Den första stora genomgången av figurer i dataspel inkluderade de 150 mest populära spelen under året över nio plattformar. Det visade sig att figurerna inte på ett bra sätt representerar det amerikanska samhället (och ännu mindre det svenska):
- Färre än 3% av dataspelen hade figurer som är "hispanic".
- Samtliga hispanic var bakgrundsfigurer.
- Latino barn spelar videospel lika mycket som vita barn. Och de kan inte spela sig själva. För att identitetsutveckling är detta ett problem. Det kan också minska intresset i ny teknik vilket gör att underrepresenterade grupper faller under kurvan. Ironiskt är det mindre troligt att de själva kommer göra dataspel så att detta bryts eftersom dataspel är kritiska för stimulera intresse i vetenskap, teknik, programmering och matematik, menar Dmitri Williams, assisterande professor vid USC Annenberg School for Communication och som ledde arbetet med studien.
Barn, USAs ursprungsbefolkning (indianer) och äldre var också underrepresenterade. Bara 10% av spelbara figurer var kvinnor trots att 40% av spelarna är kvinnor. Färgade amerikaner ("african-Americans") var representerade motsvarande som i samhället men huvudsakligen i sportspel eller på andra sätt i form av stereotyper.
Läs hela studien i New Media Society:
Williams, Dmitri, Martins, Nicole, Consalvo, Mia, Ivory, James D. The virtual census: representations of gender, race and age in video games. New Media Society, 2009 11: 815-834 DOI: 10.1177/1461444809105354
Alla viktiga områden Pryltrend följer inom dataspel hittar du i:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar