Vad begränsar vår prestation?

2009-11-25

Precis som Andreas Rolfer, Hur blir man lycklig?, Dagens Nyheter skriver kan det givetvis vara rädsla för att misslyckas:

"Många skyller på en rädsla för att misslyckas som ursäkt för att de inte testar sina gränser.

Kanske blir det falskt om jag sjunger ut. Kanske skrattar någon åt mig om jag tar på mig den där skjortan idag."

Rädslan för att misslyckas

Just det är dock inte mitt problem just nu. Inte heller är jag särskilt rädd för att någon skulle skratta åt mig. Däremot är en väldig begränsad faktor för mig precis som jag skrev i kommentaren vardagens småsaker som egentligen inte borde ta någon tid:

"Själv tycker jag nog att min största begränsning är vardagssaker som alltid kommer i vägen för större saker jag borde göra. Fick jag upp ekonomin egentligen bara lite skulle mycket bli löst bara genom möjlighet att betala någon för att komma och städa.

Det är vad som begränsar mina möjligheter mest. T.ex. när det gäller att flytta. Att misslyckas har jag inget problem med själv. Tvärtom gör jag mycket jag vet kommer misslyckas."

Även om just det där inlägget kanske inte passade in mig på tycker jag hela bloggen är läsvärd och ofta har bra tips.

2 kommentarer:

Andreas Rolfer sa...

Hej!
Är du verkligen säker på att ekonomin är det stora problemet som står i vägen för dig? I så fall, vad kan du göra för att få upp den? Går det att lösa på ett annat sätt? Sådana frågor ställer jag mig ständigt när jag stöter på problem, och det var en av sakerna jag ville få fram i mitt blogginlägg. Tänj lite på de vanliga ramarna, vrid lite till på tankarna och kanske hittar du något fantastiskt inom dig själv.
Ha det bra och tack för att du läser!
//Andreas Rolfer, DN.se

Swedish Research sa...

Nja,

Det kan man diskutera. Mina i särklass största och dominerande problem är att hantera städning och räkning. Båda stör det mesta i övrigt.

Avseende båda är ju ekonomin en möjlig lösning. Andra finns också men jag skulle föredra att just betala andra för att ta hand om det åt mig. Jag vet att det är smidigast och fungerar bäst för mig.

Sedan om vi tittar på ekonomin räknade jag ut en gång inte allt för länge sedan och som troligen är ganska korrekt överensstämmande att om jag började bryta mot Googles riktlinjer och sålde sökmotorvänliga länkar skulle intäkterna jag tar in per månad stiga till för mig "gigantiska" summor.

Men jag har aldrig kunnat förmå mig till det. Kring mycket är det ju ge och ta. Från Google får jag bra verktyg som är kostnadsfria: Analytics, flera sajter kör jag gratis hos dem t.ex. Pryltrend, jag har nytta av flera av deras sökverktyg m.m.

Dessutom skulle det via dom lösningar som efterfrågas vara både moraliskt och åtminstone juridiskt tveksamt. Det är ju trots allt så att sätta något angivet vara reklam vilket är vad som är moraliskt och juridiskt korrekt innebär ju att om det är sökmotorvänliga länkar innebär problem. Så då handlar det istället om smyg reklam som ej är separerad från redaktionell text och det är fel. Det är inte svårare än att det är fel.

Skicka en kommentar