Microsoft satsar på enkelhet i reklamen

2009-11-09

Företag vet att enkelhet är viktigt men att nå fram till det är mycket svårare. För Microsoft var det tidigt ett tänk men under en ganska lång period har operativsystemet upplevts krångligt. Windows 7 har jag aldrig testat men Microsoft pekar på att just enkelhet är en sak de satsat på.

Intressantare att fundera över här på Pryltrend är att hur begreppet enkelhet verkar i reklam. Vi kan se att Microsoft lyfter fram just detta:

© Microsoft

Jag har inte tidigare funderat eller följt hur kommunicerad enkelhet påverkar. Ändå vad jag tror är riktigt är för Microsoft att trycka mycket hårt just på detta om man klarat att uppnå en tydlig skillnad.

Anledningen är att jag tror att många gått från Microsoft till Linux eller är på väg att göra det just p.g.a. krångel. Det är jag ett exempel på själv. Att högt och tydligt berätta att man blivit bättre kan säkert få en hel del att istället göra ett försök med Windows 7.

Tidigare om reklam för Windows 7:

Kul reklamfilm - Windows 7 house party

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar