|
Jag berörde löst fyra element (för att använda ett begrepp skilt från faktorer som jag har använt för verkande av annan typ) runt marknadsföring eller snarare hur en produkt eller tjänst passar mot verkande trender:
Wind It Up
Få det trendigt utan att förändra vara eller tjänst.
The midas touch
De oftast små förändringarna i objektet eller framställningen av det i hjälptext och reklam som för det till trendernas mitt.
Leendet
Den eller det som gör dig på gott humör gillar du bättre.
Känslor avgör
Känslor är viktigt men ändå missas det ofta och inte minst inom IT.
Vad har Google Wave från respektive av dessa? Tänk här på att jag fortfarande bara utgår från det första intrycket direkt efter inloggningen - Kanske 10 sekunder. Det kan verka underligt men det är mycket som avgör just där och viktigare känner jag att det ofta är små enkla förändringar som kan optimera just där.
Wind It Up har Google alltid haft stor talang för och numera får de massor gratis. Google Wave blev omskriven så fort folk hörde den trots att jag fått för mig att många knappt begrep vad det var. Inte jag heller men nu när jag tittat lite ser jag det (^_^)
När det gäller att leendet är det som jag tidigare skrev att jag tror det behöver vara levande välkomnande från start:
Google Wave behöver vara "levande" från start
Att få Google Wave levande
Att känslorna styr är inte hela sanningen. Mycket ska vara ytterst tekniskt men på längre sikt verkar det troligt att känslor är något som behöver komma in i sökning på nätet. Det blir nästa steg i utvecklingen av internet och en del av de stora aktörerna har börjat satsa. Om det ännu gäller Google vet jag dock inte.
Tveklöst har någon (eller haft) i Google the midas touch men det är många produkter numera. Google Wave idag verkar för mig vara en plattform med förutsättningar att bli stort. På det krävs nog just the midas touch för att den ska bli attraktiv, vinna och ta rollen som dominerande lateralt gränssnitt mot internet. The midas touch är dock något som jag känner för sådant här bäst kommer ganska sent.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar