Japanska reklamfilmer med Nanako Matsushima har jag använt för att peka ut faktorer som kanske påverkar deras verkan. Fördelar med just dessa är att Nanako Matsushima är en mycket skicklig skådespelerska, reklamfilm från en annan kultur ger nya intryck och att de är från Japan kan tydliggöra saker svårare att perceptera i hemmavand reklam.
Här har vi ett till intressant exempel där Nanako Matsushima gör reklam för MaxFactor. Intressant här är att detta är ett varumärke skapad i och byggd av den västerländska kulturen men som här marknadsförs mot Japan med en japansk skådespelerska.
Just att man valt en japansk skådespelerska kanske är bra. Samtidigt är konceptet samma som jag sett här i Sverige d.v.s. att skådespelerskor anses vara bättre på att välja kosmetika och de väljer just MaxFactor. Kanske hade en västerländsk rent av fungerat bättre givet att de är kända från någon film som sålt riktigt bra i Japan?
Dessutom betänk hur folk är vana att se Nanako Matsushima i reklamfilmerna vi redan tittat på. Jag upplever att hon klär sig annorlunda i denna. Visst tänket kanske är att få henne verka professionell och det ska stärka idéen om att det här är professionell kosmetika. Men jag misstänker att det ger en känsla av att allt är konstruerat runt ett falskt budskap d.v.s. får folk att reflektera snarare än att acceptera.
Ändå är det absolut inte någon dålig reklamfilm. Nackdelarna jag pekade på kanske inte är så betydande. Eventuellt vägs det upp av styrkor reklamfilmen har på de affärskvinnor den är inriktad på. Jag tror jag får försöka luska rätt på försäljningsstatistik och återvända till den här reklamfilmen. Min samlade misstanke är dock att denna reklamfilm skulle gå betydligt bättre i Västeuropa än Japan.
Fler reklamfilmer med Nanako Matsushima diskuterade:
Reklamfilm för Wii Fit Plus med Nanako Matsushima
Reklamfilm där hemelektronik blir "vapen"
Reklamfilm för Nintendo DS med Matsushima förklarar marknadsföring
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar