Nokias motto "connecting people" var helt rätt när det kom. Idag är det självklart och kommunikation i mobilen handlar numera bara om att se till att via lateralt stödja allt nytt som dyker upp på nätet. Innovativt tänkande kan fortfarande ha viss betydelse som tjänsten Google kom där mobilen ropar till när du är i närheten av vänner. Men sådant handlar nu om teknik i nätet lika för alla operatörer och applikationer utvecklande av tredje part (t.ex. Google).
Nöje, kommunikation och assistent
För mobiltillverkaren gäller nu att skapa det samlade koncept som attraktivt fångar in alla trender konsumenterna söker. Viktigt att få in är en helhet där nöje och kommunikation kombineras. Nöje oavsett om det är musik, film, dataspel eller något annat. För mig känns det som att de klarat att fånga mycket av detta i den nya Sony Ericsson XPERIA X10 som snart ska komma.
Ett bra exempel är 3D-spelen till XPERIA X10. Dessa finns givetvis till mycket annat men Sony Ericsson har prioriterat området. I reklamfilmen nedan ser vi just detta:
Starkt är även om man klarar att få mobiltelefonen till att bli närmast en sekreterare som håller reda på ditt liv. Här tänker jag längre än kalendrar och som jag ser det ska den vara personlig och tänka lite själv. En riktigt bra mobiltelefon ska konkret göra dig framgångsrik på arbetet. Dina kollegor ska märka skillnad.
Den optimala mobiltelefonen ska:
- Ge dig gott humör.
- Hålla reda på allt du själv missar.
- Komplettera dig på alla andra sätt du behöver.
Sonys styrka - make.believe
Sony har förutsättningar att fånga trenden och bli brutalt starka. I Sony Ericsson har de erfarenhet av mobiltelefoner även om ingenting de gjort på år varit rätt. I Sony finns erfarenheten av dataspel och nöje samtidigt som Japan är centrum för de virtuella trenderna.
Mottot make.believe Sony införde i hela företaget och Sony Ericsson tidigare i år sammanfattar både deras styrka och trenderna:
- De 3D-spel XPERIA X10 stödjer är ett exempel på samma sak.
- Ska en mobiltelefon inte vara det som i vardagen hjälper dig realisera dina drömmar?
- Är inte de virtuell assistenter vi snart kommer se påhittad verklighet?
Detta är just ett av budskapen i reklamfilmen för XPERIA X10:
Hur förklarar Sony sitt motto?
Sony själva förklarar sitt motto enligt att "believe" representerar Sonys ideal - förmåga att tänka och drömma. "Make" står för företagets förmåga att förvandla dessa idéer till verklighet. I punkten möts kreativitet och verklighet och symboliseras Sonys förmåga att föra drömma till verklighet.
Spännande är att Sony just tar 3D-spel som ett exempel på mottot realiserat:
"[...] Sony also announced examples of how "make.believe" translates into products and services, including the scheduled launch of 3D hardware and content for use in the home from 2010, and the introduction to key European markets of the PlayStation®Network video delivery service, which Sony has already launched in the U.S. market."
Sony känns allt starkare
Mitt intryck från Sonys nya motto och vad jag än så länge hört om Sony Ericsson XPERIA X10 är att koncernen är på rätt väg. De har klarat att fånga starka trender många andra (t.ex. Nokia) dåligt ser. Dessutom klarar de att föra ut konceptet i reklamfilmerna.
Jag är riktigt imponerande. Nu gäller det bara att tekniken fungerar bra och att alla program konsumenterna vill ha finns att få från Android Market. I så fall kan Sony Ericsson XPERIA bli nya iPhone.
Läs mer
Sony berättar om sitt nya motto:
Inlägg om Sony i urval:
PSPgo är Sony's nya bärbara spelkonsol
Reklamfilmen för XPERIA X10 analyserad
Reklamfilmen för XPERIA X10 (headset version) analyserad
Karta och lokalisering i XPERIA X10
Trenden där vi kompletterar oss själva med virtuella assistenter har tidigare berörts bl.a. i:
Virtuell hustru + Diary Girl + Dr. Kawashima = Framtiden
Framtiden för mobilitet utifrån en portabel Xbox
1 kommentar:
Vill du inte ha en mobiltelefon som din virtuella assistent - så finns Sveriges första multivirtuella assistentföretag redo för att hjälpa dig! Att jobba med en virtuell assistent ger dig mer tid och frihet, mer gjort på kortare tid, mer pengar i kassan, personlig service utifrån ditt behov just idag och framför allt och allt genom ett telefonsamtal. Efter analys av ditt behov får du en egen virtuell assistent och jobbet utförs via telefon, e-post och internet. Vill du veta mer, besök vår hemsida: www.DinAssistentOnline.se
För din välgång,
ViviAnn Labba
Online Business Manager, författare & föreläsare
Din Assistent Online är en del av Business Smart
Skicka en kommentar