Konfucianism tar över vid 30 år - 34 år

2009-09-29

Ett intressant fenomen är att man oftast med ökad ålder gärna fastnar i det man är vad vid. Det är inte alls nödvändigtvis någon nackdel och balanser den dynamik och förändring ungdomen står för.

Ett välkänt exempel på det har vi i den musik vi föredrar. Ofta gillar man bäst att lyssna på musik från ungdomsåren eller med den likartad. På liknande sätt märker jag att helst föredrar att se ungefär samma gränssnitt på webbplatser och använder därför i första hand Google eller de nättidningar jag oftast läser. Det ligger helt enkelt en lite större kostnad att uppleva något nytt.

I de här två inläggen diskuterade jag konfucianism och pekade på hur jag med åren allt mer hamnar i konfucianism:

Konfucianism och Taoism

Värdet av "Tao" i Youtube

Jag tror det är vanligt och ett exempel på denna utveckling. Kanske träder dit in bit för bit så att man ungefär vid 30 år - 34 år transformeras till de konfucianistiska personlighetsdragen. Man föredrar ett lugnt liv utan att behöva engagera sig i förändring och snarast föredrar att slippa det.

Där i kan nog ofta med åren konkret sämre förutsättning finnas också. Ungdomar kan t.ex. välja att stå utomhus i kö för att få biljetter för att lyssna på ny musik. Några år senare i livet kommer de varken vilja lyssna på ny musik och ännu ens stå i kö utomhus dagtid någon längre tid.

Samtidigt bygger man med åren andra förutsättningar. Folk bildar vanligen familj vilket kräver andra uppgifter. I detta ligger med andra ord kanske snarast just en transformation än att man tappar förmåga.

Fortfarande att träna hjärnan är viktigt och blir viktigare åtminstone för närminne ju längre upp i åren man kommer. Tips på de tfinns i:

Träning av hjärna

Tetris tränar upp din hjärna

Hur har det gått med min jonglering?

Tränar min Intelligens! Inköpta prylar

Där tränar jag just nu med tetris och jonglering men det börjar bli dags att växla övning. Efter ett tag får de sämre effekt. Kanske schack igen? Eller Big Brain Academy på Nintendo DS?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar