ABBA - Waterloo

2010-02-06

Här har vi Abba med Waterloo och vem har inte varit där oavsett fråga?

Jag har funderat många gånger på varför Napoleon förlorade för trots vissa materiella nackdelar fanns alla förutsättningar för att vinna.

Precis som jag sett andra peka på tror jag att han helt enkelt var i dålig form. Kanske hade han blivit för gammal, tröttnat eller som jag läste i en artikel var dålig i magen. Hur stora blev förövrigt de franska krigsskadestånden? Absolut inte små.

I filmklippet har vi elegant användning av rött och blått Agnetha Fältskog har en typ av utseende jag tror många utomlands associerar med svenska kvinnor. Kanske var ABBA en bidragande orsak till det? Det röda på hennes kläder adderar säkert till vad kulturella associationer kan aktivera.

Jämför gärna med den traditionella anglosaxiska kvinnan i USA från senat 1800-tal men förekommande långt in i 1900-talet och om än i andra kläder fortfarande idag (till höger).

Dessutom är hon ju från dom åren lika en del kanske inte direkt kända svenskar men visst betydelsefulla.


Fotograf: freeparking
Licens: CC by 2.0

Ja till exempel en svensk företagsledare på delen av ett ganska stort internationellt företag. Tror jag såg henne en gång faktiskt på Pressbyrån på T-centralen. Tycks göra ett bra jobb av vad jag kan bedöma också. Att ha den där rollen i stora internationella företag är väldigt speciellt och ställer en del unika krav som saknas för rent nationella företag.

Tidigare musik skriven av Björn Ulvaeus och Benny Andersson:

Abba med Agneta Fältskog i rosa - Nina, Pretty Ballerina (2/05/2010)
Abba - I Do, I Do, I Do, I Do, I Do (2/04/2010)
ABBA - Money, Money, Money (11/01/2009)
Money, Money, Money - Från filmen Mamma Mia (10/22/2009)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar