Google "pekar" med röda äpplen

2010-01-04

Vi har några studier som pekar på att färgen rött är "speciell". Den tycks göra kvinnor "attraktivare" och kan förstärka effekten hos rätt reklamtext. Det har här bl.a. diskuterats i:

Rätt ljus ger godare smak och starkare text

Jag gjorde en spekulation om orsaken i samband med att reklamen för TV-programmet Lets Dance diskuterades:

"Det handlar troligen mycket om åtminstone visuell uppmärksamhet och den ökade aktivitet i andra delar av hjärnan som större sådan kan inducera. Ger rött en kvinna betydligt större visuell uppmärksamhet blir hon viktigare även för andra delar av hjärnan och det kan få henne att verka vackrare. Samma sak kan påverka när det gäller vin, reklam m.m."

En kvinna i rött gör reklam för Lets Dance (TV4)

Jag såg idag att Google gjort ett elegant experiment för att undersöka (eller om de redan vet efter andra tester) hur rött kan användas i en ny (så vitt jag vet och jag hade inte tänkt på den innan) användning. Vad de gjort är att göra en doodle där ett illrött (färgen jag brukar kalla "indian rött" från "indianred" i html) äpple faller från en trädgren. Intressant är att:

1. De röda äpplena på trädgrenen åtminstone fångar min uppmärksamhet.

2. Äpplet som fallet rör sig vilket är nytt för Google doodles eller för den delen hela deras sökgränssnitt.

Här ser vi äpplet på väg mot företagslösningar precis efter att Google "kastat" det. Den fördröjning Google infört innan inställningar för webbsökning visas gör att färre distraherande faktorer finns och det röda äpplet är mycket tydligt.

3. Att äpplet rör sig tillsammans med dessa röda färg gör att man följer det dit det hamnar.

4. Äpplet hamnade tidigare direkt på länken till företagslösningar och nu när jag tittade direkt under. Ändringen kanske beror på ändrade inställningar i min webbläsare.

5. Undersidan med "företagslösningar" är en sida jag kan tänka mig är intressant att få fler att titta på. Den erbjuder möjligheter för egentligen alla kommersiella aktörer på webben och faktiskt också icke kommersiella sådana. Att få fler att titta på den kan öka Googles intäkter.

Vad kan Google uppnå?

Vad kan nu effekten bli av det här? Vi måste inse att för Google behöver effekten inte vara hög för att vara tilltalande effektiv. Kostnaden för att tillverka bilden är troligen mycket låg jämfört med övriga kostnader.

Resulterar den i bara en liten andel fler annonsörer eller annonsvisare ger det givet Googles enorma antalet besökare stora pengar och inte minst därför att nya kunder i dessa segment ofta är långsiktiga kunder. Vidare fungerar lösningen går den kanske att anpassa till en lång rad andra applikationer.

Är det bra gjort?

Jag tycker idéen är enkel och det är ofta ett bra tecken. Det här har jag heller inte sett förutom. Nu när jag sett det verkar det uppenbart men jag hade inte tänkt på det tidigare. Att hitta något enkelt som kan fungera är en bra prestation bara det och om inte annat ger det värdefull kunskap inför framtiden.

Frågan är sedan om färgen är riktig. Man kan ju tro att om det här med visuell uppmärksamhet är rätt ska den vara det men jag hade nog prövat med en ljusare nyans. Rött snarare än indian rött vilka jag tror är olika precis som rosa är lite annorlunda. Jag har dock precis börjat titta på färger och har inte den möjlighet att få in statistik jämförbar med Google. Mitt intryck så här långt dock, och jag lånar här kontext från attraktion och relationer liksom den första studien jag träffade på, är att det kanske är lite åt det här hållet:

1. Allt rött stimulerar visuell perception därför att det kan vara viktigt (t.ex. rörande blod).

2. Rött tolkas även i andra sammanhang och t.ex. att kvinnor i rött kanske upplevs vara attraktivare.

3. För sådana tolkningar kan nyanserna skilja sig något åt.

4. Rosa är lite av "lossas" rött. Den fångar uppmärksamheten men är inte allvarlig på samma sätt.

5. Rött är mer allvarligt menad än rosa och handlar mycket om motivation.

6. Gult är snarare den långsiktiga relationen efter initial rött.

7. Kanske är också gult den mer "långvariga" tillfredsställelsen i "ögonblicket" efter röd motivation givit upphov till "något" men före indian rött.

8. Givet 7 är indian rött mer den kortvariga finalen så att säga. Indian rött kanske också kanske upplevas hörande mer till den rökiga natten.

Avseende vad det eventuellt är jämförbart med i hjärnan kan vi kanske spekulera om att rött handlar om ökad aktivitet av nor-adrenalin och dopamin och åtminstone i dessa sammanhang bl.a. i substantia niagra. Gult handlar om ökad aktivitet av serotonin i flera delar av hjärnan. Indian rött motsvarar då kanske (om jag minns rätt) den direkt underliggande delen till substantia niagra som är oerhört sammankopplad med denna.

Nu menar jag ovan inte att färgerna har just någon stor påverkan på det sättet men att de i det lilla kanske "motsvarar" detta. Tror man att detta kan stämma snarare än att mer rött helt enkelt bara betyder högre visuell perception skulle det vara bättre att hellre ha röda äpplen snarare än illröda sådana. Sådant här behöver man dock pröva sig fram till och jag har ingen möjlighet att göra det själv men det är kanske vad Google gör även om jag troligen inte får reda på resultaten (dock skulle jag mycket gärna vilja ha dom).

2 kommentarer:

Swedish Research sa...

Det är en ganska cool bild på andra sätt. Försöker vi tänka in de tre Google-figurerna vi brukar ha: den blåa och röda manliga figurerna, och den gula flickan kan man nästan tänka sig en gul figur som kastar äpplet. Fast det är inte gjort för att ge den tolkningen men det skulle gå att rita flera kul sådana som:

- Bokstaven e äter ett äpple och spottar sedan ut en stor röd bit dit vi vill att besökaren ska klicka.

Swedish Research sa...

Givet att Google är så stor på nätet kanske man ska börja se dom som en form av internet-Gud som ska tolkas?

I så fall kanske det här ska ses som att man bör ge Google ett rött äpple av och till gärna rörande deras företagslösningar :-D

Skicka en kommentar