Business week har publicerat en artikel där man menar att annonser i bild (inklusive givetvis rörligt) kommer öka i betydelse för Google:
Google's Display-Ad Sales Should Top $1 Billion ( February 8, 2010)
Jag tror säkert att de har rätt även om hastigheten i ökningen är svår att bedöma (det kan säkert Google väldigt bra själva dock från sin försäljningsstatistik). Viktiga orsaker till att jag tror det kommer öka för Google är att:
1. Precis som man pekar på i artikeln kommer annonsering gå från TV ut på webben parallellt med att TV-ondemand blir stort. Läs även:
TV OnDemand måste orka till Nöje OnDemand (9/23/2009)
2. Större nätsajter som idag visar rörlig reklam levererar en upplevelse som för besökaren regelmässigt är direkt otillfredsställande. Det skapar möjlighet givet att betydelsen av sådana problem ökar för en annonsmäklare som klarar att filtrera bort kvalitetsproblem.
3. Datorkraft både i hemdatorer och mobiler blir allt mer imponerande. Det skapar utrymme för annonser som kräver mer i processorkraft. Inte heller behöver det alls bara vara bilder eller klassiska reklamfilmer utan de kan inkludera mer avancerade komponenter.
4. Även att bedöma vilken beräknings- och bredbandskapacitet en sida i övrigt kostar bör idag vara tämligen enkelt för en aktör som Google att beräkna och införa lösningar för. Självklart är det kritiskt för en tjänst som automatiskt ska välja ut och sätta reklam.
5. I hela det här området är för mig självklart den tekniska kunskap Google byggt upp via Youtube grundläggande även om kanske applikationerna av den inte nödvändigtvis blir den samma som där.
6. Självklart också betänk hur elegant den typen av filmklipp som är aktuella passar in på mobilernas bildskärm.
Detta är en långsiktig utveckling där vi idag inte alls kan bedöma hur reklam här kommer se ut om ett par år utifrån TV-reklam eller rörlig reklam på webben idag. Tvärtom tror jag att det kommer bli väldigt annorlunda även om det kommer ta några år att nå dit.
Youtube är en smaskigt stor samling av spännande reklamfilmer
När det gäller Youtube bedömer jag det egentligen som lika intressant både för dom men även andra aktörer den stora mängd reklamfilmer som finns samlade. Verkligen att det skapar smaskiga möjligheter att bygga stor kunskap hur effektiva reklamfilmer skapas i situationer varierande i tid och tillgång på prestanda, och givetvis ännu mer produktionskostnad.
Lika viktigt är att en tillväxt i detta segment innebär att reklamfilm troligen kommer användas för allt fler produkter. Även här är den databas över reklamfilm som skapas på Youtube oerhört attraktivt frestande.
Foto: [puamelia] Licens: CC by-sa 2.0
I Youtube tycks för mig historiken samlas från vilken framtiden kan bedömas och viktigare vad i reklamfilm som ger konsumenten en trevlig upplevelse.
Mer om reklamfilmer
Ännu är antalet reklamfilmer jag analyserat i arbetet på min metodik om reklam och marknadsföring (och övrig riktad information) få i antal. Det är dock det segment jag räknar med att allt mer prioritera i analys.
Några av de som ännu gjorts finns här på Pryltrend och hittas via:
Dessa är ännu ganska grundläggande och bör bli intressantare när fler faktorer finns definierade och om jag hittar en väg att kvantifiera dem.
Mer Youtube
Mer skrivet om Youtube kan hittas via:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar