Gör något kul med ditt varumärket och jonglera det

2009-10-15

För många varumärken på webben tror jag att det är bra att variera lite och göra det roligare. Fast utan att det direkt stör. Det gör besökaren gladare och kanske att de lägger märke till mer. Exempel som diskuterats inkluderar Google bl.a. i följande två inlägg:

Google i Streckkod

Konfucianism och Taoism

Överhuvudtaget är Google mycket duktiga på detta och tycks ha en del riktigt duktiga illustratörer.

Ett till kul exempel såg jag i deras bloggkatalog:

www.google.com/press/blogs/directory.html

Där hade de modellerat om varumärket till jongleringsbollar:

Mycket elegant gjort. Det ger riktigt fin 3D-känsla till katalogen. 3D-känsla passar bra för en katalog eftersom det är lite som ett skåp där man hämtar fram den Google-blogg man behöver. Det känns nästan som det bara är att ta upp bollarna och börja jonglera.

Jag tror nästan jag ska försöka mig på att skapa djup på Pryltrend med en liknande metod. Men jag kommer nog inte använda jongleringsbollar. Fåglar kan vara en möjlighet eller ett teleskop.

Är jongleringsbollar en bra give-away?

Färgerna ser då mycket bättre ut än de jag har på mina jongleringsbollar. Skulle reklammarknaden riktigt gå ner kanske det är något att börja tillverka och sälja? Jongleringsbollar inspirerade från företagets varumärke kan förövrigt vara en kul give-away för vilket företag som helst.

Mina inte lika fina men väldigt prisvärda jongleringsbollar finns på bild i:

Hur har det gått med min jonglering?

Illustrera enkelt och bra med Google

Ett problem jag har haft med att göra illustrationer är att alla verktyg för det är så himla "dåliga". De är typiskt alldeles för avancerade för att det ska bli av att lära sig. Verktyg som är enkla är istället omöjliga att göra något snyggt med. Där har vi faktiskt nu ett alternativ från Google jag upplevde som både enkelt och bra när jag tittade på det:

Google Docs nya ritverktyg

Mer Google på Pryltrend

Här har vi hur som helst några till inlägg där jag följt henne:

Skapa 3D-hus till Google Earth med Google Building Maker

Nå Google från "alla" mobiler

GPS och Google Maps till Nintendo DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar