En kvinna i rött gör reklam för Lets Dance (TV4)

2010-01-02

Två egenskaper hos rött vi har sett pekats ut i studier är:

1. Kan medverka till att öka vår uppmärksamhet:
Vi kan uppleva att något som är rött är viktigare.

2. Få kvinnor att upplevas mer attraktiva:
Rött gör kvinnor attraktivare
(Själv tycker jag nog nästan alla leende kvinnor i TV4 ser bra ut oavsett om de bär rött eller inte.)

3. Förstärka smaken åtminstone hos vin:
Rätt ljus ger godare smak och starkare text

Själv tror jag att alla de här tre egenskaperna beror på samma påverkan i hjärnan och att det säkert finns ett spektrum där rött kan medverka till förstärkning. Det handlar troligen mycket om åtminstone visuell uppmärksamhet och den ökade aktivitet i andra delar av hjärnan som större sådan kan inducera. Ger rött en kvinna betydligt större visuell uppmärksamhet blir hon viktigare även för andra delar av hjärnan och det kan få henne att verka vackrare. Samma sak kan påverka när det gäller vin, reklam m.m.

Ett välgjort exempel på hur de här egenskaperna kan användas här vi i reklam för Lets Dance i TV4. Bra med reklamen upplever jag inkluderar:

1. En kvinna i rött är väldigt passande till dans.

2. Det är snö ute och det gör rött ännu mer synligt. Faktiskt är det väldigt lite jag kan tänka på som är mer synligt än rött mot snö.

3. Det röda som går ut från kvinnan gör att man lägger märke till skylten även på ganska långt håll. Därmed tar man sig en närmare titt eftersom man ser kvinnan i rött innanför när man sorterat ut vad man ser (blicken flyttas innan det).

4. Den svarta bakgrunden tror jag är utmärkt även om man givetvis skulle kunna tänka sig snövitt. Jag tycker dock ändå att kvinnan drar nytta av snön tillräckligt. Svart gör att man kan ha reklamen överallt. Kanske det rent av här förstärker rött utan att effekten av snön försvinner? Att det lyfter ut kvinnan i rött så att hon blir mer stående mot snön?

5. Får jag lust att titta på Lets Dance? Jag får erkänna att det är så (eller för den delen gå ut med kvinnan i rött som gör reklam för programmet). Här kan man förövrigt jämföra med att jag inte vet när jag senast lade märke till någon reklam på den där busshållplatsen och den är ju på andra sidan gatan från min lägenhet. Så jag tror nog att det är en väldigt effektiv reklam.

Läs mer om Lets Dance i TV4:

Här är dansparen i Lets Dance 2010

1 kommentar:

Swedish Research sa...

Titta!

Nu såg jag att det var en man i bilden också.
Jo TV4 är duktig på kvinnor i rött :-)

Skicka en kommentar