Trenden Google

2009-07-04

Nu tror jag förövrigt att jag hyggligt förstår trenden Google. Google är dock oerhört komplicerad genom att den är så bred i funktion och uppenbart väldigt många personer påverkar.

Vad som alltid är problemet när man skildrar och skriver om Google är dock konkreta exempel. Direkt när man gör det kring derivata-förändringarna i en punkt just nu för att återkoppla och visa att något är korrekt riskerar det att bli oansvarigt. Inflytandet Google har gör att missbruk alltid söks och det kräver stor försiktighet. Det samma gäller t.ex. Twitter.

Här har jag aldrig följt dem utan det har jag haft en separat blogg till och en lämplig ögonblicksbild är nog Betydande förändringar i Google. Fast jag gjorde heller inte där någon lätt tolkad slutsats och det har just med behovet av detaljerade exempel vilket just kan påverka utvecklingen negativt.

Kort kan man dock se dem varit i tre tidsåldrar där de precis påbörjat den sista och viktigaste. Jag upplever att de här är på väg rätt. Också tror jag att Google åtminstone de kommande fyra till fem åren fortsatt har goda förutsättningar för att relativt sin övriga bransch uppvisa god vinst. Kritiskt är nog bl.a. helhetstänk, nya marknader (utvecklingsländer), Japan och Kina och ökad enhetlig diskussion. Särskilt helhetstänk är naturligtvis avgörande eftersom det är så svårt. Ökad enhetlig diskussion är ganska flummigt uttryckt men det handlar om att hantera de ovänner de har inom press i en del länder, bland lagstiftare i en del områden, i associerade branscher o.s.v.

Men det här säger egentligen ingenting. Och utan att ordentligt titta över och sammanfatta samtidigt är risken hög att jag tar fel någonstans. Men jag avstår. Jag har följt dom så länge och känner starkt att dom nu är på rätt väg och potentiellt kan ge gigantiskt värde till mänskligheten och samtidigt tjäna ofantligt med pengar. Förhoppningsvis har jag rätt.

Tidigare här på Pryltrend om Google:

Google USB flash stick
Virtuella julgranar för Google Desktop
Visitkort: Tradition, Standard & Kreativ inspiration (rulla ner en bit)

Frågan är vilken "label" vi ska ge det här inlägget? Kanske bör en ny vi kallar "Kraftfulla Trender" skapas? Vi gör så. Där stoppar vi också in Hello Kitty, Wii och Kognition.

Det roliga är I Ching också tyckte Google kändes lovande. I Ching har överhuvudtaget uttryckts sig lovande om Google. Med rätt företag kan världen förändras. Folk tänker alltid så enormt stort när ett problem ska lösas men hur bra brukar det fungera? Istället måste man förstå problemet och se det tydligt och göra en lösning riktad mot problemet. Är lösningen välriktad känns lösningen aldrig komplicerad utan upplevs tydlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar