Den enda av de moderna inspelningarna av CS Lewis böcker jag sett var The Chronicles of Narnia: Prince Caspian. En lustig detalj i den anknyter bra till detta inlägg där vi diskuterade hur en stark "arketyp" jag brukar kalla gudinnan:
I exempel två användes Apoliva-reklamen för ett uttryck av henne jag brukar kalla den silvervita gudinnan och som själv uppfattar som hennes starkaste form. Ett till av få sammanhang där jag sett henne uttryckt så här var just i Prince Caspian där hon vaknar till liv i en vägg av is när desperationen är stor. Jag riktigt ryckte till av förtjust förvåning när jag såg jag det på trevliga Spegeln i Uppsala. Någon bild på det hittade jag inte men den här illustrerar vad jag menar:
Vad som uttrycks är just kraft. Arketypen har ingen moral - positiv eller negativ - sådant är bara färg som läggs ovanpå när den används. I filmerna om Narnia lades hänsynslöshet och ondska på den.
I Apoliva-reklamen strävande man kanske efter förförisk sensualism men nådde nog inte ända fram. Trots det är reklamfilmen på alla sett imponerande. Dessutom är den nyskapande eftersom den så vitt jag vet är den första som använt denna arketyp (den Silvervita Gudinnan). Föga förvånande visade sig reklamfilmen exceptionellt effektiv på att ta uppmärksamhet.
Oavsett om vi tittar på reklamfilmen eller på Narnia-Häxan kan nog de flesta hålla med om följande:
Hon uttrycker oerhörd kraft!
De sammanhang där jag överhuvudtaget sett henne är faktiskt få. Ännu intressantare är de alla ganska färska i tiden och jag misstänker så smått att de alla kommer från samma inspirationskälla och samma där jag såg henne första gången.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar