Dune Prolog - Lång

2009-12-04

Jag gillar Frank Herberts böcker och jag tycker att David Lynch film var bra. TV-serier har jag däremot inte haft möjligt att titta på. Här har vi ett filmklipp där prologen till Dune byggts ut med fakta som framkommer i böckerna bl.a. som historik och bakgrund i dessa. Eftersom jag skrev ett par inlägg om Dune tidigare och apropå Dunes mentater kan det ju passa med inläggen om träning av hjärnan med dataspel, teckning och jonglering tar vi med det:

Inlägg om träning av hjärnan (som en "mentat") har vi urval nedan:

Tips på brain fitness

Tränar min Intelligens! Inköpta prylar

"Brain fitness" gör dig gladare

Jongleringsbollar (3 st 29 kr) fungerade bra

NeuroSky ska få tanke att styra dataspel

Citat kan göra sig bra i inlägg även när de inte är från ett reportage men används sällan. Här har vi ett från filmen med vad Duke Leto Atreides säger till sin son Paul Atreides ute på balkongen från deras slott på Caladan innan de nästa dag lämnar planeten för Arrakis (Dune):

"Duke Leto Atreides: I'll miss the sea, but a person needs new experiences. They jar something deep inside, allowing him to grow. Without change something sleeps inside us, and seldom awakens. The sleeper must awaken."

Från: Dune (Wikiquote)

Duke Leto vet att det är en fälla men värdet av att kontrollera Arrakis är enormt. Genom att han vet att det är en fälla har han dessutom en stor fördel. Problemet är dock att de har en förrädare bland sig och det visar sig vara den enda person de utgår från att de alltid kan lita på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar