Android Market är nyare än många andra tjänster för att ladda ner programvaror. Analysföretaget Distimo såg dessutom att dataspel "märktes" mindre på Android Market jämfört med App Store.
Jag tror att möjlighet till nöje är kritiskt för att kommande mobiler ska bli framgångsrika. De kommer bli den enda bärbara enhet vi har och den ska fånga alla våra behov i det segmentet. Det handlar t.ex. om musik, film och dataspel.
När Sony Ericsson nu satsat på Android i XPERIA X10 kanske det även kan öka antalet dataspel på Android Market? Sony är trots allt en erfaren leverantör i detta segment. Kanske är detta orsaken till att de valde Android 1.6 snarare än att försöka hinna med 2.0? Vill de försöka få ut "tyngre" spel är stabilitet viktigt och kanske är 1.6 ett säkrare val.
Dessutom bör att Motorola och Sony Ericsson liksom flera andra satsat på Android få fler leverantörer att utveckla spel till Android. Under oktober sågs just detta:
"Also during the month, Sprint launched the new HTC Hero handset which is the first Android handset for the CDMA-based carrier.
Both additions allowed the Android gaming marketplace to rise 53% in estimated gross revenue from the month prior. Such a change is very indicative of the improvements, as September actually saw reduced revenues from August by an estimated 5%."
Från: FADE LLC presents sales estimates for the Android mobile gaming platform for October. Highlights include top 10 games by revenue, data on the 53% increase in revenue from the month prior and more (Vgchartz.com).
Även om det ännu inte handlar om några stora summor som omsätts är det kritiskt för Androids framtid att spelutvecklingen tagit fart.
Relaterat på Pryltrend
Tidigare inlägg om Android, Sony och XPERIA X10 på Pryltrend:
I "make.believe" lyckas Sony fånga kritiska trender
Kom ihåg saker med hjälp av Android mobiler
Dataspel populärare till iPhone än Android
Reklamfilmen för XPERIA X10 analyserad
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar