Varumärket "DELL inspiron" analyserat

2010-01-05

Tidigare utifrån forskningsstudier och saker jag träffat på har hur färgen blå kan ha kopplingar till kreativitet diskuterats:

Rätt ljus ger godare smak och starkare text
Foton med blått är kreativa

Jag hade ett riktigt roligt exempel mitt framför mig sedan cirka ett år utan att ha tänkt på det: "Skrivbordet" på min DELL inspiron. Idag upptäckte jag det när jag städade bort jag antingen inte använder eller inte startar från skrivbordet och det blir väldigt tydligt:

De har också gått längre än så:

1. Själva datorn blått. Hur tydligt detta är framgår väldigt dåligt i bilden men det är faktiskt tillräckligt för att i mörker tydligt lysa upp väggen:

2. Kablarna var paketerade i blå plast.

Att skriva lite "fel"

Intressant här är kopplingen mellan färg och text. Namnet är givetvis en variant av inspiration och fungerar utmärkt även för svenskans inspiration. Engelskans inspiration kommer dessutom från franskans inspiration vilken i sin tur kommer från latinets inspiratio. Det gör det troligt att likartade namn finns i ett stort antal språk därför att latinet, franskan och engelskan har alla påverkat många språk.

Att skriva inspiron istället för inspiration är utmärkt för ett varumärke (och andra situationer där jämförbar effekt ska uppnås) om man vill skapa en association mellan paketering av produkt och begreppet:

1. Det är ofta kanske inte helt bra att kalla en produkt för inspiration. En variant på namnet krävs därför.

2. Ligger ordet nära det ursprungliga uppfattar vi ändå släktskapet. Vi är väldigt duktiga på det och kan rent av automatiskt utan att vi tänker på det fylla i saknade ljud i vad vi hör. Jag brukar dock märka det själv åtminstone när det görs övertydligt och har rent av ibland roat mig med att spela in det.

3. Fysiologiska processer i människan är också i stor utsträckning uppbyggt kring feedback-mekanismer och kemiska jämvikter. Det tycks också vara fallet med en lång rad saker inom psykologi. Om du ler mer tycks du bli på bättre humör innebärande att du spontant ler mer. Ett samband med "ord" (vissa typer av ord) finns där kan förstärka egenskaper i din sinnesstämning och effekten tycks förstärkas när orden inte är exakt rätt stavande. Orsaken till det kan ha att göra med:

  • Att du prioriterar även andra delar av hjärnan under längre tid för att tolka ordet.
  • Att det upplevs viktigt därför att du måste lösa ett problem.
  • Att aktiviteten i delar i samma delar som annars ökar något.

Jag gjorde några exempel på detta i en sammanställning för att öka mitt humör nu under vintern där de kombinerades med foton:

Ökad Glädje Direkt

Att skapa kraftfulla namn på varumärken

Jag menar att en fjärde mekanism kanske underliggande till en eller flera av de tidigare finns. Det handlar om hur aktivitet i hjärnan för begrepp konvergerar mot enskilda neuroner eller en avgränsad grupp neuroner.

När ett begrepp inte fullt stämmer med detta tror jag att vi kan få ett fenomen som stimulerar just kreativitet. Jag gjorde ett exempel med det eller snarare insåg jag det då på ett sätt jag kunde formulera från lyriken i Boys Boys Boys i med Lady GaGa:

Lady GaGa - Boys Boys Boys

Det diskuterades både i inlägget och i kommentarerna (där jag pratar högt för mig själv) i:

Rätt ljus ger godare smak och starkare text

Resultatet blir jämförbar (exakt tror jag) med att det nu först konvergerar mot flera grupper av neuroner eller en enskild neuron och vi får en större "lösningsrymd". Vi kan ändå (åtminstone om vi inte lider av psykos) välja en lösning vi håller för troliga eller komma fram till att en lösning inte finns eller går att avgöra.

För inspiron skulle de flesta välja att lösningen inspiration men just att det parallellt konvergerat mot flera lösningsgrupper innebär kanske att effekten blir högre just därför att aktiviteten i hjärnan blir högre. Det kan t.ex. väcka fler minnen associerade till fler lösningar. Eftersom det är ett varumärke kommer dessutom en ny lösning skapas för själva produkten och det bör ske redan efter att "approximationsmetoden" redan konvergerat mot inspiration minst en gång.

Därför menar jag att inspiron är utmärkt namn på varumärket och paketerat tillsammans med blått.

Att få E att se glatt ut

En kul sak man kan göra med bokstaven E vilka bl.a. Google är kända för att göra är att få den att se glad ut. Det gör man genom att vrida den cirka 45/2 grader åt vänster (motsols). Det har DELL gjort med åtminstone min inspiron:

Dessutom har de valt att vrida den "bakåt" i rummet. Övriga bokstäver ligger däremot plant. Beroende på hur man betraktar DELL kan E dock ses både två och tre dimensionellt. Även här har två möjliga lösningar som kan skapas i hjärnan om än i delvis andra delar (men kopplingen till text finns även här). Även det kanske kan öka effekten hos det vi tar in?

I sammanfattning

Här har DELL med paketeringen av en billig dator som egentligen inte skiljer sig från någon annan kanske adderat visst utökat värde genom att få den associerad till kreativitet. Det är mycket möjligt att den faktiskt i det lilla inspirerar.

Viktigare är det möjligt att kunden upplever att datorn är inspirerande när de ska handla. Är det inte något många kunder upplever att deras dator har att göra med? Många skriver och arbetar på datorn och inspiration är då viktigt.

Relaterat på Pryltrend

Läs mer om färger i följande inlägg:

Google "pekar" med röda äpplen
Shania Twain - Ka-Ching! I Röd Klänning
En kvinna i rött gör reklam för Lets Dance (TV4)
Hur politiker ska fotograferas
Färger behöver ljus för att inte vara otäcka

Mer om varumärken och reklam finns nedan där vad jag tittat på varierat över tiden:

Att paketera engelskt te med rätt bilder
Reklamfilm för World of Warcraft
Diskret stimulerad perception för aktiva besökare och en bättre värld
Fallstudie av reklamfilm för Nintendo DS med Liv Tyler
Reklamfilmen för XPERIA X10 analyserad
Logga för godkända apotek

Ännu mer om reklam:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar