Det här gratulationskortet köpte jag på ICA Vretgränd (Uppsala):
Jag tyckte han var kul därför att:
1. Jag skrev tidigare om teddybjörnar och deras färger:
Teddybjörnar är alldeles gula och bruna
Och den här teddybjörnen tror jag låg bra till i färger för de flesta potentiella kunder och inte dålig för någon även om barn ev. hade gillat honom mer gul.
2. Han har en röd fluga som fångar blicken. Jämför med vad som diskuterats bl.a. i:
Rätt ljus ger godare smak och starkare text
Google "pekar" med röda äpplen
3. Dessutom ler han vilket ju är bra för humöret. Läs mer t.ex. i:
Hur politiker ska fotograferas
Kul tankar om gulligt
4. Dessutom kommunicerar han ju tydligt med kroppsspråket i övrigt genom att lyfta armarna utåt som han vill krama mottagaren av vykortet.
5. Ögonen är förövrigt gjorda så att de nästan kan "följa" personen om man flyttar sig. Det har nog också med skuggningen att göra.
6. Elegant är att på insidan där man ska skriva finns en mini-version av teddybjörnen.
Därför är vykort populära
Det har tror jag att göra med att så många olika typer av information kombineras parallellt. Teddybjörnen är ju ett bra exempel:
- Färger.
- Kroppsspråk.
- Ansiktsuttryck. m.m.
På det kommer själva kommunikationen när det lämnas över och tror jag implicit inlärt även när det kommer med posten. Dessutom skrivs ju vanligen något i själva kortet. Det är åtminstone tolkningen jag skulle göra från perceptio i min metodik på Hedonimeter.org.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar