Följ satelliter på en karta

2009-10-05

Jag hittade en kul sajt där man kan följa aktuell position för mängder av satelliter på en karta. Nedan ser vi GeoEye-1 (Eye-in-the-sky jag ibland kallar den) som just nu är utanför Madagaskar (men den rör sig väldigt snabbt över jorden):

Ringen runt satelliten visar räckvidden där en person från marken kan se satelliten. De ganska högupplösta bilderna GeoEye-1 tar kan vi alla titta på via:

Google Earth

Mer att läsa om den finns också i:

Kan GeoEye Inspirera till en Bättre Värld?

Sajten där satelliter kan följas är:

www.n2yo.com

Eller gå direkt till undersidan där GeoEye-1 spåras:

GeoEye-1 | Tracking

Nyligen hade vi den här över Uppsala och en prediktion jag fick för idag har vi i:

GeoEye-1 idag 5 oktober ovanför Uppsala

Hur som helst gillar jag GeoEye-1 och för mig är den alltid välkommen (^_^)
Det stör mig inte att jag syns bra i högupplösning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar