Reklamfilmen för XPERIA X10 analyserad

2009-11-11

Reklamfilmen fångar ett antal faktorer jag menar medverkar till att förstärka hur den uppfattas. Faktiskt har ovanligt många använts och jag får nog ta mig en titt på vilken reklamfirma som gjort den. Reklamfilmen är nämligen som vi ska se på många sätt intressant.

Det alkemistiska epitetet

Först har vi det alkemistiska epitet där kvinnan söker förändring av sitt liv. Jag förklarade det tidigare så här:

"Det alkemistiska epitetet är idéen om att människan kan förbättra sig själv, sitt land och världen. Därifrån kommer hopp. Denna "arketyp" är oerhört kraftfull och menar jag vad som gav Obama till presidentposten och det som gjort honom så framgångsrik. Det är också anledningen till att självhjälpsböcker som någon som lyckats med något själv alltid säljer bra trots att tipsen i dessas typiskt är sämre än skrivna av experter (t.ex. behandlade läkare med erfarenhet från mängder av patienter)."

Från: Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget

Det alkemistiska epitet spelas elegant fram i musikens lyrik. I filmen visas det ännu diskretare men ändå tydligt. Hon söker förändring och i början av filmen är hennes kläder mörka och hon ler inte. Men lösningen hittas - XPERIA X10. På en gång i butiken ler hon och musiken blir gladare. Det sker oerhört snabbt och det tror jag är helt riktigt. Eftersom effekten av detta kan vara stor ska det köras tidigt innan tittaren riskerar att ha tröttnat.

Samma sak görs en gång till när hon packar upp mobilen. Under filmen blir hela hennes liv roligare, enklare och på arbetet går det bra. Att upprepa det är utmärkt för då fastnar det. Senare i reklamfilmen ligger epitetet under ytan men inte lika tydligt och det tror jag också är rätt tänkt.

Leende ger glädje

I filmen används leenden mycket elegant för att förstärka budskapet. Det är sällan det används lika elegant i reklamfilmer jag tittat på senaste två månaderna.

Fånga uppmärksamhet, leende och det alkemistiska epitet kombineras

Det finns ett mycket elegant exempel där flera faktorer kraftfullt kombineras. Vi ser två kvinnor men de ler inte. De tittar direkt mot oss på det sätt som fångar uppmärksamheten. För tidiga koncept som återanvänder denna hos hjärnan inbyggda reaktion finns flera som blivit mycket framgångsrika och ett exempel är Hello Kitty. Denna funktion har sannolikt hängt med sedan långt tillbaka i evolutionen och är vad vi och flera andra däggdjur visar när vi i flock uppmärksammar något nytt som kommer in i miljön. Vi ser detta här:

Plötsligt ler båda kvinnorna men vi vet ännu inte varför:

Svaret visar sig snabbt: De blir fotograferade med XPERIA X10. Vi förstår att XPERIA X10 gör folk glada. Samtidigt visas dess funktion upp.

Vitt, kraftiga färger och musik förstärker

I filmen är stora ytor vita. Det gör att föremål i färg syns bättre och deras perceptiva kraft ökar. Det utnyttjas av och till rent av elegant och ett bra exempel är dessa tre figurer:

Deras verkan förstärks ännu mer av att de gungar i takt med musiken och ler. Vidare fångas här trenden anime och detta utan att det blir för mycket för kundgruppen mellan 30 - 40 år.

Det här tycker jag ändå att man kunde ha gjort mer i filmen. Inte mycket mer men kanske tre gånger totalt. I varje större scen hon går in i hade en grupp färgstarka leende prylar gungande till musiken och viktigt vilka spontant associeras till konceptet XPERIA X10 varit starkt.

Rytmiskt kroppsspråk

Att kvinnan av och till dansar till musiken förstärker även det perception. Viktigt är givetvis att det sker nära associeras till konceptet XPERIA X10. I exemplet nedan ser vi hur hon använder håret och det har menar jag faktiskt viss förstärkande effekt:

Dokumentera ditt liv

En trend vi såg redan med digitalkameror förklarade jag tidigare så här:

"Först handlar det om att folk (särskilt yngre) gillar att spela in delar av sitt liv och dela det. Samma sågs för digitala kameror där det bland yngre rent av i maximum av trenden blev att om de inte fotograferat sig på en konsert eller liknande hade de inte varit där. Jag känner att vi närmar oss samma sak för filmklipp."

Från: Youtube fångade stark trend

Vi ser ett exempel på det där kvinnan först åker i väg på motorcykel med en man:

Därefter visas funktionen upp där hon kan se bilderna hon tog:

Kawaii

På ett fåtal stilistiska scener har vi den europeiska diskreta varianten av kawaii. Ett exempel:

Jag tycker man använt det precis lagom. Mer hade inte fungerat mot de stora åldersgrupper jag tror man riktat in sig på.

Förstärkning med färg

Reklamfilmen avslutas genom att använda färgförstärkning i perceptionen runt varumärket:

Fungerar reklamfilmen?

Nu går reklamfilmen i ganska mjuka kurvor runt faktorerna. Det jag känner är att man skulle ha tryckt till kraftigt någonstans i mitten runt en kort scen där flera faktorer kombinerats. Sammantaget är den ändå bra gjord. "Signalstyrkan" hos filmen är tydlig och relativt vad som är vanligt hög.

Att klara att nå längre på den första reklamfilmen för ett nytt koncept tror jag dessutom är svårt. XPERIA X10 tror jag är helt rätt men det blir efterföljaren som får möjlighet att sälja brutalt bra. Det därför att även om man det tycks för mig (men jag har inte rört produkten än) närma sig trendens mitt är det alltid säker som måste skruvas upp och ner. Det samma gäller reklamfilmen.

Läs mer

Fakta om XPERIA X10 hittas i:

XPERIA X10 är Häftig och har Android

Fler fallstudier för reklam:

Kul reklamfilm - Windows 7 house party

Reklamfilm för Wii Fit Plus med Nanako Matsushima

Vad Häxan i Narnia har gemensamt med Apoliva-reklamen

Microsoft satsar på enkelhet i reklamen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar