Reklamfilmen för XPERIA X10 (headset version) analyserad

2009-11-11

Nyligen gjorde jag en lång analys av reklamfilmen för XPERIA X10. Jag konstaterade att den fångat många av de faktorer jag menar förstärker perceptiv påverkan d.v.s. får budskapet att uppfattas tydligare:

Reklamfilmen för XPERIA X10 analyserad

Här har vi nu reklamfilmen för det trådlösa headset som finns:

Den fångar flera av faktorerna igen och kompletterar dessutom med några till bland de som jag lagt märke till verkar åtminstone på mig. Intressant nog är de faktorer som finns i denna men inte den andra de jag upptäckt senare även om det är långt ifrån alla. Vi kan nöja oss med en faktor därför att jag inte tidigare diskuterat dem noggrant.

Låt oss börja med att titta på ett exempel lättare att förklara där jag använt samma faktor i recensionen av Rapport:

TV trevligt bra tycks vara i tillväxt

Notera teckningen av huvudet:

Det säger något positivt och är i smyg format till ett hjärta. Båda saker ger ett positivt budskap som gör mottagaren gladare. Anledningen till att det här effekt här är just att det är en teckning. Allt annat är "data-automatiskt": fonter, bilder o.s.v. Det är vad vi är vana att se på skärmen. Teckningen bryter ut och vad som sägs via den får därför större påverkan. Samtidigt är budskapet smalt.

I reklamfilmen gör man samma sak:

Head-set bryter av genom att röra sig själv. Det formar ett smalt budskap via symbolen hjärta.

Vad jag skulle ha gjort annorlunda är jämnt vit bakgrund med mer ljus samtidigt som head-set görs svartare. Rent av kunde testa att låta det stegvis skifta över till rött eller om målgruppen är yngre kanske rosa men detta är inte genomtänkt. Även skulle jag minska storleken på hjärtat så att hela ses.

Att man "trycker" på med färg ganska snart efter bör förstärka effekten symbolen hjärtat har. Poängen här är ju att varumärket på själva headset syns och det är bra. Notera där att hela varumärket inte syns. Det kommer givet hur det ser ut i övrigt förstärka effekten men jag har inte reflekterat över det för varumärken utan endast foton på människor.

Vad kan jag säga annat än att jag redan älskar XPERIA X10. Koncept och reklamfilm är som skapade för att följa och se hur en del av även mina faktorer presterar. Det kommer bli mycket roligt att särskilt den initiala försäljningen. Jag tror XPERIA 10 kommer sälja riktigt bra och det kommer ändå vara ingenting mot efterföljare. Här kommer nästa Apple.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar