Madonna på Pryltrend

2010-01-29

Madonna är givetvis en artist som alltid är bra att använda för allt associerat till marknadsföring oavsett om kontext exempelvis är:

1. Gulliga katter eller hundar i filmklipp på Youtube som man vill att många ska titta på.

2. Kul nyheter om djur i tidningar som ska ge nöjda läsare.

3. Köpt reklam som ska resultera i avslut där kunden får en vara eller tjänst mot betalning.

4. För att tydliggöra politiska idéer som kan ge fler röster i ett kommande val. Exempelvis Fru Sahlin dansade ungdomligt (välj något populärt bland ungdomarna vad det nu kan vara? Kanske Foxtrot) till bäst tror jag Celebration.

Eller precis vad som helst som är marknadsföring d.v.s. nå folk för att föra ut ett budskap. Vad är värdet med Madonna? Låt oss utgå från min metodik för reklam och marknadsföring och precis som jag pekade på i:

Madonna i reklam för Mitsubishi - Causing A Commotion (1987)

Verkar bl.a. (det finns fler som Madonna optimerar högt men som jag ännu inte definierat annat än på egna anteckningar) flera starka faktorer där hon effektivt optimerar:

1. Fama.

2. Confidence genom att Madonna ofta agera trovärdigt.

3. Repeto genom att varumärket Madonna associerad till musiken liksom viktigare musiken har upprepats många gånger.

Låt oss därför sammanställa den musik med Madonna jag haft med i inlägg på Pryltrend:

Madonna - "She's not me" (9/25/2009) (*)
Madonna - Like a Prayer (9/25/2009) (*)
Madonna - Crazy for you (9/30/2009) (*)
Madonna - Hung Up (10/05/2009)
Madonna - Celebration (10/09/2009)
Madonna - Like A Virgin (11/14/2009)
Madonna - Gambler (11/28/2009)
Madonna - Causing a Commotion (12/04/2009)
Madonna - Crazy For You (2/04/2010)
Madonna - Lucky Star (2/04/2010)
Madonna i rött och vitt - Angel (2/12/2010)
Madonna - Cherish
Madonna Vogue

Gambler med Madonna hör kanske inte till det mest kända. Det är också något många associerar negativt samtidigt har du en spelare som alltid vinner gör du bäst i att följa honom: Satsa över axeln.

Causing a Commotion namngav jag en del av min metodik på Hedonimeter från i det första tänket till en samlad anpassning. Ändå var vad jag mer inspirerades av Madonna - Into the Groove:

"Get into the groove
Boy you've got to prove
Your love to me, yeah
Get up on your feet, yeah Step to the beat
Boy what will it be
[...]
Only when I'm dancing can I feel this free
[...]
Live out your fantasy here with me
Just let the music set you free
Touch my body, and move in time
Now I know you're mine"

Madonna - Into the Groove

Causing a Commotion har emellertid samma kulturella färg och commotion hade ju en lämplig latinsk översättning:

Commotio

(*) Musik med Madonna som jag bedömer ligger lågt i vissa faktorer och i denna listning ointressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar