En möjlighet jag såg med kommande Nintendo Vitality Sensor är att utveckla dataspel som hjälper till att minska stress, högt blodtryck och sömnproblem:
Wii Vitality Sensor fanns redan till Nintendo 64
Detta passar perfekt med Nintendo offensiv mot nya dataspelare. Där har man nu på allvar börjat tränga in bland äldre. Dataspel för långintensiv motion i hemmet och träning av hjärnan är vad som intresserat dem. Samtidigt tror jag inte att det här är en grupp som köper många dataspel. En satsning mot stress kommer därför inte bara ge helt nya kunder bland äldre utan få befintliga äldre kunder att köpa mer. Dessutom finns säkert många kunder att ta bland hårt arbetande och stressade i gruppen 35 - 60 år.
Nintendos President Satoru Iwata (岩田 聡) bekräftar nu att detta är Nintendos strategi:
- Vi utvecklar det första dataspelet inriktat på avslappning. Det är raka motsatsen till traditionella dataspel. Målsättningen är att berika användarnas liv och inte minst bland dom som alltid är upptagna och stressade.
- Du har säkert upplevt hur det är att komma sent hem från arbetet och vara så trött att du inte kan somna. Tänk dig nu att din Nintendo kan hjälpa dig varva ner och somna.
Att Nintendo säger att målet är att berika kundernas liv är väldigt intressant. Det är ett bredare och annorlunda mål än att ha värdens bästa spelkonsol och göra väldigt bra dataspel. Detta stämmer bra med slutsatserna jag drog om orsakerna till den enorma framgång Wii haft:
Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget
En till möjlighet till nya dataspel jag tror skulle passa in i konceptet är Mindflex. Det är utrustning där hjärnvågorna mäts och bör göra det möjligt med dataspel där du tränar upp koncentrationsförmåga:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar