"Reklamfilmen" för kangaroo hoodie diskuterades i två inlägg där olika möjligheter och motiv togs upp med fokus på marknadsföring:
Kangaroo hoodie demonstrerar smart marknadsföring
Ta besökare från TV till TV-kanalens egna hemsida
Inläggen ovan bör läsas in i ordning med detta som det tredje och sista.
Flyttar besökare från TV till webb
Uppföljning pekar på att den förklaring jag höll som troligt när jag såg reklamfilmen inte var hela förklaringen. I reklamfilmen anges webbadressen:
Vilken skickar besökarna vidare till en undersida på MTV. Klickar man sig vidare (den skickar dumt nog inte besökaren 100% rätt från start) hittar man:
Kampanjen flyttar med andra ord besökare från TV till webben. Det tycks åtminstone delvis kanske också vara en kampanj. Där trodde jag vi hade hela förklaringen men det stämmer inte.
Reklam för nytt TV-program
Läser vi på undersidan förstår vi att en ny TV-serie börjar på TV: 2009-11-22 19:10. MTV berättar:
"I MTV's 16 and Pregnant får vi skapa bekantskap med tonåringar med en bulle i ugnen.
Varje avsnitt är dedikerat en tjej som vi följer under 5-7 månader medan magen växer tillsammans med ansvaret och vuxenvärlden närmar sig med stormsteg med all dess ansvar, förpliktelser och besvikelser väntandes bakom hörnet."
Här verkar det som att MTV kombinerat fyra saker:
- Flyttat besökare från TV till nätet på billig tid.
- Fått färska länkar till sin TV-sajt.
- Gjort en kampanj runt ett kanske viktigt område.
- Fått reklam för en ny TV-serie.
Filmklippen som jag förstått det vid en snabbtitt är sådant som lämnats i bidrag till en tävling där priset är just att de används för att göra reklam för TV-serien. Kostnaden för det hela trots troligen effektiv verkan bör därför vara låg. Detta imponerar storligen på mig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar