Att paketera engelskt te med rätt bilder

2010-01-01

En paketering som tilltalar kunden inkluderar när det gäller te måste åtminstone (självklart) inkludera smak och doft. Lika viktigt är faktorer utanför själva varan. I en tebutik tillför personalen och inredningen i butiken dessa värden:

Flagga: United Kingdom, Marinen.
För de engelska handelsmännen likväl som marinens sjömän var det viktigt både att kunna äta stiltonost och dricka engelskt te oavsett var i världen de befann sig.

1. Vad de berättar och rekommenderar.

2. Hur det doftar och hur belysningen är gjord.

3. Design och inredning.

o.s.v.

För te som säljs livsmedelsbutiken måste förpackningen (och ev. reklam) ersätta detta. Jag tog därför en promenad över till Hemköp och tittade om jag kunde hitta en förpackning med te som fångade föreställningarna med romantiska brittiska traditioner jag övertydligt uttryckte i:

Blå stilton ger härlig smak och doft av engelsk tradition

Jag hittade ingen förpackning jag upplevde var särskilt bra gjord. För Twinings (vilka jag tror numera ägs av Lipton) hade man helt valt bort bilder. Själva färgsättning och kvalitet på kartongens papper upplevde jag dock vara bra gjord.

Det närmaste jag kom till vad jag tror man ska försöka fånga var med Lipton Earl Grey:

Rätt förpackning för Brittiskt Te

Det vi har här är i alla fall något att utgå från för att uttrycka något mycket bättre:

1. De gråa och svarta färgerna är bra även om jag tror man skulle försöka gå mot mindre svart och fler ljusa nyanser.

2. Jag känner igen doft på förpackningen. Varför inte ge plasten lite sådan vid tillverkningen - det kostar givetvis ingenting. Te och tjära kanske men sådan prövar man sig naturligtvis bäst fram till.

3. Segelfartyget känns alldeles för litet men är annars rätt. Även om man när storleken på det ökar inte bör "se" det underifrån. Det ska självklart heller inte vara gult.

4. Mörkblått för hav och ljusblått för himmel tror jag också är bra. Te ska här vara drömmen bakåt och bort. Kreativt blått ska därför dominera.

5. Man kan även försöka lägga till en "strand" eller liknande med en kvinna i rött. Enklast i traditionella indiska kläder. Kanske med en ännu mindre kvinna i blått på vänster bakom fartyget som så att säga blickar ut över havet mot fartyget. En kvinna i rött fångar kundens blick och hon givetvis inte titta inåt förpackningen som jag såg ett fruktansvärt exempel på (också Lipton).

6. Segelfartyget ska vara mycket större än övrigt och tydligt i mitten. Det har en riktning kanske 15 - 20 grader mot höger och ut från förpackningen. Vågorna runt det tillsammans med segel ska indikera hög hastighet så att fartyget känns levande.

7. Ett mer formellt brittiskt epitet men mycket mindre än segelfartyget tror jag också på. Självklart placerat väldigt strikt utanför bilden nära något hörn.

Exakt vilket epitet man skulle välja vet jag inte ingen idé om vad dock men brittiska adelsskap går ju att köpa. Triviala titlar är billiga men det kan ju vara meningsfullt att lägga lite mer för rätt utseende på vapenskölden. Inte ens de högre adelskapen är väldigt dyra (i det här sammanhanget) och har jag för mig säljs tämligen ofta (många personer har lyckats ärva mängder av titlar men har dåligt med pengar). Rimligen går det att hitta en lämplig vapensköld vars adelskap man köpa.

9. Varumärket Lipton uttrycks för stort på förpackningen. Lipton har ju alltid varit ett vulgärt te från start till idag men det är ju hos de flesta glömt utanför England givet att så många andra traditionella brittiska temärken försvunnit. Något liknande detta kan man ju förövrigt testa på en enskild paketering där man försöker köpa något bättre än Kenyanskt skräp-te uppblandat med lite indisk av halvdann kvalitet.

10. Är det möjligt att göra kostnadseffektivt tycker jag att både fartyget och epitetet ska gå att känna på förpackningen.

11. Billigt att göra (åtminstone kan jag inte tänka mig att det är annat än det) är att lägga mervärde via förpackningens tryck. Här kan man t.ex. på insidan ge över tiden varierad text.

Ett par möjligheter är brittiska ordspråk från den aktuella kulturåldern eller historiska händelser i Indien med enklare bilder t.ex. en karta med orter. Det är intressant för vuxna att läsa och ger dem dessutom föreställningen att deras barn kanske läser det och lär sig något användbart (vilket också gör det möjligt att göra det tillräckligt enkelt för att vuxna ska orka bry sig i att läsa det utan att förolämpa dem). Det går även att diskutera te och hälsa för att så att säga ta varje chans att upplysa köparen för att hjälpa denne att bli en regelbunden kund.

Ett möjligt utökat värde på förpackningens insida kan vara information om vilket te Lord Nelson oftast drack. Ett riktigt brittiskt kan ju trots allt inte uteslutas vara en möjlig förklaring till deras sjömäns många bedrifter. Te minskar trots allt risken bl.a. för karies vilket var ett stort problem för den tidens sjömän. Nedan ser vi Lord Nelsons flaggskepp HMS Victory målad i strid under Trafalgar:

Låt oss avsluta inlägget med Rule Britannia i ett filmklipp där vi samtidigt får se brittiska flaggor, fartyg och kungliga personer (som säkert alla dricker brittiskt te):

Mer om doft och färg

Mer om doft och färg:

Foton med blått är kreativa

Rätt ljus ger godare smak och starkare text

En första skiss där jag försökt sammanställa ett antal grupper av faktorer vilka kan ha betydelse t.ex. för den påverkan en förpackning av har:

Magica Perceptio | Hedonimeter.org

Därifrån går det också att nå ett stort antal studier och nyheter kring forskning.

Om varumärken och symboler

Varumärken och symboler borde följas oftare än idag men det finns några tidigare inlägg. Intressant var t.ex. loggan för nya och godkända apotek som ökade sitt värde genom att vara "sämre":

Logga för godkända apotek

TV3 loggan är diskret tydlig

Ännu mer om reklam

Tidigare inlägg där reklam diskuteras finns det ett större antal av. Hur "analys" skett beror till stor del vilka faktorer jag för ögonblicket tittat på men ändå där jag följt upp tycker jag överensstämmelse med effekt varit god. Följande tre inlägg utgår delvis från olika faktorer:

Diskret stimulerad perception för aktiva besökare och en bättre värld

Reklamfilm för World of Warcraft

Fallstudie av reklamfilm för Nintendo DS med Liv Tyler

Ännu mer om reklam:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar