av musiken (t.ex. "More and more"). De oroliga delarna inducerade på en redan relativt hög stressnivå en negativ upplevelse. Däremot om jag tränar kampsport eller tai chi samtidigt ges kraftigt ökad motivation.

Musik och Tai chi för hjärnan

Tai chi och kampsport tillsammans med rytmen mellan oroliga element gav "avslappnad vakenhet" och hjärnan förändrade hur den arbetade. Min tolkning är att dominerande hjärnvågor förändras av. Kanske till mer gamma-vågor? Eller om det rent av är så att den här typen av musik inducerar beta-vågor. Det skulle förklara ett och annat jag sett tidigare (bl.a. med Leila K i Electric). Det tror jag gjorde att den förändrade stressreaktionen kunde tillföra motivation utan negativ upplevelse.

Effekten utan de "oroliga delarna" liknar troligen den jag föreställer mig att lösningen "Brain Music Therapy" U.S. Department of Homeland Security börjat testa för att se om den kan användas för att minska skadeverkningarna av stress respektive öka koncentrationsförmågan. Mer skrivet på svenska om detta finns i:

Musik för minskad stress och ökad koncentrationsförmåga

Upprepad och långvarig stress är skadligt. Däremot kan tillfällig stress hjälpa oss att lösa problem och en studie har kanske förklarat varför. Det forskarna såg var att möss lättare klarade av att lösa labyrinter vid kraftig stress. Effekten såg ut att komma från stresshormonet kortison. Kanske kan tai chi ev. tillsammans med anpassad musik vara ett verktyg för att under kraftig stress prestera längre med färre skadeverkningar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar